Allt-i-ett download-kabel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Allt-i-ett download-kabel

Inlägg av cyr »

Jag misstänker att jag inte är ensam om att ha en hel hög download/ISP/JTAG-kablar och allt vad det heter. Små saker som kopplas till parallellporten och används för att programmera mikrokontrollers, CPLDs, seriella minnen osv.

Så jag kom på idén att kontruera *en* sådan pryl, som klarar alltihop. De 1-2 74xxx som brukar sitta i ersätts med en CPLD, och så några motstånd i olika värden till pullups och några transistorer för att styra VDD och VPP där det behövs. Slutligen så har man lite olika kablar för att ansluta till olika kontakter som används för ISP, och en kabel med lösa "flying leads" som kan kopplas in var som helst.

Prylen skulle klara Xilinx och Alteras JTAG-interface, PIC och AVR, I2C och SPI-minnen osv. Den skulle t.o.m. kunna uppgraderas med nya varianter i efterhand...

Kommentarer?
Användarvisningsbild
Eagle
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 november 2004, 11:14:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Eagle »

Detta låter bra, har själv funderat på att fixa nåt liknande men inte tagit mig tid till det.
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Elfa's Dataman S4 25-981-34 är trevlig, men löjligt dyr. Nåt liknande med med zif-sockel, där man även kan ansluta sin download/ISP/JTAG-kabel?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Underbar idé, men sen kommer trycket att hela tiden behöva utveckla stöd för nya enheter och modeller som kommer ut på markanden. Jag tror att man som utvecklare tröttnar rätt snabbt på att konstant behöva förbättra sin mjukvara...?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, nya modeller av kablar[/a] kommer inte speciellt ofta. Det fina är ju att den ska vara kompatibel med all den programvara som redan finns. Den "mjukvara" man får uppdatera är logiken i CPLD:n.

Tänkte ha en liten DIP-switch eller vridomkopplare som väljer "kabeltyp".

T.ex.

0 - Xilinx parallel cable
1 - Altera Byteblaster MV
2 - AVR ISP
3 - PIC variant 1
4 - PIC variant 2

osv...

Någon stor pryl med ZIF-sockel för EPROM och liknande hade jag inte tänkt, men däremot kan man förstås t.ex. ha ett separat kort med socklar för att programmera t.ex. PIC "out of circuit" så att säga.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Låter som en superbra idé, säg till om du behöver hjälp :)

Open source eller ska du sälja den?

Hur tänkte du lösa problemet med att vissa programmerare använder seriell kabel och andra parallell. Det vore kul att göra en usb-multiprogrammerare men då kommer ju problemet med att man måste ha egen mjukvara som ni tog upp.

/Johan
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17296
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det behöver man väll egentligen inte?
Beror väll lite på hur hårdvarunära programerarna kör porten, annars är det ju "bara" att cada in en FTDI 232 och en för paralellporten och en USB hub på kortet. De kan sen anslutas till PLDn.. Man slipper skriva drivisar för win, och den ser ut som vanliga parallel och serieportar. Man kan ju då slänga med en extra serieport och på så sätt även få den konfigurerbar från windows :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

menar du att man ska ha en usb-kabel + en parallellportskabel från programmeraren ?

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tanken var att det skulle vara enbart för parallell, serieport och avancerade saker med USB eller inbyggd processor är off topic så att säga. En simpel kabel istället för fem simpla kablar är tanken :)

Jag skulle väl förmodligen "ge bort" schema osv, men om det fanns intresse för det så skulle jag även kunna sälja i en eller annan form (kort, kit eller färdig...).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17296
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

jag menar att cyr's box skulle prata USB med datorn. Sen kan man ju ansluta de kablar man anser lämpliga från cyr's box till labbkorten.

Altså skulle både serieporten och parallelporten och ev kontrollserieport gå över usb. i PC skulle de se ut som två serieporter och en parallelport
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ah, den tanken är god - men tyvärr så tror jag de flesta program använder portarna direkt via IO, vilket inte funkar med USB-portar även de ser ut som vanliga portar i windows.

Det är vad jag hört iaf...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Någon idé om hur man får en usb-enhet att se ut som en parallellport i datorn ? Serieport är ju inte svårt eftersom ftdi har färdiga drivrutiner...

/Johan
gille
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 november 2004, 18:06:09
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gille »

Om vi nu bortser från att jag egentligen har någon jättekoll på hur en JTAG fungerar men...

Vore det inte enklare att ha någon enklare µC i den? Så att du eventuellt via en dip-switch kan välja två modes:

flash-other: Ställ in vad du ska flasha via mjukvara från datorn.
flash-me: Uppgradera programvaran i µC med möjlighet att flasha nya processorer.

?
Så slipper man ha en 10 switchar och svårigheten att uppgradera...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det blir nog nåt i stil med denna snarare än DIP-switch:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 121819.htm

Då behöver man en mejsel och en sekund för att byta läge. Kanske finns någon med en liten ratt på, så man slipper mejsel också.

Självprogrammering vore väldigt smidigt, det går nog att fixa med en CPLD också. Kanske går att koppla så 1 av 16 möjliga lägen är för uppdatering av "firmware".
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Så vilka programmerare har du tänkt att bygga in?

* JTAG
* JDM
* Ponyprog
* AVR-isp

Extern strömförsörjning?

Edit: det går ju att bygga in massor av olika sådana programmerare genom att rippa deras scheman rakt av och använda CPLD:n bara för att styra vilken som är inkopplad till serie- respektive parallellporten. Är det så du tänkt eller är det för mycket ful-lösning? :) Denna metod innebär iofs att det är ganska meningslöst att ha "flash-me" funktion ^^

/Johan
Skriv svar