Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Inlägg av lizerdboy »

Så nu har jag kommit igång lite med detta projekt för att jag ska kunna skapa en lite byggtråd.

Jag har under ett tag gått i tankar på att bygga en egen pick and place maskin som jag kan ha lite nytta av.
Jag kommer gå helt efter vad jag tycker känns rätt, och ser det hela som ett projekt med mycket spännande utmaningar och tror
knappast att det kommer vara klart inom kort.


Jag har börjat med att göra en mycket grov skiss på hur jag hade tänkt det, denna kommer förändras väldigt många gånger,
Men de e så här den ser ut just nu.
Mycket saknas, tex så har jag beställt remhjul och remmar då allt förutom Z rörelsen ska drivas med remdrift.

Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/pap1B.jpg


Första delen som jag tagit fram en testjigg för är laser aligment systemet som jag försöker få i hopp.
Denna ska sitta på själva Z vagnen.
När huvudet plockar upp komponenten ska den avläsas under tiden vagnen förflyttas till monterings positionen.

Började med att ta fram en grov cad för jiggen
Bild

Och det resulterade till en lite modifierad version då den första versionen vart det för mycket byrolåde-effekt vid förflyttning av vagnarna.
Bild
Bild

Nästa steg var att sätta i hopp den elektronik som behövdes för att styra jiggens funktion.
mina standard moduler sattes i hopp till ett kabelbo :)

Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/laser7b.jpg

Första testen av dom nya stegmotor modulerna, har kört allegro drivkretsar innan, men den här gången hade jag problem med för små
avstörningskondingar på matningen vilket resultera till mycket märkliga problem,
Tog ett par timmar innan jag fatta vad som var fel, men de var lätt att lösa iaf :D

Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/laser10b.jpg

Efter det så var det jiggens tur att bli fixad.
Satte på en linjesensor som har 128 pixlar och pixelavstånd på 63.5um på ena släden,
pixlarna som ger ett analog värde läser jag in i en STM32 med 12bitars upplösning.

LinjeSensorn har tagit mig 2 dagar !!!! för att få den att funka :shock: :shock:
Första avläsningen efter spännings tillslag så funkade det, nästa avläsning så fick jag maxvärden på alla pixlar,
Hur jag en gjorde så fick jag ingen skillnad, höll på att bli tokig, och lite därtill :wacko: :vissla:

Sen i dag så testade jag att ändra ljus->spännings integrations tiden till typ noll,.
Och se på fasen de funka, jag hade alldeles för lång integrationstid, och jag satt alltså på natten och testa och fick ändå fullt
utslag på ca 1ms integrationstid.
Ooooo det problemet har tagit musten ur mig dom här dagarna, men men de funkar nu och jag är glad igen.

Sedan så tog jag en av lasermodulerna jag har och satte på den andra släden.
Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/laser8b.jpg

Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/laser9b.jpg

Hela bygget

Bild
http://www.lizerd.se/images/wysiwyg/pap/laser0b.jpg

Efter det var det bara att sätta i hopp massa klasser och funktioner i ett C# program som kommunicerar med STM32 modulen.

Jag skapar alla klasser så att dom lätt kan implementeras i det slutliga programmet.
Men just nu så kommer jag skapa mindre testprogram för dom olika funktionerna som jag testar, känns enklast att börja så.

Jag började med att skapa en "Center laser beam" funktion.
som går ut på att jag sveper lasern över sensorn och ser till att positionera lasern så den hamnar i mitten på sensorn.
Detta för att jag ska kunna centrera strålen innan jag går in mot komponenten och börjar svepa, mer om hur det går till senare :)

Så det spelar ingen roll om lasern träffar sensorn, aktiverar jag "Center Beam" funktionen så positionerar modulen själv lasern så strålen hamnar i centrum på sensorn.

Så efter ett tag så fick jag fram SW funktionen i både HW och PC så slut resultatet kunde visas i PC programmet.
Bild


Jag kommer bygga på den här så gått jag kan under sommaren och får väll se hur mycket som jag hinner med,
Men jag är fast beslutad att försöka se till att projektet blir verklighet :)

En annan stor utmaning som jag har tittat lite på är vision systemet som ska sitta på maskinen.
2 till 3 kameror ska användas för att positionera fidutals (eller vad dom kallas) och svårare komponenter och mycket annat.

Mer kommer snart !! :D
Senast redigerad av lizerdboy 12 februari 2014, 12:02:32, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

Alltså... Du är ju fan helt otrolig :? :bravo:

Ska bli enormt intressant att följa projektet!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Meduza »

Lizerdboy: Jag har en del reservdelar till PnP-maskiner liggande från en konkursauktion, bland annat kameragrejor och moduler med massa små fina precisionsskruvar osv... om du är intresserad ;)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av lizerdboy »

Meduza: De kan jag lugnt säga att jag är intresserad.
vad finns det för möjligheter att komma och titta på de du har ??
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Andax »

Väldigt intressant projekt! Kommer följas...
Har du funderat på att använda två kameror för stereoseende? Då kan du skanna av kort och komponenter och få dem i 3D.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Fagge »

Wohoo, jädrans coolt bygge, fortsätt så :tumupp:
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av lizerdboy »

Jag kommer inte använda 2 kameror för stereosende. De kommer vara en kamera som sitter på z vagnen, och 1 eller 2 stycken som sitter på bordet för uppåt seende.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Andax »

Kom på att du kan ju fixa stereoseende utan två kameror också eftersom du flyttar kameran så kan du ju avbilda samma punkt i två olika bilder och på så vis räkna fram 3D. Så även om du inte kommer köra med det nu så är det ju något du kan komplettera med senare eftersom det bara är mjukvara.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Swech »

Varför har du en laser överhuvudtaget?
Det är ju bredden på komponenten du letar efter
Om du belyser hela komponenten så borde du väl kunna leta upp skuggan.
Sedan kan det bli lite j** med 0402 jmfört med bjässen på bilden

Swech
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av lizerdboy »

Swech: Varför jag använder laser, jo de ska jag berätta :)

Jag ser det som den bästa & snabbaste lösningen på att läsa av rotation och position på komponenten man plockar upp.
Detta funkar bara på vissa typer av komponenter, men som tur är det dom komponenterna man använder oftast.
Dom andra komponenterna som inte funkar med laser kommer kameran läsa av position och rotation.
dock tar hela kameran avläsningen mycket längre tid än laser, då kameran sitter placeras någonstanns på bordet samt att vision systemet kommer ta en viss tid.
Och laser sitter placerad på Z vagnen "Huvudet" vilket gör att man kan göra avläsningen under tiden komponenten förflyttas.
"Jag antar iaf att kamera vision avläsningen är långsammare än laser positioneringen"

Vi får se helt enkelt då jag har gjort jiggen för att kunna testa mina ideer.
Det är ju bredden på komponenten du letar efter
Det är inte bara bredden som jag får fram, utan en bild på hela komponenten, kommer visa sen när den rutinen är inbyggd och testad :)
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av lizerdboy »

Kom hem ganska sent i dag, men en timma kunde man lägga ner på lite kodning :D

Här har jag satt i hopp en rotations test video.
Jag har sensor och laser positionerade en bit i från komponenten när jag börjar.
Sedan så går sensorn och lasern mot komponenten och försöker låsa strålen negativa flank mot en pixel och följa den.

resultatet går ganska långsamma just nu men de e för att jag ska kunna debugga och se vad som händer.

om inte slädarna har varit så glappiga så hade jag en förflyttnings längd på 6.35um/steg

http://youtu.be/mdHe3xFmpfg

Nix nu ger jag upp för i dag, kommer säkert mer i morgon :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Swech »

Cool video

Vad jag menar är att om du har ett brett ljus och låter ljuset och sensorn stå still
så får du väl ett ljus/mörker fält från sensorn som ändras då du vrider komponenten.
Samma princip men du behöver inte flytta sensor / ljuskälla - bara vrida

Swech
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av lizerdboy »

aah jag förstår.
Jo de e så jag vill ha det, parallellt laserljus, dock så har det varit svårare att lösa än jag hoppats på.

Men jag har inte get upp än på den iden.

Men de skulle underlätta om man visste att man hade ljus över hela området hela tiden, skulle var såå mycket bättre.
har gjort en förfrågan på linser tidigare http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=59286
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av tecno »

Att få till ett brett kollimerat ljusknippe är nog inte det enklaste, första frågan blir hur stort/brett/långt = x objekt ska man klara av att skanna av och skapa ett x-brett kollimerat ljusknippe med dessa indata.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4699
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt

Inlägg av Swech »

Men det måste väl inte vara laser?
Säger som han som ville gå med i harleyklubben...
"Jag har en kawasaki.." "är det såååå noga??"

Alternativt måste det väl funka med att skruva isär ett laser vattenpass
De ger ju en laserlinje

Swech
Skriv svar