3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Allt som rör 3D-skrivare.
patsk156
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:04:01

3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av patsk156 »

Planerar för en delta skrivare typ Kossel mini/Rostock mini efter att ha smygläst alla inspirerande trådar!

Till saken hör att jag gärna vill fräsa fram de delar som folk normalt köper printade i kit.
Varför undrar säkerligen några då ett plastkit kostar ett gäng hundralappar. Har helt enkelt en fräs som jag gärna vill använda samt en del aluämnen liggandes, sen så känner jag inte av pressen att en printer till viss del bör bestå av printade delar - någon kallade det politik:)

Några alternativ:
1) Rita en egen version av en Rostock mini, dvs rita om plastdelarna så de går att fräsa ut i en treaxlig fräs
2) Rita en helt egen version typ http://deltatower.ch/ --Tar mer tid vilket jag har ont om när det väl kommer till kritan
3) Välja ut lämplig opensource konstruktion och starta fräsen --tips på konstruktioner?

Framförallt skulle vilja ha hjälp med alt3
Landin
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 augusti 2008, 16:43:13
Ort: Skellefteå

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av Landin »

här har du inspiration iaf :) http://www.joshendy.net/
lycka till låter som ett roligt projekt.
limpan4all
Inlägg: 8217
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av limpan4all »

Borde inte en CNC fräs redan ha nästan alla nödvändiga rörliga detaljer.
Eller för att uttrycka det på annat sätt.
Det är väl bara hotbed, Hot-end nossel och trådmatning som saknas.
Så det borde väl gå att slänga ihop ett konverteringsskit till t.ex lillasystern så att man enkelt kan bygga om henne (BoB supportar ju redan en fjärde stegmotordrivare).
Sedan är frågan hur det blir med styrprogramvaran, Mach3 är väl inte optimal för att bygga detaljer :)
Landin
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 augusti 2008, 16:43:13
Ort: Skellefteå

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av Landin »

Problemet är väll utväxlingen och skruvmatning. Alla små snabba rörelser skapar glapp i kulskruvar och liknande, sen fräsarnas konstruktion är kring stabilitet och därför flyttar man runt med en store tyngd än nödvändigt. Men visst linjärlager perfekt men byta till remdrift :)
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av Zkronk »

Jag byggde en MendelMax 2.0 av 4mm och 5mm aluminiumplåt som jag fräste ut delarna i.
Finns officiella dxf-filer att ladda ner på nätet ifrån upphovsmannens github-sida.
wrep
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 oktober 2010, 01:46:12

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av wrep »

Jag tänkte som TS och gjorde hörnbitarna i alu.. Lokala bosch-profil säljaren har bara 30mm profil som minst hemma så det fick bli den dimensionen.

Hörnen:

Bild


Ihopskruvad ram med all elen fulriggad :)

Bild
patsk156
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:04:01

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av patsk156 »

Undertbart bygge wrep!

Har du hunnit printa något?
wrep
Inlägg: 40
Blev medlem: 24 oktober 2010, 01:46:12

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av wrep »

Tack! :)

Jodå jag har hunnit köra en del, den funkar bra fast behöver lite mer fin-kalibrering.
Jag tog några genvägar och använde printade delar till vagnarna, plattan där hotenden sitter och hela matarverket för tråden är också printade delar.
patsk156
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:04:01

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av patsk156 »

Har ännu inte kommit till skott! Dock är tanken kvar i huvudet, men har övergett tanken på en delta.

Letar just nu efter en prusa i3 design som man kan fräsa ut för att slippa de 3d printade delarna.
Såg Graber versionen av i3 men den är anpassad för laserskurna delar.

Finns det någon i3 version som stämmer in på mina önskemål?
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av Tumblebeer »

Roligt att se den här tråden, jag håller nämligen på att göra precis samma sak. Har byggt en delta helt i egenfräst alu. Håller på att koppla ihop elektroniken nu, resten är klart. Har inga bilder än, men den är snygg som fan och lite till.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: 3D skrivar-konstruktioner för oss med fräs

Inlägg av janbjorn »

Tumblebeer skrev:Roligt att se den här tråden, jag håller nämligen på att göra precis samma sak. Har byggt en delta helt i egenfräst alu. Håller på att koppla ihop elektroniken nu, resten är klart. Har inga bilder än, men den är snygg som fan och lite till.
Hur kan det va tillåtet att ha gjort en snygg 3d-printer i alu och inte ha bilder på den? :)
Skriv svar