Webcam + TV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Webcam + TV

Inlägg av henketobbe »

Kan man på något sätt koppla ihop en webcam med en tv?
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

skicka in webcamen i datan.
Sedan finns det en signal på de flesta nya grafikkort som heter TVOUT, en gul rund kontakt med hål i. Ta en sladd med gula kontakter med pinne i mitten och anslut mellan TVOUT på grafikkortet och Input på TVn. Sedan kör du gång något helskärmsprogram för visning av webcam och DONE!
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

går det inte på något sätt utan att koppla via datan?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

AAArgghhh... ska låta bli.. att klaga på data != dator....

Det kan gå att koppla kameran direkt till TV, med lite meckande. Det finns ibland vanlig video-utgång på någon pinne direkt på kamera-chipet/modulen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17342
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kör du med en USB webcam så blir det svårt utan dator, inte omöjligt men svårt eftersom du behöver nått som konverterar de digitala USB paketen till Analoga Videosignalen.

Det finns en hel massa småmoduler som ger Video out direkt som går att koppla direkt till TVn.. tex Kjell & Co har en hög sånna i olikga storlekar..
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sebastiannielsen, kan du förklara hur jag får min webkamera att visa bilden i TVn mha DATAN? Räcker en CDskiva eller diskett eller vad skall det vara för data och på vilket sätt skall den vara sparad och på hurudant lagringsmedia.
Lär dig att data och dator är två olika saker.

Enklast är det nog att öppna kameran och titta efter om den har direkt utgång, annars får du nog som det redan sagts, koppla kameran till datorn och via tvout (oftast rca eller svhs) dra bilden till tvn.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

varför skulle det vara svårt? är det inte en vanlig ccd i färg, den lämnar vanlig komposit rgb som man kan koppla in på scarten, men då måste du in i kameran o löda dit nåra sladdar, röd, grön och blå samt en Vcc
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17342
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu har jag mest varit i kontakt med kamrorna som sitter i mobilerna, men de har alla digitala interface, de riktigt kompakta har jpeg ut direkt från sensor chippet.

Så att hitta en komposit rgb signal där ser jag som mycket ovanligt.

Tittar jag på min s/v video out kamera ger inte heller den modulen video out direkt utan går via nått digitalt interface.

Kjell har tex 50623 Iof S/V men väldans billig.. och säkert bättre bild än många webcams!!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag vet att iaf några kamera-chip från omnivision har dels vanlig analog video-signal på en pinne och dels digitalt YUV. Den jag själv använt var en svartvit, men det sitter liknande fast färg i en del USB-kameror.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Hmm..

Inlägg av bengt-re »

Dum fråga... men varör inte köpa en enkel CMOS-kamera med CVBS utgång direkt... De kostar under 400 pix... Likssom för billiga grejor för att det skall vara lönt att pilla för mycket i..
Skriv svar