Logger för dörrklocka [färdig]

Berätta om dina pågående projekt.
pheer
EF Sponsor

Logger för dörrklocka [färdig]

Inlägg av pheer »

Jag tänkte konstruera en logger för dörrklockan. Den ska logga tid och datum för varje tryck på dörrklockan. Detta skall sparas i mikrokontrollerns eeprom för visning på en lcd när man kommer hem.

Mikrokontrollern får bli en pic12f675 då jag har en sådan hemma. Den har 128byte eeprom. Med följande datastruktur får det plats 32 poster. De bitar som inte används kan användas som statusbitar för att ange om posten är ledig och om posten är ny.

Kod: Markera allt

år 4 bitar + månad 4 bitar = 1byte
dag 5 bitar => 1byte
timma 5 bitar => 1byte
minut 6 bitar => 1 byte
totalt 4bytes
Om det faller väl ut och jag har tid och lust så tänkte jag lägga till en kamera som placeras i titthålet. Den ska då ta ett kort och lagrar det i ett externt minne som man kan läsa av med en dator. Har inte en aning om rådande ljusförhållanden tillåter det, men det är ett senare problem.

Dörrklockans innandömme ses i bilden nedan. I glasbehållaren nere till vänster är det kvicksilver. När "stången" befinner sig i sitt bakersta läget rinner kvicksilvret bort från pinnarna i glasbehållaren som de gröna kablarna är kopplade till. Konstruktionen kan ses som en normalt sluten kontakt. Spänningen är 14VAC, jag antar att det är 50Hz sinus.
Dörrklocka

Jag tänkte strömförsörja picen från dörrklockan enligt schemat nedan + en 7805. L1 och R1 symboliserar spolen i klockan, värdet på L1 är okänt. RL symboliserar PICen och LCDn, 50ohm->100mA. Rejält i överkant tror jag. PICen drar väl max ett par mA, LCDn som är av typen OLED kommer att dra i storleksordningen 20mA.
Schema+simulering

För detektering av ett tryck tänkte jag använda kopplingen som finns i bilden nedan. Men med en 5,1V zener. Absolute maximum ratings för I/O-pinnarna är -0,3-5,3V vid 5V matningsspänning, så det bör gå bra.
Insteg+simulering

Kommentar, förslag på förändringar eller förbättringar?
Senast redigerad av pheer 12 maj 2010, 20:42:02, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Häftigt!

Tänkte på bit-räkningarna; du har ju totalt 24 bitar = 3 bytes om du lägger dom i följd istället för att pad:a till hela bytes. Det ger då 42 poster.
Vill du ha en eller två statusbitar kan du alltid krympa "år" till 3 eller 2 bitar, och istället låta den utgå ifrån aktuellt år (2005), då inga förmodligen kommer att "knacka på" ifjol. :D

Sedan vad gäller ljus, det kanske räcker med att placera en "ultrastark" (hehe) vit LED på ett strategiskt ställe för att ge lite extra ljus. Används på vissa telefoner med inbyggd kamera, och fungerar faktiskt rätt OK!
Vill du inte att det ska märkas att bilder tas, kanske det går att synca med ringklockan, så det ser ut som den bara visar att det ringer. ;)
Alternativt, om en svart/vit bild är nog, så kanske IR-kamera och IR-led skulle fungera?

Intressant projekt! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vore smidigare om du använder något format mer liknande unixtime för att lagra tiden. Utgår man istället från år 2005 kan man lagra ända fram till 2017 med sekundprecision.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det har du rätt i speakman! Men jag tror inte behovet av poster är så stort. Ett 30bitars unixtime format utgående från 1/1-2005 skulle passa bra om det inte vore för de otäcka divisionerna.

Ett annat alternativ är att använda realtidsklockan DS1302, men den kostar lite pengar.

De kameror som jag funderat på är dessa från kjell:
TV-kameramodul med IR LED
TV-kameramodul med IR LED
En extern kristall eller en snabbare uC kommer säkerligen att krävas då. Är det någon som använt någon av dessa kameror, hur är isåfall bildkvalitén? Att placera belysning blir nog svårt då jag bor i lägenhet. Det ultimata vore förstås att koppla in sig på belysningen i trappuppgången.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det där är en trevlig klocka. Går även att sampla om man känner för det.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

"Otäcka divisionerna"... !?... ett par hundra cykler kan väl ändå inte vara så mycket när vi snackar flera MIPS? Dessutom är ju koden som gör om från uinxtime till en sträng inte direkt något med hög prioritet som körs hela tiden. De få gångerna den körs kan man nog offra ett par hundra, eller kanske tusen cykler.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag är medveten om det men jag hittade ingen färdig kod för 32bits division. Men nu gjorde jag det, så då är det lugnt.

Funderar för övrigt att byta upp mig till en PIC18F1320. Då slipper jag använda ett shift register för att kommunicera med LCDn. Mindra plats, mer minne och fler funktioner.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Oh, dörrklocksloggning. Trevligt :)

Jag ska också logga dörrklockan (bland annat), fast inte med en PIC...
Jag har gjort såhär:

Bild

Min ringklocka går på 8VAC. När man trycker på knappen ligger det 7,5VAC över spolen. Precis där, rakt över spolen, har jag kopplat in ändarna J1 och J2. Lite småskit jämnar ut spänningen och ser till att optokopplaren öppnar tillräckligt länge för att det ska gå att läsa av. :)
Jag valde optokopplare för jag vill inte ha en potentiell källa till störningar. Har ingen aning om vad det är för slags trafo. Är iofs en hyffsat ny sak i proppskåpet, monterad på DIN-skena, men man vet aldrig...

[edit]
Läste genom första inlägget ett par gånger igen och kollade extra noga på ringklockebilden. Först tyckte jag brytaren var ditsatt efteråt, men den verkar ju ha suttit där hela tiden. Vad har den egentligen för funktion?
Verkar som om klockan låter ding-dong-ding-dong-ding-dong hela tiden när man håller knappen inne...

Sen tänkte jag på din detekteringskrets där med en zener. Eftersom drivspänningen är AC och du halvvågslikriktar, kommer ju PICen få 50st 5,1V-pulser i sekunden när man håller knappen intryckt? Är ju iofs lätt att filtrera i mjukvara...
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jasså, är det dags för ett "intelligent" hem?

Optokopplare är nog inte en dum idé, de är ju inte så dyra eller stora heller...

Brytaren, menar du kvivksilverbrytaren? När man trycker på brytaren så bildas en sluten krets, stången dras tillbaks av elektromagneten och slår i metallplattan->ding, kvicksilvret rinner då tillbaks, stånge åker tillbaks, slår i den andra plattan med m.h.a. fjädern->dong. Vet inte riktigt hur den låter om man håller knappen intryckt hela tiden, men det borde var som du beskriver...får testa imorgon...

Detekteringskretsen, ja jag tänkte filterera det i mjukvaran.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag gjorde en extra mätning igår för att säkerställa att spänningen var okej då klockan är aktiv. Jag kopplade upp strömförsörjningsenheten på ett kopplingsdäck och konstaterad att vid konstant ringande hamnar den likriktade spänningen på ca 8,5V. Så det är lugnt, spänningsregulatorn har ett typiskt spänningsfall på 1,7V.

Kretskortslayouten är i stort sett färdig. Kortet kommer att vara lika stort som LCDn och kopplat till LCDn med stiftlist+hylslist. Strömförjningsenheten och detekteringskretsen får husera på ett eget kort som placeras i "klockhuset". Dalles.tk kommer att sköta tillverkningen.

Komponenter är beställda ifrån elfa.se och futurlec.com.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Fungerar loggern ?

Jag är intresserad av nåt liknande
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag håller faktiskt på att färdigställa koden, det hela kommer nog att bli färdigt under nästa vecka. Jag måste också beställa kretskortet för strömförsörjningen som jag glömde beställa tillsammans med de andra korten.

Alla komponenter förutom två tryckknappar är hemma. Som låda tänkte jag bocka till en plåt och spraymåla den med mattsvart.

Anledningen att jag inte "rapporterat" något är att digitalkameran är utlånad. Återkommer när jag fotat lite...

Jag har under tiden blivit ägare av ett oscilloskop också :D
Så det kommer lite bilder från strömförsörjningen sen, kan vara kul att jämföra med de simulerade kurvorna.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag kommer att följa dina rapporter med intresse
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Exakt en sån där dörrklocka hade jag när jag var liten 8-)
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

använder du switchat nätagg som strömförsörjning?
Skriv svar