Webprogrammering, en login till flera sidor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobobo
Inlägg: 678
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Webprogrammering, en login till flera sidor

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag är totalt grön på webprogrammering och skulle behöva tips på vilken väg man kan gå och var jag kan läsa mer om hur jag ska göra.

Jag håller på med några fastighetsautomationsprojekt där vi har plc'er för styrning, webkameror för övervakning och en kommande hemmasnickrad websida (asp.net) för att presentera historiska data lagrade i en sql-databas.

Jag vill skapa en websida med en meny-frame till vänster, en överskrift och en huvud-frame. I huvud-framen vill jag visa sidorna från de olika delsystemen. Webkamerorna har ju egna inbyggda webservers; PLCn styrs via en special webserver som presenterar ett användargränssnitt som en java-applet (specialwebservern sköter dataöverföringen mellan plc'n och appleten); Historiska data är som sagt en asp.net sida (har testat lite i Microsoft webdeveloper Express och det verkar relativt enkelt och smidigt).
Specialwebservern, sql-servern och webservern för historiska data ligger alla på samma hårdvara.

Det är ju inte så användarvänligt att ha inloggning varje gång man byter delsystem-sida. Jag skulle därför vilja ha att man loggar in på huvudsidan och sedan är det fritt fram.
Min tanke då var att ta bort lösenordsskydd från kamerorna och plc'ns webserver men begränsa brandväggen så att de inte är nåbara annat än från "huvud-webservern" och att den sedan vidarebefordrar informationen då man är inloggad på hemsidan.

Är det detta lösbart? är proxy en del av lösningen? är proxyn isf en separat programvara eller en del av IIS?

(Specialwebservern kommer från Codesys som har gjort hela mjukvarubiten till plc´erna som vi använder, som är från Wago. I små begränsade projekt kan denna även exekveras direkt på plc'ns hårdvara)
Användarvisningsbild
digitaliz
Inlägg: 278