Märklig effekt av fritt hängande Gate

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Märklig effekt av fritt hängande Gate

Inlägg av Walle »

Satt och micklade lite med en IRF510 (MOSFET). Kopplade på en liten dc-snurra, men märkte inte att ledningen till Gaten hade lossnat från mCUn när jag drog på matningen (11.1V). Trissan satt altså på en labbplatta, med en ca 10cm lång ledning från Gaten som var tänkt att vara kopplad till µCUn.

Nu till det märkliga: Med spänning på så visade det sig att jag kunde styra hur mycket trissan skulle leda genom att hålla handen olika långt från ledningen kopplad till Gaten. Höll jag i ledningen (utan att nudda koppar) så gick motorn nära max, medans varvtalet avtog när jag förde handen längre ifrån ledningen.

Någon som kan förklara detta märkliga beteende? Inte mitt altså, utan FETens ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

En gate är såvitt jag vet väldigt högimpedant (heter det så?), så nätbrummet från din kropp var antagligen tillräckligt för att få den att leda.

Jämför med att peta på en mikrofoningång till en förstärkare.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Dock känns det som om detta fenomen är lite väl ostabilt för att användas...(?) Annars hade man säkert kunna göra en del rolig saker :)..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ah jo det är klart. Men jag nuddade aldrig ledaren, vilket i sin tur borde betyda att man kan (sen hur bra det funkar är en annan fråga) använda en MOSFET som kapacitiv givare (eller vad det nu heter. Knappar som man inte behöver nudda).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Särskilt hos en MOSFET kan man se gate:n som närmast isolerad. Dock finns den en kapacitans till kanalen vilket gör att impedansen minskar med frekvensen.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Jag fick samma effekt på pic (10F206).
Hade flytande pinnar med diverse lysdioder kopplade mellan.
I sleep med wake on pin change vaknade den av ljusförändringar.
Lysdioderna fungerade som fotodioder.
Triggade också på närhet till hemelektronik i största allmänhet.
Som hundar som viftar på svansen när de ser andra hundar. :D
Borde definitivt gå att använda till något skoj.
Eller spring-för-livet larm för elöverkänsliga. (minus lydioderna då.)

Som av en händelse läste jag om dessa killar i går kväll:Chaogates
De jobbar också med "stökiga signaler" och försöker sätta koppel på dem.

/Wombat
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ingångsresistansen hos en MOSFET är i runt GOhm området så det behövs alltså en extremt låg ström för att tända de dock en förhållandevis hög spänning så därför är MOSFETar spänningsstyrda. Spänningen kan komma från vad som helst och även dig själv och då strömmen är så låg kan minsta lilla spänningsfält vara tillräckligt.

Blir precis likadant om man seriekopplar tex 3 - 4 trissor så att förstärkningen blir flera miljoner ggr och kopplar en lysdiod eller kanske en motor till den sista. Tar man handen nära den första transistorns öppna bas så tänds lysdioden eller att motorn börjar gå ingång pga den extremt lilla ström som kommer fram till den första trissan som förstärks så många gånger att man får ut en användbar ström vid den sista trissan. Bipolära trissor är strömstyrda så det behöver dock inte var en lika hög spänning för dessa.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

I stans blaskor har det rapporterats sida upp och ner om en annan (krog-)hängande Gate(s) men det är inte den typen av märligt beteende den här tråden handlar om va :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gjorde nåt liknande för nåt år sen. Tänkte försöka mig på att göra ljussensor med en led med en PIC och en vanlig led.

Nåväl satte en led i labbplattan och kodade lite och fick det hela att fungera PERFEKT. Tänkte att detta är ju för bra för att vara sant och visade sambon och kände mig allmänt nöjd.

Sen provade jag att lysa på dioden och inget hände. Hmm skumt det fungerar ju när man "skymmer" dioden. Plockade bort dioden och testa så det inte var ledningarna som störde på nåt vis. Tyvärr fungerade det hela lika bra utan led. :roll: :lie:
Skriv svar