Mjukstart till Nätdel...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sweFredrik

Mjukstart till Nätdel...

Inlägg av sweFredrik »

Tjena.

Har nu fått fram mina uppgfiter till nätdelen och behöver nu en mjukstart, fungerar Elfas Atuomatsäkring: 36-085-36 på 6A till detta? Eller krävs något mer avancerat? Hur har ni gjort?

Trafon är på 2x24 V och 600VA, Kondingen på 22000 mF, 12,6 A skall åtgå som max till de 3 motorerna.

En annan fråga. Mellan GEcko och nätdelen skall det tydligen också säkras, i gecko´s "basics of Stepper motors" står det 5A "fast blow" kan man använda samma som ovan där då?
klas

Inlägg av klas »

Jag har byggt 2st sådana här http://mitglied.lycos.de/Promitheus/del ... oroids.htm till mina 2st 800VA toroider.
Har gjort några små ändringar bara.
Jag använder 2st 1000uf kondingar istället och använder ett effektmotstånd (elfa 60-673-42) istället för de 4 keramiska.
Det relä jag använder är ett elfa 37-155-13.
Det blir en fördröjning på ca 1 sek vilket verkar funka bra för mej.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag har gjort min mjukstart till min humega 1,5 KVA torroid enligt egen design. Har funkar hur bra som helst. Blir en lagom fördröjning på 3 sek ungefär. Dock tar det en stund innan relät släpper igen. Så man får vänta tills det har släppt igen. Annars ryjer säkrigen.

Självklart måste du lägga in en vanlig säkring innan trafosarna. Som vanligt.

Bild
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Pjuh :shock:

Tack för snabba svar, men det går en bit över mitt huvud. Någon som vet om det finns att köpa något liknande? Eller någon kanske vill sälja till mig? :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade tråden till Allmänt. Visst, ett relä är en elektromekanisk komponent, men ändå... :)
H.O

Inlägg av H.O »

En säkring är en säkring och funkar inte som mjukstart, men det har du nog insett vid det här laget ;-)

Ett tidrelä, till exempel 37-544-05 inställt på en sekund eller så och några effektmotstånd skulle funka.

Vad gäller säkringar till dina Geckos så går det bra med en automatsäkring om du vill ha det, annars funkar det lika bra med en liten glasrörsäkring i lämplig hållare. Eller en panelhållare om du vill komma åt den utifrån.

Om du sätter en säkring i matningslinjen till varje Gecko så ska du ha en diod tvärs över säkringen. Dioden skall spärra i riktning "mot" Geckon och släppa igenom ström från Geckon tillbaka till nätdelen i fall säkringen har löst ut. 70-082-46 kan tänkas passa.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

citizendildo;

Om du tar spänningen till K1 från B1 via en RC länk i stället så sparar man en trafo och en brygga och en konding! :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

sant sant... Men det är ju ganska beroende på vad man har för spänning va. HAr du 48 bolt ut är det svårare.är det 12 volt, enkelt:)

Men klart, så kan man också göra.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Vad är det igentligen som kommer hända om jag kör den enkla vägen och skippar mjukstarten? Kommer proppen i proppskåpet gå, eller är det bara sämre att belaste elnätet på det viset? Är det dömt att misslyckas att prova utan?

Om man verkligen behöver den så låter ju tidrelät och effektmotstånden klart enklast. Har dock ingen susning om hur stora/många effektmotstånd jag skulle behöva och hur de kopplas ihop med timern. Antar att det inte handlar om att täcka upp för en effekt på P=U*I=230*12,6 A = 2898 W :?:
För att skydda mina Geckos så funkar det alltså med en den 6A automatsäkring, så jag antar att den är "fast blow" då. Med tvärs över, menar du då att jag över + kabeln till Geckon sätter säkringen, och över minus, tillbaka mot nätdelen sätter Dioden? I så fall tror jag att jag fattat den lilla detaljen :shock:

Måste ju säga att detta projektet inte såg så marigt ut från början, men så fel jag hade. Jag är evigt tacksam all hjälp och svar jag kan få!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Vad är det för transformator du har? Är det en ringkärna(torroid) eller en annan sort?

Är det en ringkärna på 600 VA så ja, du behöver en mjukstart.

det som kommer hända är att när du kopplar in den i uttaget eller slår om brytaren så kommer proppen gå. Men, du ska alltid ha en säkring i din låda, anpassad efter hur stor effekt du kommer dra. Säg att din apparat kommer dra 4 A så sätter du i en på 5 eller 6 A.

Så kommer det inte gå några proppar i proppskåpet och om nåt går fel i bygget så löser den.

Du behöver bara ett motstånd. Detta används bara i ett par sekunder för att kärnan skall bli mättad. När den är full, dvs efter ett par sekunder så kortsluter relät motståndet. Reläet leder istället för motståndet och igen ström går genom motståndet.

Du har fått ett schema på en av de enklaste sätten att koppla det.

Svårt att köpa färdiga mjukstarter. Kanske finns på elfa men tvivlar på det.

Sen anser jag personligen att eftersom du inte har så stor koll på elketronik ska du passa dig för att fingra på högspänning. Det kan gå rikrigt illa, inte bara med att du få en litet "stöt".

Men det är min åsikt, känner du att du klarar det så...

Annars finns det färdiga nätdelar att köpa.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag har bara monterat ett NTC-motstånd i serie.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... tm&lang=se
H.O

Inlägg av H.O »

Det som kan hända är just att säkringen i centralen och/eller säkringen i ditt skåp/låda går när du slår på nätspänningen. En ringkärna på 600VA är nog på gränsen skulle jag tro men du kan ju testa.

Transformatorn drar väldigt mycket ström precis i början, innan magnetfältet i den har hunnit byggas upp. Motståndens uppgift är att begränsa den strömmen, 1 sekund räcker gott och väl. Sedan kortsluter tidrelät motstånden så att strömmen till trafon inte går genom dom, precis som i citizendildo's schema. Säg 10-20ohm, 10W eller så. Hurvida det behöver vara ett eller flera seriekopplade hänger på vad de tål för spänning.

Japp, det funkar med den 6A automatsäkringen. Automatsäkringar klassas med olika karaktärisktik där A är snabbast B lite långsammare etc. Den du länkade till har C-karaktärisktik vilket gör den relativt långsam så det bör väl fungera. Just denna automatsäkring klarar likspänning upp till 80V men alla gör inte det så om du ändrar dig kolla att dom fixar den spänning du ska ha.

Du kommer med en "plusskabel" från kondensatorn till säkringen, andra sidan på säkringen går till Geckon. Dioden sitter "över" säkringen med katoden (den sídan med strecket" mot kondensatorn. Detta gör att ström kan flyta FRÅN Gecko'n tillbaka till nätdelen även när säkringen löst ut. Jag skissar upp ett schema imorgon, det är enklare.

Om jag hade varit som dig hade jag ersatt automatsäkringarna med vanliga glasrörsäkringar och lagt pengarna på mjukstarten istället.

/H.O

EDIT: Jaha, då va man sist igen.... ;-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle man kunna konstruera det hela med en Triac eller annan halvledare så man slipper "klick" varje gång nätdelen startar?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du kan ju ta ett SSR, men de kostar ju lite mer också. Fördelen med reläer är att du kan knappast misslyckas med dem. Sen är det skitbilliga idag.

En triac går ju och använda men det är inte något jag hade använt oom jag säger så.
H.O

Inlägg av H.O »

Här är ett förslag med ELFA-grejer rakt av.

Bild

Tips: Använd en nätbrunn med inbyggd säkringshållare för nätspänningen, till exempel 69-666-74 - inte billigt, men smidigt. Finns även med inbyggd strömbrytare, 69-673-50 - ännu smidigare och ännu dyrare....

/H.O
Skriv svar