Lägre hastighet på cirkulationspump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jackass2
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 oktober 2007, 00:39:38
Ort: Finspång

Lägre hastighet på cirkulationspump

Inlägg av jackass2 »

De flesta 1-fas cirkulationspumpar i villavärmesystem har tre olika förinställda hastigheter. Jag behöver nu strypa flödet men skulle hellre vilja sänka hastigheten på pumpen (så att min solfångare inte får för högt flöde och för låg temperatur ut).

Kan någon tipsa hur man kan göra ? byta kondensator? eller om det finns andra sätt att sänka pumpens hastighet och energiförbrukning.

/ Mvh Magnus
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag är tveksam till att det går, eftersom det redan sitter styr elektronik i pumparna.
Där emot vore det kanske ide att sätta dit en 3-vägs ventil (shunt) & låta den föra tillbaka en del av det varma vattnet in till panelen igen?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Har samma "dilemma" och jag har gjort en "loop" över pumpen men ännu inte hunnit fått det testat (pga jobb och fel delar från rinkabyrör kvällen innan jag skulle åka :( )

Påminns jag så återkommer jag när jag är hemma om det fungerar för delarna bör vara framme för flera dagar sen.

Fotnot:med loop menar jag ett rör med en kran på för avstrypning av eventuellt rundflöde.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5789
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Om det är en vanlig centrifugalpump skall det inte vara några problem att strypa den---den drar t.o.m. mindre ström då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45508
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Strypa pumpen ka man naturligtvis göra, dock minskar verkningsgraden på den.
Skall du strypa den så SKALL det alltid göras på pumpens trycksida.

Har du en vanlig 3-hastighets pump, utan elektronik, bör det gå att göra med en vanlig dimmer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det är dock inte att rek att gå under en viss hastighet då den kommer att slitas mycket mer än normalt. De jag har hållit på lite med använder vätskelager som förstås är vatten och dessa lager börjar fungera som de skall först vid en viss fart. Går man under det och rotorn kommer att börja slitas mot väggarna.
bjolin
Inlägg: 123
Blev medlem: 22 september 2006, 11:21:20
Ort: Linköping

Inlägg av bjolin »

Eller varför inte en de-lux variant :) .
Skriv svar