Ett gediget armbandsur

Berätta om dina pågående projekt.

Balansen av bilder och text i mina trådar?

Fler bilder
22
24%
Mer text
8
9%
Bra balans
62
67%
 
Antal röster: 92
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Ett gediget armbandsur

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag håller på att bygga på ett armbandsur.

Har än så länge fräst ut bitar ur alu och titan, botten/kroppen är i alu och fronten är i titan.
Bilderna nedan är på alu botten/kroppen
CIMG0694.JPG
CIMG0695.JPG
CIMG0696.JPG
CIMG0697.JPG
Den är fräst huvudsakligen med ett enskärigt 1/8" fräs.
Gängorna är M2.

Bilderna nedan är på titan fronten.
CIMG0698.JPG
CIMG0699.JPG
CIMG0700.JPG

Det som är nästa steg är att köpa en glasbit och fräsa ut glasruta ur den.

Jag har beställt PCB och komponenter, komponenter kommer nästa vecka eller så men PCB dröjer nog en månad.

Bild på PCB design:
Untitled.png
Så vad finns då på detta kortet?
PIC24F16KA101(1.5K RAM, RTCC, 16K FLASH bra sleeplägen osv)
Batteri (CR2032)
Vibbrator (10x4mm)
piezo element (12mm diameter)
4 knappar
ICSP kontakt
display(LS013B4DN04 , 96x96 pixlar)

Skärmen är lite av det speciella med klockan, en vanlig monokrom skärm är svart/vit eller likandne, denna skärmen är spgel/vit.
Alltså diffus eller direkt reflektion, kombinera detta med avsaknad av polarisator(hög verkningsgrad/hög läsbarhet), låg effekt förbrukning(6µW) och enkelt interface så har vi en perfekt skärm för en klocka.

Jag har också beställt ett band till klockan, detta blev det:
Den näst nedersta(mörkbruna) tog jag som färg
Bild
Från http://www.urtid.com/armband/rios-1931/ ... ouisiana-m

Det är som ni kanske ser 4st skruvhål genom front/kropp i metallen, där ska jag ha sådana här skruvar:
Bild

Mått på kroppen:
39x39x10mm

Till sist har jag också en frågan till alla er som läser projekt trådar, vad tycker ni om förhållandet mellan bilder och text?
Jag gillar när det är många bilder och bryr mig inte så mycket om texten så länge bilderna är beskrivande.
Vad tycker ni? Detta inlägget är referens, fler bilder? mer text? bra balans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Walle »

Jag tycker att du har en bra balans. Jag tycker oftast det motsatta, bilder säger inte så mycket utan förklarande text (man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, men det förutsätter att man som betraktare förstår allt man ser).

För övrigt, sjukt imponerande! Redan när du byggde din telefon imponerade du stort. Nu känns det nästan som att du inte kunde nöja dig med det, utan var bara tvungen att imponera ännu mera :D

Jag måste fråga, hur mycket har du planerat innan du faktiskt började fräsa ut bitar? Jag har haft vissa idéer (inget så här galet dock! :D), men av någon anledning måste jag alltid känna att jag har nått en optimal design innan jag gör nåt..grejen är bara att jag aldrig når en optimal design, varpå det aldrig faktiskt blir något av det hela :/
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av victor_passe »

Jag brukar inte planera så mycket, jag fräste ut biten samma dag som jag ritade den.
Kollade så att avstånd för armband var korrekt och att att elektronik får plats(Var inte klar med PCB design när jag började fräsa utan visste egentligen bara höjden på all elektronik).
Men med PCB så är jag noggrannare, brukar bli 3-4 omritningar av allt innan jag är nöjd.

Jag tycker att det är roligare att designa samtidigt som man bygger, då brukar man få intressanta problem man måste lösa som man annars inte skulle få.
Men att bygga en klocka har jag gått och funderat på i ett år eller så, med allt från nixierör, RGB led display(rs279) till att ha en liten motor och blinka en rgb led så att den visar visare.
Men det var just skärmen som fick mig att bygga klockan som den är nu. En dag efter att jag hittade displayen började jag fräsa och var halvklar med PCB design.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av arvidb »

Det kanske blir kallt med den där aluminiumklumpen mot armen, särskilt om man är ute i kyligt väder?

Mycket snyggt dock! :tumupp:
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av zealotry »

Coolt =) Men jag röstar "mer text" i det här fallet, vore kul att veta lite mer om hur klockan ska fungera, vad visas på skärmen. Kommer det finnas några speciella funktioner osv..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Micke_s »

Om du får problem med avkylning så skär ut en bit läder och fäst på baksidan.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av svanted »

arvidb skrev:Det kanske blir kallt med den där aluminiumklumpen mot armen, särskilt om man är ute i kyligt väder?

Mycket snyggt dock! :tumupp:

inte bara det, aluminiumet svärtar av sig på armen...
kromning?
Slanten
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 mars 2012, 09:45:38

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Slanten »

Ruggigt snygg!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34058
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Glenn »

Klart coolt, om än meningslöst bygge :D (men det är ju sånt man gillar hehe)

Jag tror jag vet vad du menar för display, jag har en japansk klocka med sådan isåfall, fast jag har grönt på spegel, men när jag köpte den fanns det även med rött, gult och vitt vill jag minnas.. (otroligt irriterande att manualen bara finns på japanska dock, hopplöst när man ska försöka ställa om den, det är helt ologiskt gjort.)
arvidb skrev:Det kanske blir kallt med den där aluminiumklumpen mot armen, särskilt om man är ute i kyligt väder?
Mja, borde väl inte bli kallare än stora rostfria klockklumpar som man brukar gå omkring med annars ? :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26537
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av danei »

Jo, aluminium leder värme bättre, Hur stor skillnad det blir i praktiken får man väl testa. Avkylningen från klockan borde ju inte bli mycket större än från armen.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av victor_passe »

Jag funderar på att eloxera aluminium biten, det borde få bort delar av värmeledningsförmågan.
Vilken färg tycker ni i så fall att alu biten ska vara?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26537
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av danei »

Nja, en eloxerad bit brukar kyla bättre. Eloxeringen isolerar inte, men en mörkare färg strålar mer.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av victor_passe »

Jasså, jag trodde att aluminiumoxidet skulle leda sämre. Det leder ju inte el och material som är bra på att leda el brukar vara bra på att leda värme. Men den logiken funkar väl inte alltid.
Jag får se om det är några problem med alu på armen, jag tror/hoppas att det går bra.

Jag var förövrigt på ett glasmästeri idag och beställde en bit härdat 1.5mm glas, går det att fräsa i det tro? Eller kommer det bara att sprängas när stålet nuddar det?
Kommer att köra extremt långsamt och med ett 1mm fräs
Nerre
Inlägg: 26775
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Nerre »

Tror inte du kan "fräsa" i glas, men slipa med diamantstift kanske?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Ett gediget armbandsur

Inlägg av Walle »

danei skrev:Nja, en eloxerad bit brukar kyla bättre. Eloxeringen isolerar inte, men en mörkare färg strålar mer.
Eloxeringen leder värme betydligt sämre än ren aluminium (mellan 10 och 30 gånger sämre), så där har du fel. Du har dock helt rätt i att det kyler bättre/mer om biten är eloxerad, och det beror mycket riktigt på kraftigt ökad emissivitet. Emissiviteten för polerad ren aluminium är kring 4%, för anodiserad aluminium med ett skikt på ca 50 µm ca 80%.

http://www.ase4anodising.co.uk/hard-anodising.asp
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=50569 (finns citerade källor på den här länken)
Skriv svar