ebersprakare styrbox problem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
maxi77
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 september 2005, 11:38:16

ebersprakare styrbox problem

Inlägg av maxi77 »

Hej,

finns det möjligtvis dokumentation i någon form att få tag i till ebersprechers luftvärmare?? den jag försöker få liv i är en D3L 12V/45W, men då en elektr kompis felsökte/försök till start visade det sig att strybox förmodligen inte är riktigt frisk, så hur göra? kolla vad en ny kostar 4000kr! omöjligt dyrt!

tack på förhand


K.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

JAg har byggt en sådan. Jag ska snart lägga upp mer info om den. Det var till en webasto hl32d, men kanske inte är så stor skillnad.
maxi77
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 september 2005, 11:38:16

Inlägg av maxi77 »

Hej Simon,

ja det vore intressant att se hur du gjort, själv kan jag inte så mycket om elektronik men kan ev hyra nån elektr bekant. jag var o prata med deisel verkstaden som har service på eberspr, tydl finns det ingen dokumentation på "styrboxen" alls, inte ens dom som servar dom kan göra en felsökning! Måste ju finnas kretskorts schema nånstans eller??

Mvh

K.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag gjorde såhär:
Jag kopplade loss hela rasket från värmaren och listade ut vilka kablar som hade vilka funktioner. Dvs, glödning, fläkt osv. Sedan gjorde jag ett kontrollerkort som drog reläer till varje funktion. Nu har jag en nokiadisplay som visar aktuell temp, önskad temp, och mycket mer. Om du har glödning, hel eller halvfart, flamdetektor och impulsstyrd pump så borde det inte vara några problem att använda min konstruktion. Om du inte kan löda komponenter eller ladda in program i en atmega16 så kan jag kanske tillverka ett kort åt dig, för en mindre kostnad. Mer info om hur jag gjort kommer senare...
maxi77
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 september 2005, 11:38:16

Inlägg av maxi77 »

jadu Simon,
det där låter som raketforskning i min öron, men då du har fått det att funka med webasto så kanske det kan funka till en eberspr. Jag har lagt upp en bild på hur den är kopplad:
http://hem.passagen.se/kareola/animatio/D3L.jpg

det är ingen panik för mig att få igång den omedelbart då båtsäsongen snart är slut(blir ett project för vintern). Om du kan lägga upp lite info hur du gjort etc så vore det j-la bra, då kan man ju se om man överhuvudtaget klarar av att göra det, vilket jag inte tror, så om ev kan tillverka ett kort så vore det ju bra osså!

mvh

K.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det finns lite mer info om vad (inte så mycket hur) jag har gjort här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?p=75784
maxi77
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 september 2005, 11:38:16

Inlägg av maxi77 »

Tack Simon,
jag kolla upp länkarna, mäkta imponerad må jag säga, jag ska kolla med lillebror som har lite elektr bakgrund o se vad han säger. Håller med om att priser på båtprylar är för djävliga, ska försöka hålla mig borta från hamnmagasinet i Mariestad i fortsättningen, samt Bosch i Skövde.

K.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

ebersprakare styrbox problem

Inlägg av GFEF »

Ett stort problem som INTE har nämnts i denna tråd,
är säkerhets frågan.

En brännare som sprutar in brännsel i eldstad utan tänd låga,
är en MYCKET farligt........

Är nog krav på godkänd provade styrning av brännaren.
maxi77
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 september 2005, 11:38:16

Inlägg av maxi77 »

nja undrar om det är så stor säkerhetsrisk, dieseln glödas ju så i detta fall är det inte fråga om nån flamma som bränslet antänds med, skulle glödning sluta o pumpen fortsätter pumpa så får man väl deisel rinnande men den har ju så hög flampunk, bensin/fotogen ska man nog vara lite nojjigare med. Sen är det ju en "sluten" förbränningskammare där värmen värmeväxlas, men det är klart allt som kan gå åt h-vete gör det med jämna mellanrum

Tror dock att man kan få problem med försäkringsbolag om båten brinner upp om dom orkar göra en kontroll av vad som gått snett och det då visar sig att egenhändigt gjord elektronik var orsak. Men det kan dom nog även om man köper ett origstyrbox o installerar själv, dvs inst inte utförd av "fackman".

Mvh

K.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har inte provat alla säkerhetsrisker än. Om lågan slocknar och pumpen fortfarande går, så ska värmaren vara anordnad så att dieseln rinner över bord. Om värmaren blir överhettad (täppt utblås etc) så ska strömmen brytas till pump och glödning, då kommer bara fläkten gå och värmaren svalnar. Vad jag inte har provat är om fläkten stannar under drift. Dortsätter det att brinna eller dör den av syrebrist. Om det brinner får man hoppas att överhettningsskyddet löser ut. Jag hade tänkt kolla dessa grejjor innan jag ställer in båten för vintern.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Re: ebersprakare styrbox problem

Inlägg av Snabelost »

GFEF skrev:Är nog krav på godkänd provade styrning av brännaren.
I sin egen båt får man väl göra istortsett vad man vill? Skall man sälja prylarna är det ju en annan sak.

/Magnus
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag hörde med försäkringsbolaget idag. De sa om man hade gjort något riktigt klantigt så kan man få aktsamhetsavdrag. En person som hade ställt ett byggelement under båten (med bensin í) hade fått 25% avdrag. Men det verkar som om det vill mycket till. Om man borrar hål i botten och inte sätter dit någon plugg kanske man får räkna med upp till 50% avdrag sa han.

sen är ju det förmodligen en annan ton när skadan väl har hänt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Undrar varför alla egentligen säger ebersprecher, (och därmed försvenska det med sprakare) för det heter Eberspächer. Inget R i mitten där. http://www.eberspaecher.se :P
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Ingen liten båt om du ska ha en d3l i båten. Har du ingen bilskrot där det finns bilar med värmare.
Det var mycket ovanligt att elektroniken gick sönder på "sprakarna" utan det vanligaste felet var fläktmotorer vilket också är kompressorn till förbränningsluften, kolla att den snurrar lätt, tag också ur glödstiftet och titta om allt material sitter fast i bränkammaren, om inte är det nog bara att kasta den.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Dom där styrboxarna brukar gå att öppna och felsöka I utan större problem men det är mycket coolare med en hembyggd styrning med nokia display! Om man tänker sig för lite under konstruktionens gång så är det säkert inte farligare än orginalstyrningen!
Skriv svar