Idiotsäker 5 volt matning i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Idiotsäker 5 volt matning i bilen

Inlägg av HåkanO »

Hej
Har köpt en liten GPS. Inte en bilnavigator utan en riktig en. :) Garmin Etrex Vista hcx så man inte går vilse när man plockar svamp. Den har en navigeringsfunktion så man kan använda den i bilen också.

Den får ström dels från batteri förstås och dels genom USB kabeln. Det finns färdiga enheter att sätta i cigarettuttaget i bilen men tycker bara jag trasslar in mig i sådana kablar.

Till saken: Jag tänkte dra upp en kabel mini usb direkt bakom GPS:n.
USB är ju 5 volt och jag vill bygga en idiotsäker sådan matning från 12volt.

krav

strömbegränsad till något mera än GPS:n drar med bakgrundsbelysning
Inga spikar eller störningar från bilen
stabil 5 volt även när jag startar bilen
Om den går sönder ska den lämna 0 volt aldrig 12 volt oberoende hur den går sönder (komponentfel glapp etc)

Någon som byggt något liknande eller har några bra idéer?

Hälsningar Håkan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ta en sån där cigg-plugg grej och plocka isär, avsäkra och montera en crowbar-överspänningsskydd.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Det finns spänningsstabbar (liknande 7805) som är speciellt byggda för
mobila miljöer. Jag hade ett par rör, men det var något som tog hela lasset
i höstas. Skillnaden var att de var mycket mer robusta än 7805 och hade
en del inbyggd övervakning av spänningarna och bl.a en "larm" utgång till
5V sidan ifall inspänningen sjönk för mycket...
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Kan man externt strömbegränsa en 7805:a utan ytterligare spänningsfall?
Jag vet att den ska vara internt strömbegränsad men det känns bättre med litet mindre ström än den interna begränsningen.

Kanske är litet för försiktig som vill ha ett ytterligare överspänningsskydd.
Risken är väl inte stor att en 7805:a går sönder och lämnar full späning igenom

Hittade i en annan tråd ett tips om störningar.

först en säkring en diod en 100uH drossel till en stor elektrolyt. på varje sida om drosseln avkopplingskondingar. Elektrolyten för att hålla 5 volten stabil vid stor belastning på bilbatteriet.

verkar vettigt eller hur...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Ett grovt överströmsskydd är att sätta en resistor mellan filtret och stabben.
Välj r så att Imax ger Vmin (8V) till stabben.

Annars har ju t.ex. L200 strömbegränsning (Imax sätts mha. en resistor).
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

I USB-standarden så säger man max 500 mA, därefter i tidigare lösningar aktiveras en polyswitch och stänger av strömen till förbrukaren tills den avlägsnas och polyswitchen svalnar.

5-volt som matar detta kommer från datorns 5-voltsrail med i princip ingen strömbegränsning alls utan det är USB-enheten som skall hålla reda på att den inte förbrukar med än max 500 mA efter förhandling med USB-Hubben (var det tänkt - många fuskar idag) - mao bör det inte vara livsavgörande för inkopplad enhet om strömkällan kan ge lite mer än just 500 mA.

det du kan råka ut för är att vid homemade-unit att USB-enheten inte drar speciellt mycket ström vid anslutning (2 mA vid oförhandlad status) och det fins ingen USB-hub att förhandla med när det är kopplad till en spänningsadapter - och då brukar man ha trix som mha. motstånd hålla ena data ledaren 0 och den andra hög etc. innan USB-enheten börja ta emot laddning - du kanske måste öppna en sådan laddare avsedd för din apparat för att se hur den är kopplad då dessa 'trix' ännu inte är någon standard lika för alla.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag skulle ha gjort såhär

ett filter först, en lagom induktans på plus och minus, sedan en elektrolyt och plastkonding som steg två i avstörning, en polyswitch för total strömbegränsning, en 15v zener för överspänning/spikätare
in till valfri regulator med sina kondingar, ut 5v och däröver sätta en tllräckligt stor 5.1/5.6v zener eller ovannämnda crowbar
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

De regulatorer som Sodjan pratar om heter TLE4271 (PMa mail-adress eller googla för datablad) och det var jag som köpte dem. Gillade dem för att de var "tuffare" än 7805orna och auktionerna slutade på så bra pris att jag tänkte köpa mig en livsranson för att slippa oroa sig för spänningsregulatorer i framtiden.

Säg till om du väljer att gå med dessa så kan jag skicka över ett par stycken.

Lycka till!
MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Du bör använda en regulator som tål 35-40V på ingången en längre tid för att den skall vara idiotsäker i bilmiljö. Moderna bilar har ett centralt överspänningsskydd som klipper av spikar och sånt över 35-40V, men under den spänningen är det upp till elektroniken att uthärda själv.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Saxat ur databladet för TLE4271:

"The device is a 5-V low-drop fixed-voltage regulator.
The maximum input voltage is 42 V (65 V, ≤ 400 ms)."

Sounds like the way to go...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Den enda lilla nackdelen med TLE'erna som jag såg var kanske att benen
sitter lite svårare till än på en 7805'a... :-)
Det är en TO220 fast med benen (7 st har jag för mig) omlott på två rader.
Inget som inte en plattång kan fixa i och för sig... :-)
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Tack för alla svar. Har gjort en prel. koppling. Vad tror ni om det här. Borde väl vara idiotsäkert för att få ut 12 volt av misstag måste först L200 och sen ytterligare en komponent gå sönder. Tror ni en drossel som jag har liggande till en 220 volt dimmer alltså en liten ringkärna kunde funka. Kanske måste jag ha ytterligar skydd så inte L200 får för höga spikar som "mri" skrev eller borde inte drosseln fixa det.......

Bild


Håkan
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Läsvärt för den som vill bygga säker bilelektronik:
Suppression of Transients in an Automotive Environment
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag hade bytt ut drosseln mot en common-modedrossel samt lagt in en transientskyddsdiod och PTC-säkring.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag drev min quest med en vanlig 7805 på min MC. Det fungerade perfekt så länge jag hade den, dvs ca 1 år. Då körde jag ändå i ur och skur.
Skriv svar