Mäta hastighet på allmän väg?
Mäta hastighet på allmän väg?
Hej på er. Vi har en 70-väg utanför oss (landet) där folk oftast kör som jävla galningar. Det vore därför kul att se lite statistik på det hela. Jag undrar därför följande:
Vore det lagligt att mäta hastigheten på en sådan här väg?
Och hur skulle man kunna man kunna göra detta på ett relativt exakt sätt?
Tacksam för svar.
Vore det lagligt att mäta hastigheten på en sådan här väg?
Och hur skulle man kunna man kunna göra detta på ett relativt exakt sätt?
Tacksam för svar.
Jag har utvecklat ett antal system till detta, en version används mycket i Stockholm ("DU KÖR FÖR FORT"-skyltar), en annan används på ett antal körtekniska anläggninger (halkbanor).
"DU KÖR FÖR FORT"-skylten har (nästan) alla radar till den facila summa av 7K+/st, inget för "amatörer" mao.
En annan version fungerar med slingor i vägen, såna ska fräsas ner och det är väl uteslutande i detta fall.
Vi har även en version med ljusbrytning och den kunne ju vara intressant i ditt fall.
Fast du kan ju kolla med NTF, en del avdelninger har en "DU KÖR FÖR FORT"-skylt på kärra som de lånar ut till behövande.
I annat fall kan du begära av trafikavdelningen på din kommun att de gör en mätning (typ slanger) för att fastställa behovet av åtgärder.
I siste hand kan du bygga en egen anläggning, det finns ett antal fallgroper man ska ta höjd för i mätningen men de kan kompenseras i mjukvara. Du kommer med största sannolikhet att hamna på att det måste användas en µC i någon form, ett minne att spara statistik i alternative att du har direkt seriell ingång till en dator som sparar datan i en logg.
Edit: Om du vill gå vidare i självbyggartankerna kan jag kanske ge ett par tips om du behöver, hör av dig i så fall.
"DU KÖR FÖR FORT"-skylten har (nästan) alla radar till den facila summa av 7K+/st, inget för "amatörer" mao.
En annan version fungerar med slingor i vägen, såna ska fräsas ner och det är väl uteslutande i detta fall.
Vi har även en version med ljusbrytning och den kunne ju vara intressant i ditt fall.
Fast du kan ju kolla med NTF, en del avdelninger har en "DU KÖR FÖR FORT"-skylt på kärra som de lånar ut till behövande.
I annat fall kan du begära av trafikavdelningen på din kommun att de gör en mätning (typ slanger) för att fastställa behovet av åtgärder.
I siste hand kan du bygga en egen anläggning, det finns ett antal fallgroper man ska ta höjd för i mätningen men de kan kompenseras i mjukvara. Du kommer med största sannolikhet att hamna på att det måste användas en µC i någon form, ett minne att spara statistik i alternative att du har direkt seriell ingång till en dator som sparar datan i en logg.
Edit: Om du vill gå vidare i självbyggartankerna kan jag kanske ge ett par tips om du behöver, hör av dig i så fall.
Tack för svar. Jag vill nog bygga en egen "anläggning". Jag är inte ute efter något jätteavancerat och priset får helst inte dra iväg allt för mycket heller..
Hur skulle man gå till väga för att bygga två "ljusbrytare"? Vad är rimligt avstånd mellan dessa? Min tanke är att styra det hela med en liten PIC som sedan matar data seriellt till en PC.
Hur skulle man gå till väga för att bygga två "ljusbrytare"? Vad är rimligt avstånd mellan dessa? Min tanke är att styra det hela med en liten PIC som sedan matar data seriellt till en PC.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Det finns en teknik till..
Som dock ofta faller på lämpliga komponenter och det är att bygga en CW-doppler radar. Det är inte omöjligt och om man inte ställer så långa räckviddskrav så duger en 25mW gunndiod som bärvågsgenerator. En mottagare och en blandare så har du en frekvens som är direkt proptionell till hastigheten. Jag har testat detta och det fungerar, dock med en klystron som generator. Jobbar du på något företag som håller på med microvågsteknik så kan det gå tillverka med "skrot", men skall man köpa prylarna så är idén kass eftersom komponenterna är för dyra då de är gjorda för en proffsmarknad. Sen hur det är rent lagligt är också lite tveksamt då anläggningen i princip måste godkännas så att den inte genererar farligt höga fältstyrkor.
Gör man avkall på allt vad noggrannhet heter så torde det gå mäta akustisk dopplerskift också. Dock har jag aldrig hört talas om att någon skulle ha gjort det i luft, i vätska är det dock en vanlig metod att bestämma hastigheten. Rent spontant så bör det gå rent tekniskt med en ultraljudssändare och plocka dopplerskiftet. Tiden för att mäta blir dock kort eftersomräckvidden är mycket kort med billiga komponenter.
Avståndsmätarlaser som i polisens utrustning är ju en fin metod, men tyvärr för dyr och även här är lagligheten tveksam så man inte får riskera att utsätta någon för farliga strålningsnivåer.
Enklast är att göra med tid/avstånds mätning på någt bra sätt. Det finns felkällor även här, men rent spontant är det lättaste vägen att gå. Även om man får felkällor så är syftet antar jag att få en bra uppskattning, så man kan kallibrera systemet hyggligt med att köra själv i sin mätuppkoppling - det finns ju inte några krav på spårbarhet eller noggrannhet eftersom du ändå inte kommer att kunna använda dina mätningar i tingsrätten som bevis för fortkörning.
När du har hittat din idé, fråga polisen om det är lagligt innan du sätter igång. Rent spontant kommer jag inte på någon lag som man bryter emot om man mäter, men skadar inte att fråga...
Gör man avkall på allt vad noggrannhet heter så torde det gå mäta akustisk dopplerskift också. Dock har jag aldrig hört talas om att någon skulle ha gjort det i luft, i vätska är det dock en vanlig metod att bestämma hastigheten. Rent spontant så bör det gå rent tekniskt med en ultraljudssändare och plocka dopplerskiftet. Tiden för att mäta blir dock kort eftersomräckvidden är mycket kort med billiga komponenter.
Avståndsmätarlaser som i polisens utrustning är ju en fin metod, men tyvärr för dyr och även här är lagligheten tveksam så man inte får riskera att utsätta någon för farliga strålningsnivåer.
Enklast är att göra med tid/avstånds mätning på någt bra sätt. Det finns felkällor även här, men rent spontant är det lättaste vägen att gå. Även om man får felkällor så är syftet antar jag att få en bra uppskattning, så man kan kallibrera systemet hyggligt med att köra själv i sin mätuppkoppling - det finns ju inte några krav på spårbarhet eller noggrannhet eftersom du ändå inte kommer att kunna använda dina mätningar i tingsrätten som bevis för fortkörning.
När du har hittat din idé, fråga polisen om det är lagligt innan du sätter igång. Rent spontant kommer jag inte på någon lag som man bryter emot om man mäter, men skadar inte att fråga...
Den radar vi använder är just en CW dopplerradar från SMART i tyskland.
Den är typgodkänd osv och inga tillstånd behövs för att mäta!
Om du snickrar ihop en radar själv kan du möjligen få problem men klarar du att få den att fungera kan du nog begränsa effekten och hålla sidlober osv, mikrovåg är inte så himla enkelt.
Man kan även använda en dörröppnarradar, jag har 3 st sådär 25 cm långa typer som sitter vid en del lastkajer osv. De är egentliga rörelsesdetektorer då de inte diskriminerar på inkommande eller utgående men man kan enkelt få ut dopplerfrekvensen från dom.
Men ska du mäta med ljusstråler skulle jag tycka att 2 meter (ca:) mellan mätpunkterna är bra, man får då att den första strålen fortfarande är bruten när den nästa bryts, det kan plocka bort kortare avbrott (cykler, gående, fåglar osv) samt avkänna riktning.
Den är typgodkänd osv och inga tillstånd behövs för att mäta!
Om du snickrar ihop en radar själv kan du möjligen få problem men klarar du att få den att fungera kan du nog begränsa effekten och hålla sidlober osv, mikrovåg är inte så himla enkelt.
Man kan även använda en dörröppnarradar, jag har 3 st sådär 25 cm långa typer som sitter vid en del lastkajer osv. De är egentliga rörelsesdetektorer då de inte diskriminerar på inkommande eller utgående men man kan enkelt få ut dopplerfrekvensen från dom.
Men ska du mäta med ljusstråler skulle jag tycka att 2 meter (ca:) mellan mätpunkterna är bra, man får då att den första strålen fortfarande är bruten när den nästa bryts, det kan plocka bort kortare avbrott (cykler, gående, fåglar osv) samt avkänna riktning.
Ljus"barriär": det finns färdiga ljussändare och mottagare hos t.ex. Omron som kan räcka över en väg, du kan också göra det med självbygg men du måste ha en del linsor osv för att klara avståndet även vid lite taskigt väder typ regn, dimma osv.
T.ex. denna klarar av det om man tar den som "through-beam", alltså en sändare på ena sidan och en mottagare på den andra. Totalt behöver du alltså 2 sändare och 2 mottagare, då får du ut rena trevliga signaler med bra repeterbarhet. Fast jag skulle tro att de kostar en liten slant......
Edit: stavar som en kratta
T.ex. denna klarar av det om man tar den som "through-beam", alltså en sändare på ena sidan och en mottagare på den andra. Totalt behöver du alltså 2 sändare och 2 mottagare, då får du ut rena trevliga signaler med bra repeterbarhet. Fast jag skulle tro att de kostar en liten slant......
Edit: stavar som en kratta
Senast redigerad av Icecap 21 april 2005, 09:54:58, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Jag kan ju länka från en annan aktuell tråd:
http://www.kjell.com/kemo/88116.htm
Fotodetektor, 299:- på Kjell&Co, inkapslad och har en räckvidd på 30m
http://www.kjell.com/kemo/88116.htm
Fotodetektor, 299:- på Kjell&Co, inkapslad och har en räckvidd på 30m