HP DPS-700GB PSU pinout

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

HP DPS-700GB PSU pinout

Inlägg av Wise »

Fått tag på fyra nätagg att bygga laddstation av till modellflygklubben. Letat som en tok efter pinout. Hittat vart PS_ON ock PS_KILL är, så aggen snurrar igång när dessa byglas till gnd.

Dock tänkte jag koppla två parallellt och två i serie, för att dubbla A och V. Behöver därför pinout för att koppla ihop "current share" pinnarna på de parallellkopplade aggen (för jag antar att det behövs?).

Någon som har tillgång till detta?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: HP DPS-700GB PSU pinout

Inlägg av blueint »

Vet du att nätaggen är konstruerade för serie- och parallellkoppling? annars lär det blir komplicerat. Parallellkoppling borde fungera med en diod i serie för varje nätagg så att de inte matar varann.

Ett tips för att reda ut det är att försöka hitta GND (jord) först. Det blir mycket enklare då. Förslagsvis är något av de största kontakterna just detta.
Alternativt så mät upp alla kombinationer av spänningar och räkna sedan ut vilka som matchar +5V och +12V som är rätt standard.

https://www.sahibinden.com/listing/alis ... 000/detail
Bild
Bild
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: HP DPS-700GB PSU pinout

Inlägg av Wise »

Parallellkoppling på något vis bör de klara då de kommer från servrar där ju allt ska vara hotswap och redundant... Seriekoppling är de inte konstruerade för. Men går ganska enkelt att issolera DC jord från chassijord på dessa så just det ska inte vara några problem.

Bir en rätt kraftfull diod om den ska klara 56A som varje agg kan leverera. Och är vi några som vill ladda så kommer man ganska snabbt upp i de amperetalen.

Jord, +12, -12, +3.3 och 10V (enda spänningarna som är specade) har jag mätt mig fram till, så det vet jag.

Det är just lastbalanseringen mellan agg vid parallellkoppling som behöver kluras ut. Alla andra psu'er som jag hittat pinout på har just en "current share" pinne som ska kopplas ihop mellan aggen vid parallellkoppling, då ska inga dioder behövas.

Bra du länkade in bilder, på undersidan av kontaktblecket sitter ytterligare tio stift.
Skriv svar