Tråden om MPG och kontrollerlådan

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Tråden om MPG och kontrollerlådan

Inlägg av limpan4all »

Ursprunget till den här tråden var den här samköptråden om MPG och kontrollerlådan.
Jag delade på den och satte resten i här istället.
//Jimmy.




Jag har också fått min, tack för det.
Något naivt trodde jag att den innehöll aktiv elektronik som gjorde den till en "datorersättare" men så är det ju inte. Bara en ratt med en tvåfasig pulsutgång samt lite olika strömbrytare. Kort sagt i sin nuvarande for fyller den ju ingen funktion alls.

Så, hur går vi vidare?
Har Mach3 möjlighet till ingångar som är användbara mot denna MPG?
Eller skall man koppla in sig istället för datorn?
Dvs skall den kopplas in till PC´n eller in i en eventuellt nykonstruerad burk mellan datorn och ett breakoutkort?

Skulle ni som vet hur Mach3 kunna svara på om inkoppling dit är rätt väg eller om det skall till en extern lösning.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Morsning.
Nu vet jag inte vad du har för utrustning men i alla fall. Man använder den som en handkontroll/fjärrkontroll till ett styrprogram typ Mach3. Det finns många sätt att koppla in den, via parporten, breakout kort eller via ett Modbus anslutet kort.
Jag har min till Mach3 anslutet till parporten och via ett ModIo kort (Modbus) som är speciellt framtaget till Mach3.
Jag rekommenderar att man läser till sig och kollar på hemsidan där det finns massa video tutorials att se.
http://www.artsoftcontrols.com/forum/index.php
http://homanndesigns.com/store/index.ph ... page=index
http://groups.yahoo.com/group/mach1mach2cnc/
http://www.artsoftcontrols.com/MachCust ... =Main_Page
Per
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Mitt förslag på inkoppling av MPG såsom den ser ut i samköpet till en Mach3 utrustad dator med paralleport. Hur en mjukvaruanpassning ser ut har jag ingen som helst aning om men utifrån detta underlag finns det något att diskutera. Och det vore ju en fördel för oss (mig) att någon annan mera kompetent gör en anpassning av Mach3 som passar oss alla som kopplat likadant, eller?
Worddokument
eller såsom HTML

EDIT: Hittade konkreta fel i dokumenten som nu är uppdaterade.
Senast redigerad av limpan4all 31 oktober 2007, 15:43:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det förstår jag att det är en fördel om någon annan gör jobbet för er men sedan har ni inte en aning hur Mach3 fungerar för det skall kopplas styrkort till parallellporten och då måste ni slänga i ett parallellkort till och ställas in i Mach3. Alla maskiner måste justeras in separat då det inte finns någon maskin som är lik den andra i det avseendet. Sedan skall maskinen köras genom Mach3 och då är det ganska bra att veta hur man får till "G-koden".

Det skall kopplas till ändlägesbrytare samt nollställningsbrytare. Allt detta är mycket komplicerat och tar lång tid att lära sig och det finns inga genvägar att gå. Man måste lära sig från början vad som händer och hur det är kopplat annars har man inte en chans att kunna köra sin maskin utan hjälp hela tiden utifrån.
Jag skulle kunna hjälpa till men nu är det ca 30 st som har köpt & byggt "Lillasyster" och många andra bygger andra maskiner så jag/vi som har hållt på med Mach3 i några år skulle få sitta dygnet runt för att hjälpa alla som vill ha igång sina maskiner. Vad jag har skrivit här är bara en "liten" del av vad Mach3 klarar av.
Per
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

OK, PerE jag kan förstå att du inte är intresserad av att göra jobbet åt oss. Men skulle du såsom kompetent och erfaren kunna titta igenom mitt dokument för att se om det är möjligt att koppla såsom jag har indikerat. Det vore en stor hjälp.

Om sen jag eller någon annan sätter oss in i hur Mach3 fungerar och tar fram ett dokument på hur Mach3 skall modifieras/programmeras för att få in MPG funktionen enligt en gemensam inkoppling så spar vi alla mycket tid istället för att vi var och en skall återuppfinna hjulet.

Eller så är det så att det bara är jag som har behov av denna information, alla andra är redan fullt insatta. Då spelar väl det ingen som helst roll vilket som. Jag får göra allt jobb åt mig själv istället. Inget problem, men det tar längre tid då...
dancar
EF Sponsor
Inlägg: 365
Blev medlem: 19 januari 2005, 00:25:09
Ort: Malmö

Inlägg av dancar »

För min del så tänkte jag köra genom modio. Jag har sakerna hemma men jag har inte kopplat in något än. Men är någon intresserad så kan jag kanske lägga upp lite när jag går på detta.

/Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det är klart att jag hjälper till :D
Jag ville bara klargöra hur mycket det är bakom allt detta med CNC och Mach3. Det är mycket mera komplicerat än vad många tror. Jag skall bara iväg och hämta frugan sedan tar jag en koll på det om inte H.O hinner före :wink:
Du kan väl skriva vilka förutsättningar du har, Jojjes kort ? Breakout kort ? mm.
Per
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag är elektronikkonstruktör men jobbar bara med HW (schema och layout) så den delen kan jag.
Jag har aldrig konstruerat mekanik även om jag förstår principerna.
Jag kan skapa DXF filer i elektronikcadprogran, Cadint men det är inte särskillt optimalt.
Så jag håller på att lära mig 3D mekanikkonstruktion i Alibre så sakteliga.
Jag tyckte att en egen CNC fräs slår ju en 125kSEK LeCroy i skojighet...
Så där startade detta intresse.

Införskaffat
Lillasyster, Jojes breakoutkort med dess moduler små drivmoduler.
Planerar att lägga det på den vanliga LPT1:.

Till MPG funktionen så stoppar jag in ett extra PCI baserat LPT kort och lägger det som LPT2: har inga planer att lägga dit några andra funktioner.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

PerE,
All yours! ;-)

Allvarligt talat, själva MPG'n är ju lugnt men omkopplarna för axelval och steg-längd blir lite svårare. De "äter" ju en del ingångar så att lägga dom på LPT2 är ingen dum ide. En möjlig lösning är att binär-koda lägena med några dioder. Axelväljaren tar då 3 ingångar istället för 5. En BRAIN kanske är den bästa lösningen för få dom att "göra nått" i Mach3. Säg till om jag kan vara till nån hjälp.

/H.O
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Jag kommer i första hand att försöka koppla in mpg'n på Jojjes breakoutkort.
Skulle pinnarna där inte räcka till har jag ett extra parallellkort att koppla den till.

Det dröjer ett tag ännu, då jag har tänkt bygga ihop Lillasystern först.
Just nu är jag inne på andra lackeringsvarvet.

Min lillasystertråd kommer att uppdateras allt eftersom.

Planerad ordning:
Träarbete
Lackering
Slutmontering
Löda Jojje-korten
Fixa strömförsörjningen
Fixa kommunikation med MACH3, inkl mpg och gränslägesbrytare.
Snickra ljuddämpningshuv.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Nu skall vi se, hämtat frugan, rastat hunden & hällt upp en öl :D
Vi kanske kan börja hur jag kör:
LPT1
Outputs.
Pin. 2 Step X
Pin. 3 Dir X
Pin. 4 Step Y
Pin. 5 Dir Y
Pin. 6 Step Z
Pin. 7 Dir Z
Inputs.
Pin. 11 Limit X
Pin. 12 Limit Y
Pin. 13 limit Z
Kvar output
Pin. 14,16 & 17
Skall du ha en fjärde axel så går det åt två output
Kvar input 10 & 15
Du kan ha ditt E-stop här och då går det åt en input.

På LPT2
Skall jag lägga E-stop
Pinne 2-9 som är output på LPT1 kan man lägga som input istället.
Vad jag har är:
Inputs.
Pin. 11 MPG 1 A:
Pin. 12 MPG 1 B:
Pin. 13 Z-probe. Det är nollställning av Z-axeln mot arbetsstycket (jag har ett macro på detta men det kan vi ta senare).
Förutom att koppla MPGs kanaler A: & B: måste MPGn ha strömförörjning på MAX 5 volt = in till LPT2.
Ni kan fundera på detta ett tag och sedan fråga mer om ni inte förstår.
Naturligtvis måste detta konfigureras i Mach3 under "Port & Pins" :wink:
Per
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Okej, steg 2
Anledningen till att jag har denna konfiguration är att jag vill ha alla axlar på en port (LPT1).
Jag håller på och bygger en kontrollbox med ett "ModIo" http://homanndesigns.com/store/index.ph ... page=index kort och detta kortet klarar inte av dom encodrar jag köpte (3600 ppr) så jag fick koppla dom till LPT2 istället, många säger att det är bättre att koppla sina MPGs till LPT porten.
Alla knappar som jag skall ha går igenom detta kort som har 8 digtala ingångar och 8 digtala utgångar samt 3 analoga ingångar. Om jag kopplar 4 ingångar med 4 utgångar i matris så får jag alltså 16 knappar att leka med för start, stop, nolla axlarna & sätta Z-höjden mm och detta kort sköts via serieporten bla.

För er som inte kör via ett "ModIo" utan genom Parportarna:
För att få igång hela kalaset måste man gå in på "Config" - "Ports & Pins#.
Om vi tar axlarna först (X) så går vi in på "Motor Outputs", kryssa för "Enabled" Step Pin# 2 & Dir Pin# 3, Step Port & Dir Port 1 = LPT1. Sedan fortsätter ni med Y & Z.
Home & Limit switcharna i "Input signals" kryssa för "Enabled" för alla 3 X alternativen och för X sätter ni Port# 1 & Pin Number 11 gör likadant på dom andra axlarna.
MPG. Gå in under Encoder/MPGs Enabla MPG #1. A-Port# 2, A-Pin#11, B-Port# 2, B-Pin# 12. Detta är om ni har MPG på port 2 och på pinnar 11 & 12.
Per
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tack JimmyAndersson. Det var precis vad jag satt och tänkte på.
Vad jag har glömt att säga är att i "Config" - "Ports & Pins" på första sidan "Port Setup and Axis Selection" måste ni skriva in adresserna för respektive port och kryssa för "Port Enabled". Ni måste själva leta reda på vilken adress portarna har och skriv inte i "0x" före adressen utan bara typ "F008" eller vad adressen är.
Är det någon som har kommit till klarhet ?
Per
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

OK så långt allt förstått, tror jag.

Om jag har förstått det hela rätt så kollar bara Mach3 på flanken på A utgången och tar B utgången direkt som riktning?
Funkar det verkligen bra med en pollad port?
Detta innebär att min plan om att koppla A till interupt är helt fel.
Kan man ställa pollningsfrekvensen eller är det datorberoende?

Hur får du in på vilken axel din MPG skall verka?
Om jag läser och förstår din text så kan du bara påverka X-axeln.

Våra MPG är 100PPR så det blir många varv på ratten om man skall någonstans.
Tycker du som har erfarenhet av detta att vi borde strunta i *1/*10/*100 switchen eller har man behov av det?
Det är ju bara en switch men möjligheten att stega många steg verkar iallafall för mig vara bra men jag har ingen erfarenhet av detta så jag frågar.
Och hur får man in det i Mach3 såsom det verkar vara uppbyggt, då kan det ju inte längre vara en direktkoppling längre mellan A och STEP samt B och DIR längre, samt så måste det ju kontrolleras att man inte passerar någon maxgräns i X, Y, Z led.
Eller är det så att Mach3 anser att MPG ligger ovanför all kontroll och struntar i mjukvarustopp eller skall det sitta för typ Limit X såsom två brytare, en i varje ände av X-axel rörelsen?

Även jag säger tack till Jimmy för den nya tråden.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

(Hoppar in för PerE lite... hoppas det är OK ;-) )

Jag tror du har missfötstått hur det fungerar. I princip kan man säga att MPG'n (själva ratten) styr Mach3 som i sin tur styr motorerna. Det finns ingen direkt koppling mellan signalerna från ratten och motorernas drivsteg. Har du inte MPG-jog aktiverat i Mach3 så funkar inte ratten, har du Mach3 i E-stop så funkar inte ratten, står du på ett gränsläge så funkar inte ratten - åt ena hållet osv.

Du har inte tillgång till någon extern interrupt. Det du kallar pollningsfrekvens är det samma som Mach'3 driverns grundfrekvens, alltså 25kHz, 35kHz etc och MPG'n läses alltså med den frekvensen. Mach3, inte drivern utan applikationen (GUI't) går med 50Hz (tror jag) och frågar drivern hur många snäpp (eller hur fort beroende på MPG mode) du vridit "sen sist" och kommenderar axeln att flytta sig lämpligt antal steg.

Vilken axel och hur mycket varje "snäpp" motsvarar styrs från Mach3 (du klickar på skärmen) Men allt som går att göra "på skärmen" kan man göra "utifrån" det är bara en fråga om vilket sätt som är lämpligast.


Take it away PerE.

/H.O
Skriv svar