CAD-program och frågor om CAD/CAM.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

CAD-program och frågor om CAD/CAM.

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som har testat X11 ? Länk

Jag tycker det ser intressant ut. Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av det.
Det finns en gratisversion som är fullt fungerande (man måste bara registrera det). Pro-versionen är billig ($29,95)


edit: Liten parantes: Har även börjat kika på VectorEngineer (gratis). Pro-Tools-versionen kostar bara $19,99. Länk.

edit: Ändrade rubriken. :)
edit: Ändrade rubriken igen.
Senast redigerad av JimmyAndersson 4 november 2007, 23:23:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Allt är gratis bara man önskar sig det nog mycket. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du tänker på program där man kan skriva in vilka gratisfiler man önskar sig? :D
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

:helgon:

Tror det hette nåt i stil med "Santa's wishlist" eller något sådant...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Största nackdelen med den typ program är att utvecklingen läggs ner efter något år. Då sitter du med en ritningsbas du kan lägga i cylinderarkivet på en gång.

Tittar man på bilderna så ser man att programmen är skrivna i DOS, säkerligen för > 10 år sen. Om programmet är gratis eller kostar 3000:- spelar ingen roll. Tiden du lagt ner på att lära programmet, och ritningsbasen är värt mycket mer än så.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det har du helt klart rätt i. Att ett program var billigt har man inte mycket för när man sedan måste börja om från början.

Jag har tillgång till AutoCad (lånar en dator där det finns), men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska fortsätta med det och sedan skaffa en egen licens sedan, eller om jag istället nu ska satsa på något annat nu. Jag borde ju bestämma detta innan jag vänjer mig för mycket vid AutoCad. Jag blir ju beroende av AutoCad-datorn då och jag har inte kvar den för alltid... :)

Svårt val. :)

edit: Vad kostar de billigare AutoCad-versionerna? Jag har bara sett pris på LT-versionerna och de kostade mellan 5 och 8 tusen....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vilket program du ska använda beror helt på vad du ska göra och vilka krav du har. Ett bra sätt är att skaffa ett känt program, men att man köper en version äldre. Det är också ofta att man kan lasta ner föregående verion gratis från dras hemmasida. Då har man iaf säkrat att programmet lever längre än det tar att lära sig.

Längst ner här finns länkar till några gratis program, både CAD och CAM. Om dom är bra vet jag inte, men troligtvis finns det massor som är bättre än dom du hittade iaf. Finns massa andra ställen också. Den nedre länken är nog inte så illa om du inte behöver 3D.

Vad AutoCAD kostar vet jag inte, men LT är dom billigaste av den familjen.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

>Jag blir ju beroende av AutoCad-datorn då och jag har inte kvar den för alltid...

Tyvär är Autodesk Cad programens Microsoft
70-80% av helavärdsmarknaden för cad är
Autodesk AutoCad.....

Men se :
http://www.intellicadms.com/products/default.asp

Prise ca 1/10 av Autodesk....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det hade mycket bättre prislapp. :)


Jojje:
"Den nedre länken är nog inte så illa om du inte behöver 3D."

För mig så är de tre dimensionerna X, Y och Z. För att överhuvudtaget få något fräst så behöver man få ner fräsverktyget och därför borde man väl alltid fräsa i 3D. Eller hur hänger det ihop? :)
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Beror helt på vad man fräser.
På jobbet fräser vi mycket verktygsplattor som mest består av en massa hål. Dessa kan man lika gärna fräsa ifrån tvådimensionella profiler.

Även försänkningar och sånt, som har samma djup över hela profilen kan man köra från en tvådimensionell profil, bara man känner till djupet.
Annat blir det ju när man ska fräsa mer avancerade former :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så man kan alltså säga att när man fräser 2D så är Z bara "fräs rakt igenom" eller "fräs inte alls" ?

Isåfall förstår jag hur det funkerar. :)

edit: Om man vill fräsa t.ex 0,5mm djup text på en platta så är det alltså 3D?
Senast redigerad av JimmyAndersson 31 oktober 2007, 22:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag bläddrat igenom IntelliCAD-manualen (tutorial) och kan inte förstå att du behöver mer än så. Iaf om du jämför med AutoCAD.

Båda programmen är 2,5D. Det viss säga att du anger Z som en höjd.
Du ritar alltså en cirkel, sen anger du höjden så det blir en cylinder. Eller en rektangel, som "gör om den" till en box. Det är lite mera 3D än så i programmen, men jag anser att typ AutoCAD fortfarande är 2,5D.

Ska man betala själv, och står i valet mellan AutoCAD och IntelliCAD, då skulle jag definitivt välja det senare. Men ska du rita "riktig" 3D, då kan du glömma båda dom programmen (och även det jag hänvisade till förut). Då ska du satsa på typ SolidWorks, Inventor, Catia, Pro/E, UG eller nåt liknande.

Jag tror att 2,5D räcker för dina behov, och det är lättare att lära och vid sällananvändning kommer du lättare in i programmet igen. Sen kan man använda det till så mycket mera än att "bara" rita mekaniska ritningar, mycket pga att du anger exakta mått hela tiden. Tex om du ska göra en lapp med massa text på. Då anger du precis där du vill ha texten, utan massa krusiduller.

Det här är min egen uppfattning som jag samlat på mig sen jag började med CAD 1974, och AutoCAD 1982. Jag har även hållit många seminarium och kurser i dom olika AutoCAD versionerna. Andra behöver inte dela min uppfattning av varken 2,5D, 3D eller AutoCAD.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack! Precis vad jag behövde höra. :)

Laddade ner demot av IntelliCAD och har testat lite. Det ser mycket bra ut.
Det känns lättjobbat och funktionerna finns på logiska ställen.

Men jag hittar inte var man bestämmer höjden på saker. Det finns inget menyval med height, extrude, embos, enhance eller liknande som det brukar heta i andra program.

Hittade inget om detta i Userguiden.
Hjälp! :)

edit: En annan grejj: Jag har hittat hur man ändrar view, så man kan se det man gör i perspektiv. Vet också hur man får upp fyra olika fönster, men finns det inget som gör att t.ex fönstret längst upp till vänster visar X, fönstret under visar Y, osv ? Jag är van att jobba så från 3D-grafikprogram, så det skulle underlätta mycket.

edit 2: Löste det sista. Det var ju bara att klicka på varje fönster och bestämma vad det skulle visa. Annars brukar den fönsteruppsättningen finnas som färdig funktion i andra program. Det är ju ändå en ISO-standard.. :) Men det här med att bestämma höjden har jag inte hittat.

Det följer förresten med en caddad modell av rymdstationen ISS, så det är bara att sätta igång och bygga en egen. :D

En sak är inte bra med CAD-program: Man kommer snabbt på att man vill ha större monitorer. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du tittat i kapittel Working with coordinates?

UCS (User Coordinate System) ser ut som det är likadant som i AutoCAD.

I AutoCAD sköter det sig självt om man ritar tex en Box, Cone eller Cylinder.

Förut ändrade man tex Elevation/Thicknes för en linje, nu skriver man CH för Change och sen ändrar man Z-värdet direkt.

Men lättast är nog att använda och ändra på UCS. Exakt hur det funkar i IntelliCAD får du läsa om i manualen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hade missat att det stod i "Working with coordinates". Tack! :)

IntelliCAD känns bra. Tror att det kommer passa mig perfekt.
Nu ska jag använda evaluation-tiden (30 dagar) till att lära mig programmet riktigt. Sedan ska jag köpa det.

Det känns riktigt kul att jag har hittat rätt CAD-program, som passar både plånboken och det jag vill göra. :)
Skriv svar