Diameterkontroll

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
John_E

Diameterkontroll

Inlägg av John_E »

Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag är tekniker till yrket och reparerar verktygsmaskiner elektriskt och mekaniskt.
Har nyligen börjat syssla lite med "fin elektronik" på min fritid och håller på och leker med AVR kretsar.

Då jag gjort vissa framsteg med att interface:a diverse apparatur med mina mikrokontrollers (display, encoder, summer, osv), vill jag ha ett lite svårare projekt.
Jag har jag nu bestämt mig för att försöka konstruera en billig diameter kontroll som kan mäta runda föremål 0,5-10mm i diameter under vatten. Den skall även kunna reglera ett par procent av en styrsignal (0-10V).

Jag har läst på (kollat wikipedia) lite om "scintillation counting" och konstaterat att det är för dyrt för min applikation.

Hittade dock en positionssensor från Hamamatsu på Elfa.
Undrar nu om jag skulle kunna använda denna för att mäta en skugga kastad av det materialet som jag vill veta diametern på.

Om inte... Finns det kanske några solceller med lite precision i, eller några andra komponenter som man skulle kunna använda?

tacksam för svar.

//John
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om du menar 'Positionssensor S3931', nja, den typen av positionssensor mäter tyngdpunkten av det infallande ljuset, så den är inte så bra för att mäta diametern. Då kan man lika gärna ha en (eller två) vanliga fotodioder eller solceller.
Det finns, åtminstone fanns, fotodiodarrayer från Texas Instruments och även Hamamatsu ( S9226 Bildsensor), som i så fall vore bättre. Eller en (tvådimensionell) kamerachip.
John_E

Inlägg av John_E »

Tack för tipset!
Tänker prova en Hamamatsu S10077 -> ATmegaXX.

Återkommer med fler frågor när jag kört fast...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sodjan här på forumet hadde nog linjära sensorer för ett tag sedan