Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Inlägg av squiz3r »

Hallå. Då har man kommit hem från stockholm, så vad gör man då? Jo, Självklart packar man upp sin CNC-fräs och börjar exprimentera med den :D.

Systerns nya hem. Jag tänker nog bygga en låda till den senare så att den inte dammar ner hela mitt rum alldeles för mycket..
Bild

Elektroniken, strömförsörjning av ett 15v 0-2A labbagg.
Bild

Lite trassligt med kablarna till alla motorer..
Bild

Motor fästet.
Bild

Frågor:
1. Ska man såga upp ett snitt på motorfästet där linjen är ritad nu? Vanlig fogsvans?

2. T-skenorna sitter inte fast, vad för skruvar ska man ha till det? Trä skruv eller bultar?

3. Strömförbrukningen när jag inte ger den någon signal (när den står stilla) är ca. 0,5A är det normalt?

4. Största problemet.. Efter lite provkörning (joggning) så har jag kommit fram till att den stallar på ena sidan av alla 3 axlarna.. Om man bara kör med piltangenten intryckt så stannar den ca. 1dm från kanten (beror på axel) också får man släppa tangenten och trycka in igen så går den ca. 1cm till.. Vad beror troligast detta på? Ska något smörjas, vad isåfall? Går det bra med vanlig smörjolja?

Mvh. Daniel

Edit: PICI's server ligger nere nu, så bilderna syns inte.. :(
Senast redigerad av squiz3r 6 augusti 2008, 13:51:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

1. Ja du ska såga där. Men jag rekommenderar att du använder dig av en geringssåg:
Bild
för att få en rak och fin skåra i precis 90°.
Ska du såga för hand så blir bågfil bäst.

2. Ta precis vad du vill. Limma går också. Se bara till att muttrarna löper fritt i skenan.

3. Det verkar väl rätt ok...

4. Du ska inte smörja något alls. Innan man monterar gängstängerna måste man se till att rören sitter exakt parallellt med varandra. Vagnarna ska gå att skjuta fram och tilllbaks utan nämnvärt motstånd, lika lätt över hela längden. Alla kullager ska ligga mot. Det krävs lite justerande. Är det något som inte ligger mot, och så drar man åt byglarna så hårt så de ligger mot, ja då går det definitivt trögt. Byglarna/avgasklämmorna ska du INTE dra åt med skiftnyckel eller liknande, utan med handkraft, om du nu inte gjort det.
Sen måste gängstängerna vara så raka de kan vara, och även de sitta helt parallellt med respektive rör.
Utan att ha monterat motorerna, ska du kunna snurra på gängstängerna för hand utan att ta i speciellt hårt, över hela arbetsområdet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MM: Okej, tack för tippsen. Jag köppte denna (nästan) färdigbyggd, så jag har inte kunnat kolla hur lätt den glider utan gängstängerna.

Jag hittade ett fel nu, det skulle kunna vara det som gör att den stallar på så många ställen!

Ett kullager (röd pil) har lossnat från avgas klämman och ligger vid sidan om istället för att sitta vid den blå pilen.. Vilket leder till att hela denna sidan av portalen liger på två kullager istället för 6 stycken (!).
Bild

Så, då är frågan, hur mycket måste man demontera för att komma åt denna..

Mvh. Daniel
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Lossa muttrarna till avgasklämman några varv så kan du dra upp lagret till rätt plats.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Khaki: Riktigt så lätt va det inte. Jag lossade muttrarna helt, sen drog jag upp avgas kläman så mycket jag kunde (tills den tog i undersidan av arbetsbordet) och den gick ändå inte förbi det andra kullagret.. Så jag fick lossa bordet. :)

Men nu har jag spännt alla avgas klämmor så mycket jag kan, men det är fortfarande 3 stycken kullager på portalen som inte ligger ordentligt imot.. (3 av dem som sitter i alu-profilerna) Gör det något, och vad gör man isåfall för att lösa detta?

portalen stallar inte nu fören ca. 1cm ifrån kanten, men de andra axlarna gör det fortfarande.. Så jag får väll försöka komma åt o kolla alla kullager på dem också..
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Jag hade också detta problem, men löste det genom att krympa en bit krympslang över avgasklämman och sen dra kullagret över, fungerar utmärkt och är enklare än att fila en skåra.

Jag har också problem med att fräsen stannar i Y-led och sen måste man stega någon cm i taket för att det ska röra på sig. jag har kommit fram till att det borde vara nylonmuttern som sitter lite för högt vilket leder till att gängstaven blir något böjd. Detta medför att motorn inte orkar driva när man kommer för nära kanten eftersom böjen blir för skarp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ligger inte kullagrena på aluminiumvinklarna mot, så sitter inte skruvarna där de ska till 100%.
På insidan av vinklarna MÅSTE skruvskallen ligga dikt ann mot insidan, såhär: (kanten under "8.8", som det står på mina skruvskallar :D )

Kod: Markera allt

 ________________________
/                        |
\       _____            |
/      / S-B \           |
\     /       \          |
/     \       /_______   |
\      \ 8.8 /| |   | |  |
/¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯|
\________________________|
              | |   | |
             |¯¯¯¯¯¯¯¯¯|
             |_________|
              |_|___|_|
                |===|   
                 ¯¯¯
Fattas det bara någon halv mm för att de ska ligga helt mot, så får man fila upp borrhålet. Skruvstäd används med fördel för att hålla skruvskallen på plats under montering.
Jag har en jag måste fixa det på.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Som MadModder säger så måste sitta rätt för att det ska bli bra. Jag fick inte riktigt det att bli bra heller, så jag gjorde på följande sätt.
Vänd aluminiumvinklarna så det sitter åt samma håll på vardera sida, alltså inte vänd 180 grader mot varandra. Fungerar det fortfarande inte så går det att fila upp hålen och urfäsningen för vinklarna en aning, vänd på bordet och ställ något tungt på undersidan av traversens bottendel så vinklarna pressas mot rören, vrid och knacka lite så vinklarna hamnar rätt och alla kullager har kontakt. Skruva sen fast avgasklämmorna, då bör allt blir bra, vilket det gjorde för mig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, allt är inte till 100% symmetriskt fast det ser ut så, så man får vända och vrida och lossa och dra åt en del tills man hittar ett sätt som allt passar bäst på. :)

Skruvskallarna kan också ta i MDF:en när man trycker ner vinklarna, så man kan med fördel borra upp en liten grop för skruvskallen så den går helt fri nedåt.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Inlägg av ahlsten »

Helt OT (förlåt): Vilken sjukt flott ASCII-art.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det här är en av orsakerna till att jag inte gjorde flera byggsatser. För många trodde det var som att bygga Lego eller nån modell från Revell.

Man måste ha några handverktyg, typ filar. Kunna använda dom och framförallt tänka lite logiskt. :lol:


squiz3r: Skruva isär hela å börja från början, på ett rätt sätt. Då lär du dig kanske också hur det mekaniska fungerar.
(Det tar mindre än en timme att skruva ihop den rätt, med alla justeringar som behövs.)

Det allra viktigaste: SKRUVA ALDRIG FAST AVGASKLÄMMORNA MED MER ÄN MED FINGRARNA.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

ahlsten skrev:Helt OT (förlåt): Vilken sjukt flott ASCII-art.
Tack ska du ha :D Det är inte klokt vad man kan göra med _ ¯ / \ | ;)

Sen märkte jag också när jag skruvade förut, att skruvskallarna inte sitter exakt centrerade med hela skruvens centrumlinje! Kan skilja så mycket som 1mm. Jag är nog tvungen att med skjutmått kolla avståndet från gäng till skallens alla 6 ytterkanter, på alla skruvar, och välja den sida som är mest lik på alla... :evil:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Uppdatering.

jag plockade loss bordet så jag kunde få av avgasklämman, också kollade jag de andra kullagrena och ställde in dem så bra jag kunde. X-axeln går perfekt nu.
Bild

Sen när jag skulle felsöka Y-axeln plockade jag loss hela portalen för enkelhetens skull. Jag kom sedan fram till samma sak som G4jm0or sade sen, att den glappfria muttern satt för högt.
Bild

Men efter ett besök av dremeln och ett bågfilsblad så blev det perfekt. Nu fungerar Y-axeln bra också.
Bild

Efter lite demonterande av Z-axeln såg det ut så här. Jag passade på att såga ut snittet för att kunna spänna fast kressen också.
Bild

Hmm.. Det ska nog inte se ut såhär? :oops:
Bild

Och var ska allt detta sitta nu då?? :lol:
Bild

Ajdå.. Hur gick det till?? :roll:
Bild

Efter att jag hade demonterat Z-släden två gånger och byggt ihop den på rätt sätt så fungerar det fortfarande inte.. Får väll fortsätta felsöka den..

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du ens tittat här?

Det finns tex en PDF-fil som kan vara av intresse. (Som jag passade på att ändra lite text i nu. (Byxsats isf Byggsats (Jimmi (som skrivit det mesta) ville väl inte vara så rolig, kan man tänka :( )))

Skruva inte för hårt, du ska ju ändå ta isär den minst en gång till för målning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu fungerar lillasystern helt perfekt. :D

Tack för länkarna jojje! Ritningarna med skruvlängderna hade jag inte sett, jag tog helt enkelt de som verkade passa. (och som jag hade tillräckligt av). Om du syftade på skruvarna som sitter på insidan av traversen (som är 50mm) så är det inte mitt fel :lol: (de satt där när jag köppte den). Men dem tar inte i något.. Sen när jag plockarisär den sissta gången (när jag målar) så kan jag gå igenom alla bultar och kolla så att det är rätt.
Skriv svar