ebersprakare styrbox problem
ebersprakare styrbox problem
Hej,
finns det möjligtvis dokumentation i någon form att få tag i till ebersprechers luftvärmare?? den jag försöker få liv i är en D3L 12V/45W, men då en elektr kompis felsökte/försök till start visade det sig att strybox förmodligen inte är riktigt frisk, så hur göra? kolla vad en ny kostar 4000kr! omöjligt dyrt!
tack på förhand
K.
finns det möjligtvis dokumentation i någon form att få tag i till ebersprechers luftvärmare?? den jag försöker få liv i är en D3L 12V/45W, men då en elektr kompis felsökte/försök till start visade det sig att strybox förmodligen inte är riktigt frisk, så hur göra? kolla vad en ny kostar 4000kr! omöjligt dyrt!
tack på förhand
K.
Hej Simon,
ja det vore intressant att se hur du gjort, själv kan jag inte så mycket om elektronik men kan ev hyra nån elektr bekant. jag var o prata med deisel verkstaden som har service på eberspr, tydl finns det ingen dokumentation på "styrboxen" alls, inte ens dom som servar dom kan göra en felsökning! Måste ju finnas kretskorts schema nånstans eller??
Mvh
K.
ja det vore intressant att se hur du gjort, själv kan jag inte så mycket om elektronik men kan ev hyra nån elektr bekant. jag var o prata med deisel verkstaden som har service på eberspr, tydl finns det ingen dokumentation på "styrboxen" alls, inte ens dom som servar dom kan göra en felsökning! Måste ju finnas kretskorts schema nånstans eller??
Mvh
K.
Jag gjorde såhär:
Jag kopplade loss hela rasket från värmaren och listade ut vilka kablar som hade vilka funktioner. Dvs, glödning, fläkt osv. Sedan gjorde jag ett kontrollerkort som drog reläer till varje funktion. Nu har jag en nokiadisplay som visar aktuell temp, önskad temp, och mycket mer. Om du har glödning, hel eller halvfart, flamdetektor och impulsstyrd pump så borde det inte vara några problem att använda min konstruktion. Om du inte kan löda komponenter eller ladda in program i en atmega16 så kan jag kanske tillverka ett kort åt dig, för en mindre kostnad. Mer info om hur jag gjort kommer senare...
Jag kopplade loss hela rasket från värmaren och listade ut vilka kablar som hade vilka funktioner. Dvs, glödning, fläkt osv. Sedan gjorde jag ett kontrollerkort som drog reläer till varje funktion. Nu har jag en nokiadisplay som visar aktuell temp, önskad temp, och mycket mer. Om du har glödning, hel eller halvfart, flamdetektor och impulsstyrd pump så borde det inte vara några problem att använda min konstruktion. Om du inte kan löda komponenter eller ladda in program i en atmega16 så kan jag kanske tillverka ett kort åt dig, för en mindre kostnad. Mer info om hur jag gjort kommer senare...
jadu Simon,
det där låter som raketforskning i min öron, men då du har fått det att funka med webasto så kanske det kan funka till en eberspr. Jag har lagt upp en bild på hur den är kopplad:
http://hem.passagen.se/kareola/animatio/D3L.jpg
det är ingen panik för mig att få igång den omedelbart då båtsäsongen snart är slut(blir ett project för vintern). Om du kan lägga upp lite info hur du gjort etc så vore det j-la bra, då kan man ju se om man överhuvudtaget klarar av att göra det, vilket jag inte tror, så om ev kan tillverka ett kort så vore det ju bra osså!
mvh
K.
det där låter som raketforskning i min öron, men då du har fått det att funka med webasto så kanske det kan funka till en eberspr. Jag har lagt upp en bild på hur den är kopplad:
http://hem.passagen.se/kareola/animatio/D3L.jpg
det är ingen panik för mig att få igång den omedelbart då båtsäsongen snart är slut(blir ett project för vintern). Om du kan lägga upp lite info hur du gjort etc så vore det j-la bra, då kan man ju se om man överhuvudtaget klarar av att göra det, vilket jag inte tror, så om ev kan tillverka ett kort så vore det ju bra osså!
mvh
K.
Det finns lite mer info om vad (inte så mycket hur) jag har gjort här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?p=75784
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?p=75784
ebersprakare styrbox problem
Ett stort problem som INTE har nämnts i denna tråd,
är säkerhets frågan.
En brännare som sprutar in brännsel i eldstad utan tänd låga,
är en MYCKET farligt........
Är nog krav på godkänd provade styrning av brännaren.
är säkerhets frågan.
En brännare som sprutar in brännsel i eldstad utan tänd låga,
är en MYCKET farligt........
Är nog krav på godkänd provade styrning av brännaren.
nja undrar om det är så stor säkerhetsrisk, dieseln glödas ju så i detta fall är det inte fråga om nån flamma som bränslet antänds med, skulle glödning sluta o pumpen fortsätter pumpa så får man väl deisel rinnande men den har ju så hög flampunk, bensin/fotogen ska man nog vara lite nojjigare med. Sen är det ju en "sluten" förbränningskammare där värmen värmeväxlas, men det är klart allt som kan gå åt h-vete gör det med jämna mellanrum
Tror dock att man kan få problem med försäkringsbolag om båten brinner upp om dom orkar göra en kontroll av vad som gått snett och det då visar sig att egenhändigt gjord elektronik var orsak. Men det kan dom nog även om man köper ett origstyrbox o installerar själv, dvs inst inte utförd av "fackman".
Mvh
K.
Tror dock att man kan få problem med försäkringsbolag om båten brinner upp om dom orkar göra en kontroll av vad som gått snett och det då visar sig att egenhändigt gjord elektronik var orsak. Men det kan dom nog även om man köper ett origstyrbox o installerar själv, dvs inst inte utförd av "fackman".
Mvh
K.
Jag har inte provat alla säkerhetsrisker än. Om lågan slocknar och pumpen fortfarande går, så ska värmaren vara anordnad så att dieseln rinner över bord. Om värmaren blir överhettad (täppt utblås etc) så ska strömmen brytas till pump och glödning, då kommer bara fläkten gå och värmaren svalnar. Vad jag inte har provat är om fläkten stannar under drift. Dortsätter det att brinna eller dör den av syrebrist. Om det brinner får man hoppas att överhettningsskyddet löser ut. Jag hade tänkt kolla dessa grejjor innan jag ställer in båten för vintern.
Re: ebersprakare styrbox problem
I sin egen båt får man väl göra istortsett vad man vill? Skall man sälja prylarna är det ju en annan sak.GFEF skrev:Är nog krav på godkänd provade styrning av brännaren.
/Magnus
Jag hörde med försäkringsbolaget idag. De sa om man hade gjort något riktigt klantigt så kan man få aktsamhetsavdrag. En person som hade ställt ett byggelement under båten (med bensin í) hade fått 25% avdrag. Men det verkar som om det vill mycket till. Om man borrar hål i botten och inte sätter dit någon plugg kanske man får räkna med upp till 50% avdrag sa han.
sen är ju det förmodligen en annan ton när skadan väl har hänt.
sen är ju det förmodligen en annan ton när skadan väl har hänt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30113
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Undrar varför alla egentligen säger ebersprecher, (och därmed försvenska det med sprakare) för det heter Eberspächer. Inget R i mitten där. http://www.eberspaecher.se
Ingen liten båt om du ska ha en d3l i båten. Har du ingen bilskrot där det finns bilar med värmare.
Det var mycket ovanligt att elektroniken gick sönder på "sprakarna" utan det vanligaste felet var fläktmotorer vilket också är kompressorn till förbränningsluften, kolla att den snurrar lätt, tag också ur glödstiftet och titta om allt material sitter fast i bränkammaren, om inte är det nog bara att kasta den.
Det var mycket ovanligt att elektroniken gick sönder på "sprakarna" utan det vanligaste felet var fläktmotorer vilket också är kompressorn till förbränningsluften, kolla att den snurrar lätt, tag också ur glödstiftet och titta om allt material sitter fast i bränkammaren, om inte är det nog bara att kasta den.