Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.46 2014-12-23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hårdtest för Lillsyrran
InläggPostat: 10.31 2008-02-16 

Blev medlem: 18.11 2007-06-30
Inlägg: 843
Ort: Oslo, Norge
Så här ligger det till:
De på frugans jobb ville ha lite bokstäver urfrästa ur en 1,2mm stålplåt och jag sa att jag inte trodde det skulle bli bra med min fräs men att jag skulle ge det ett försök.
Så lite frågor då innan jag ställer till med något eftersom jag har noll erfarenhet av metallfräsning:

1. Frässtål, kan man använda de som Jojje säljer till metall eller är de till för mjukare material? får inte datablads-länkarna på bergan.se att funka.
2. Rekomenderat dipp-hastighet, skärdjup och matningshastighet?
3. Borde jag avstå helt pga risk för allvarliga fel på maskinen?

Det blir förmodligen fräsning senare idag och bilder ikväll om jag bara kan få lite input här snart.
Börjar klippa till provbitar och listar ut nåt bra sätt att spänna fast dem på så länge...

MVH
/Tottish


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.45 2008-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.47 2005-11-25
Inlägg: 7875
Ort: Kramforce
Har ingen aning om hur det kan gå men det enda som borde riskeras är ju frässtålet. Syrran stallar bara om det går för tungt och samma borde gälla fräsmotorn. Stål är jäkligt tungt att fräsa men denna plåt är ju relativt tunn.

Det viktigaste är att delge oss resultatet ;)

_________________
///V-G Nu även med hobbyrum och RGB-trappa. Min firmas hemsida: Höga Kusten VVS

Pågående projekt: Acctanksövervakning, RGB-trappa, Badrum nr:2, Svepande UV-Box


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.37 2008-02-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.49 2006-08-30
Inlägg: 829
Ort: Säffle
Jag skulle nog köra jävligt sakta och försiktigt. Och försöka spänna fast bitarna i nån balja så inte hela maskinen blir nersölad med skärvätska, som troligen kommer behövas.

Annars go for it! Kul och se hur syrran presterar. Ska nog själv försöka ta lite kort på min och "redovisa" hur det går/har gått och hur hon blev tillslut...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.01 2008-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.00 2005-09-14
Inlägg: 1254
Ort: Malmö
Precis som Anahka1975 skrev skulle jag prova med, sakta sakta och 0,4 mm djup med fyrskärsfräsar.

_________________
Man tager vad man haver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.24 2008-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 9471
Ort: Ekerö, Stockholm
Spänn fast stålplåten på ett spoilboard i en djup bakplåt fylld med skärvätska så att den badar,
kör sedan med långsam feedrate och flerskäriga fräsar och hög hastighet på motorn och ta inte mer än några tiondels mm djup åt gången.

Och naturligtvis, redovisa resultatet här :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.30 2008-02-16 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 335
Ort: Tostared
Det viktigaste är att få absolut lägsta möjliga varvtal på spindeln och mycket kylvätska. Fräs i hårdmetall är bra de tål 10 ggr högre varvtal än HSS (sanbbstål)

Z matningen är det som frestar mest. Kan du borra med borrmaskin först ungefär där du vill börja, sedan gå ut till konturen och köra vidare. Borra tex 10mm så att du får lite felmarginal när fräsen ska hitta ner

_________________
/Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12.33 2008-02-16 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 335
Ort: Tostared
oj meduza skrev samtidigt, och tvärtemot...

Pinnfräsen förstörs vid för högt varvtal. Visst högre varvtal ger tunnare spån och därmed teoretiskt lägre skärkrafter, men även med mycket kylvätska klarar man inte hålla temperaturen nere och då "smälter" fräsen. Materialet deformationshärdar också om man inte skär utan bara gnuggar fräsen mot materialet.

_________________
/Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.06 2008-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.48 2005-04-30
Inlägg: 9471
Ort: Ekerö, Stockholm
bobobo har helt rätt, fel tänkt av mig... lägsta hastighet på spindeln är det som gäller...

naturligtvis är det HM-fräsar som gäller!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.44 2008-02-16 

Blev medlem: 18.11 2007-06-30
Inlägg: 843
Ort: Oslo, Norge
OK, tack för det.
Har dock egentligen bara fått svar på en av mina frågor och det är skärdjupet 0,4mm säger pcmper.
Det där med att handborra ett hål att starta i låter som en bra ide, ska köra på det.
Jag hade dock hoppats på att slippa vattenbadet då min syrra inte ens är lackad ännu. Kan man anta att fräsen (edit: frässtålet alltså) bara går åt pipsvängen direkt utan vattenbad?

De mer specifika frågorna som återstår:
Matningshastighet?
Duger Jojjes fräsar? t.ex. 3mm-varianten...

De enda fräsar jag har tillgång till är ett urval av Jojjes fräsar, "glasfiberlaminat-fräsar" från Sodjan i wolfram-karbid tror jag det var samt någon snabbstålshistoria från Clas i sjön.

MVH
/Tottish


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13.58 2008-02-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.00 2005-09-14
Inlägg: 1254
Ort: Malmö
Duger Jojjes fräsar? t.ex. 3mm-varianten
Jojes fräsar är mycket bra, men absolut inte till stål, har provat och det första som händer är att dom knäcks mitt itu :(

Matning: jag hade börjat med Z på max 10mm/min och XY på 20 mm/min.

Alternativ till kylning är ju att pensla med t-röd och eller olja under tiden som du kör, tror nog du hinner med :D

Detta är som jag hade försökt med, det är ingen garanti att det håller, men jag önskar Dig lycka till.

_________________
Man tager vad man haver.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.19 2008-02-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.59 2006-09-21
Inlägg: 453
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors
För HM-verktyg är det lagom med 150m/min i skärhastighet och ett par hundradelar / tand och varv i bordmatning. Ingen kylvätska.

HSS-verktyg ska du inte köra högre än 25m/min i skärhastighet.
Matningen/varv kan du ha samma som för HM-fräsar. Ev. öka lite.
Kylvätska på.

Sen beror det på hur stabil maskinen är.
Undvik att köra fullt ingrepp i sidled om det strular med vibrationer.
Inte så lätt om man ska fräsa ut figurer ur plåt dock...

Kolla gärna på trochoidfräsning om vibrationerna håller på att ta kål på maskinen. millinghttp://www.secotools.com/template/start.asp?id=23955

_________________
Att springa utan att ha polisen efter sig tyder på mental obalans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14.39 2008-02-16 

Blev medlem: 18.11 2007-06-30
Inlägg: 843
Ort: Oslo, Norge
Tack för den infon pcmper, då slapp jag i alla fall knäcka ett frässtål helt i onödan. då återstår de jag köpt av Sodjan:
http://www.tradera.com/2_st_hardmetall_frasar_1_6_mm_-auktion-57626746#pic
Någon som har erfarenheter eller gissningar om dessa skulle kunna fungera? Om inte så får det bli beställning någonstans ifrån...

Noxin, tack för det. Betyder det att jag borde kunna köra utan kylvätska med en Kress 800 på lägsta hastighet utan att det bara blir skit kvar av stålet?

MVH
/Tottish

Edit: Såg att Clas i sjön-fräsarna var HM så de kasnke funkar till och med?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19198769


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.04 2008-02-16 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 335
Ort: Tostared
6mm fräs är 1,8cm i omkrets, 150m/min ger 8300rpm.
4mm fräs ger 12000rpm.

En 6mm fräs tar ju bort dubbelt så mycket material som en 3mm, så det ger ju enkelt sett dubbelt så hög belastning på maskinen.
15000rpm passar ju kressen bättre också.

Dvs 3mm hade varit bättre men prova med dina 6mm så vi får veta hur det går.

_________________
/Mattias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.13 2008-02-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.59 2006-09-21
Inlägg: 453
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors
Tja. Med små pinnar är det nog läge att köra så försiktigt du kan...
Speciellt matningen ska du nog fega ordentligt med om du ska köra fullspår. Börja med 15000 rpm och 50mm/min i bordmatning.

Tänk även på att köra så djupt som möjligt med fräsen om du kör hela djupet (rakt igenom), så att böjmomentet blir minimalt.

Kemmer-fräsarna är ju inte gjorda för stål, så ha ett par extra till hands.

_________________
Att springa utan att ha polisen efter sig tyder på mental obalans.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15.48 2008-02-16 

Blev medlem: 22.18 2007-11-10
Inlägg: 335
Ort: Tostared
FYI Noxin
Det handlar om en sådan här maskin:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18590
Byggd i MDF-trä.

Dvs. Kör inte rakt 1,5mm stålplåt helt igenom med 50mm/min!

_________________
/Mattias


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Foscamsverige.se
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010