rostfritt som antennmaterial?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

rostfritt som antennmaterial?

Inlägg av grym »

som rubriken lyder
hur är rostfritt som antennmaterial?

har kollat i dom böcker(arrl antenna book+andra) jag har och där tas det inte upp
men om man kollar på dom antenner som sälj så är en del av rostfritt material

bara nyfiken då jag har lättare att få tag i spill i rostfritt än aluminium
och jämfört med koppar så behöver ju man inte bry sig så mycket om ytbehandlingen ;-)

funderar på att pilla ihop en discone för högre frekvenser , har lämpligt material i
den rostfria skrothögen
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Borde fungera, men tänk bara på vikten!

Fördelen med Al är ju en liten vikt, rostfritt väger en del.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

rostfritt leder ström väldigt dåligt, vet inte om det påverkar, men leta reda på någon radioamatör och fråga, jag misstänker att det inte är så bra...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

visst leder det dåligt, men sedan får man kanske jämföra det med dom där 50 ohmen som är brukligt i sammanhangen

någon som förresten har rå för lite olika rostfria material?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Hittade ett värde för resistiviteten för rostfritt stål: 8.6*10^-7 Ohm*m. Det är aningen bättre än för kvicksilver men lite sämre än mässing.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Är det inte konduktivitet han är intresserad av?

edit: Koppar går alltid att måla ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skiljer mycket mellan olika legeringar också.

Ja och koppar går ju förgylla också ;)
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Lallas: Jo förvisso men 1/resistiviten=konduktiviteten.

Om man nu förmodar att Rostfritt har en konduktans som är storleksordningen 1-2 tiopotenser sämre än tex aluminium. Borde man inte kunna kompensera det genom större area på godset i antennen. Känns intuitivt som att en rostfri konstruktion per automatik skulle bli grövre än en i aluminium.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16859
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det som förvånar mig är att det omnäms så lite i dom (gamla) böcker jag har

den dag om några tusen år då jag inget annat har att göra borde man tillverka några identiska antenner av olika material och se hur mycket det skiljer mellan dom
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23699
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är det inte bara kort och gott så att det material som leder ström bäst fungerar bäst. :?
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

henkebenke: 1/resistiviten=konduktiviteten=överkurs :D

Vad jag lärt mig om antennbygge på hobbynivå är att man använder koppar av lite olika anledningar; leder ström bra (nästan bäst), det är lätt att få tag på och lätt att jobba med (t ex enkelt att lödda).

Aluminium brukar folk använda när dom bygger stora Yagiantenner, primärt för att få ner vikten.

Andra metaller använder man när man tycker det passar i konstruktionen. T ex använde jag galvad gängstång till en yagi och den fungerade utmärkt för mig.

Men mitt tips är att kolla scanner.nu
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ett problem till är skinneffekt - höga frekvenser går mest på ytan av materialet och därför den upplevda resistansen stiger med ökad frekvens. Detta är orsaken till att man använder litztråd som har mycket yta ibland i HF-sammanhang. Man försilvrar även tråden ibland för att minska resistansen på ytan där strömmen ändå går. Det känns som sagt rent spontant fel med rsf som antennmaterial, men jag vet inte och kan mycket väl ha fel.
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Inlägg av slurry »

intressant fråga...
aluminium används främst för att det är lätt och (om det är rätt typ..) ganska segt.
Mässing är rätt ofta använt i hembyggen, fungerar fint, men är tungt.
Koppar är bra, men oxiderar friskt, speciellt i anslutningarna, kan vara för mjukt i vissa tillämpningar, mycket handlar om konduktivitet och även våghastighet i materialet som kanske är den största faktorn när det gäller att välja material till antenner, när det gäller andra typer av antenner såsom paraboler så är det en ny teknik på frammarsch och det är polymer (vikten igen..) som är klädd med koppar eller silverfilm i reflektorn.
-Visst kan du prova, men jag tror att RF definitivt är mycket sämre än ex. mässing, man får även tänka på att det finns ett "grundbrus" i materialet som påverkar slutresultatet (fråga mig inte om bruset, jag kan inte förklara det.. :( )
När det gäller höga effekter på höga frekvenser så är det försilvrade prylar som gäller i professionell utrustning, det vore kanske det bästa om det nu gick att försilvra aluminium, men det tror jag inte funkar riktigt, silvret fäster nog för dåligt.. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bruset beror på att resistans, inte impedansen, orsakar brus och det ett brustillskott till signalen av den enkla orsaken att att resistanser brusar. Lägre resistans -> Lägre brus -> bättre s/n-ratio vid exakt samma konstruktion. OM skilnaden är avgörande eller inte kan diskuteras, men det påverkar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har haft en HF-antenn byggt av ett aluminiumrör med "spröt" av kopparlaminat på. (Lackade förstås.) Den hade riktigt lång räckvidd med tanke på byggkostnaden.
Han som byggde den har även satt upp sändarna/masterna för P1 och P2 här, så det var nog rena lekskolan att konstruera min antenn gissar jag.. :)
Skriv svar