Diameterkontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
John_E

Diameterkontroll

Inlägg av John_E »

Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag är tekniker till yrket och reparerar verktygsmaskiner elektriskt och mekaniskt.
Har nyligen börjat syssla lite med "fin elektronik" på min fritid och håller på och leker med AVR kretsar.

Då jag gjort vissa framsteg med att interface:a diverse apparatur med mina mikrokontrollers (display, encoder, summer, osv), vill jag ha ett lite svårare projekt.
Jag har jag nu bestämt mig för att försöka konstruera en billig diameter kontroll som kan mäta runda föremål 0,5-10mm i diameter under vatten. Den skall även kunna reglera ett par procent av en styrsignal (0-10V).

Jag har läst på (kollat wikipedia) lite om "scintillation counting" och konstaterat att det är för dyrt för min applikation.

Hittade dock en positionssensor från Hamamatsu på Elfa.
Undrar nu om jag skulle kunna använda denna för att mäta en skugga kastad av det materialet som jag vill veta diametern på.

Om inte... Finns det kanske några solceller med lite precision i, eller några andra komponenter som man skulle kunna använda?

tacksam för svar.

//John
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om du menar 'Positionssensor S3931', nja, den typen av positionssensor mäter tyngdpunkten av det infallande ljuset, så den är inte så bra för att mäta diametern. Då kan man lika gärna ha en (eller två) vanliga fotodioder eller solceller.
Det finns, åtminstone fanns, fotodiodarrayer från Texas Instruments och även Hamamatsu ( S9226 Bildsensor), som i så fall vore bättre. Eller en (tvådimensionell) kamerachip.
John_E

Inlägg av John_E »

Tack för tipset!
Tänker prova en Hamamatsu S10077 -> ATmegaXX.

Återkommer med fler frågor när jag kört fast...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sodjan här på forumet hadde nog linjära sensorer för ett tag sedan

men beskriv gärna mera hur du kan mäta, kan man sed det genom sidan på i vattnet, eller måste man gå genom en plaskande vatten/luft övergång, avstånd , beröringsfri mätning
material man mäter på

krav på noggranhet och repeterbarhet, snabbhet på mätningarna

så mycket som möjligt underlättar
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

En utgångspunkt kan ju vara ett digitalt skjutmått. Alla jag sett (till och med mitt billiga från lidl) har en serieport under en lucka. Googlar du runt lite hittar du folk som byggt egna interface mot sådana... :)
John_E

Inlägg av John_E »

Hej!

Diameterkontrollen skall mäta kabel i produktion. Upplösningen skall vara minst 0,05mm

Jag kommer börja med att experimentera med en bildsensor från hamamatsu. Aktiv yta: 1x1024 pixlar. 1pixel = 0,05mm.
Belysningen har jag inte bestämmt mig för men någontyp av diod blirdet nog

När jag fått det att fungera så sk jag försöka lösa någon undervattens historia.

Återkommer förmodligen med fler frågor närjag fått hem sensorn.

Tack förvisatintresse

//John
jako

Inlägg av jako »

Hej

Har du googlat på betalasermike?

De tillverkar laser diametermätare för diameter mätning av t.ex kabel

Principen är att man placerar en ljuskälla (sändare) på ena sidan mätobjektet och en ljuskänslig mottagare på andra sidan.

Om man sveper en ljuspunkt mha spegel över mätobjektet kan man på mottagarsidan få ut en spänningspuls. Denna puls kan man sedan analysera, om man känner ljuspunktens svephastighet så kan man mäta tiden som mottagaren "ser" en skugga. Sedan är det bara att räkna s=v*t...

Det krävs lite linser samt någon algoritm för att göra ljuspunktens hastighet linjär i ytterkanterna på mätfältet.

Lycka till
John_E

Inlägg av John_E »

Jako

Tja!
Det var precis den funktionen jag ville ha av min bildsensor. Tänkte dock aldrig på att signalen inte bara reagerar påljusmängden utn även på positionen. Kan bli lite struligare än vad jag tänkt mig...
jako

Inlägg av jako »

Hej

Säg att din givare (detektor) ger en spänning ut då den träffas av ljus.
Om du då sveper en ljuspunkt uppifrån och ner utan mätobjekt mellan ljuskälla och detektor så kommer utsignalen att ha formen av en digital puls.

Om du istället placerar en kabel mellan ljuskälla och detektor (mitt i mätområdet) så ser signalen ut som följer hög-låg-hög. Längden (tiden) på den låga pulsen motsvarar diametern på kabeln.
John_E

Inlägg av John_E »

Då förstår jag vad du menar.

Hur skulle det fungera om du lade ljuset konstant över hela ytan och mätte förändringen(skuggan) i intervaller?

Min bildsensor är känsligast runt 700nm. Så jag tänkte belysa en glasbit med en röd lysdiod som sprider ljuset över hela ytan på bildsensorn konstant. Föreställer mig att jag kan trimma in ljuset så att om inget finns mellan ljuspunkt och sensor så får jag full eller ingen signal. När en skugga kastas så ökar eller minskar signalen linjärt i förhållande till skuggans storlek.

Tänker jag rätt nu? Eller är det inte så den är tänkt att användas?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kommer objekten att vara på en specifik avstånd - dvs 'krönet' (=-centrumpunkten vid runda objekt) på respektive sida hålls exakt samma avstånd gentemot bildsensorn - så kan du med kameralins fokusera bilden så att den är så skarp som möjligt på bildsensorn, ljusskällan skall då vara diffuderad (typ lysdiodsarray och mjökglas)

- tänk hur din diaprojektor fungerar...

är det olika avstånd till objektet så blir problemet väldigt mycket värre med suddiga kanter så fort objektet är utanför fokalplanet.

---

Ett alternativ är att använda sig av laseraggregatet från handskannrar (för sträckkod) då dom ofta har vibrerande speglar och tål att gå under lång tid och laserskrivare - det sistnämda har ofta linssystem så att svephastigheten är konstant vid trumman plan - och laser är den mest 'parallella' ljuskällan man kan få tag på till rimligt pris - antingen använder du bildsensorn vid trummans plan eller diffuderar ljuset bakom objektet och fototransistor/diod som känner av ljusvariationer efter diffusorn och arbeta med skuggtiden istället.

Laserskivare är billiga även som nya om man behöver 'råvaror'
jako

Inlägg av jako »

XXARGS

Hur kan linssystemet göra så att hastigheten blir konstant?

Normalt så används en mikroprocessor för att linearisera insgnalen till utvärderingen.

För 10-15 år sedan var diametermätarna kraftigt olinjära om man rörde mätobjektet upp och ner i mätfältet.

Linssystemen i kommersiella utrustningar (Zumbach, BetaLaserMike, Keyence, Mitutoyo mfl.) används enbart för att skapa parallalla ljusstrålar.

Repeternoggrannheten brukar ligga runt +/- 0,005 mm...

Lycka till
Skriv svar