Brödrost --> lödugn

Berätta om dina pågående projekt.
thepirateboy
EF Sponsor

Brödrost --> lödugn

Inlägg av thepirateboy »

Gjorde ett första ryck idag att försöka bygga om en brödrost till nåt som liknar en lödugn för hobbybruk. Brödrosten från OBH Nordica får vara testobjekt, det hade nog varit bättre med en bredare men den duger som ett första test.

Värmeelementet i mitten flyttades ner ett hack och ett aluminiumnät placerades i mitten. Tanken är att lägga kretskortet på detta nät.

Termostaten i den här tråden ska fungera som tempreglering. För att det ska fungera måste givaren bytas ut till en snabbare som tål hög temperatur. Jag har fått tag i snabba typ K givare och kretsar för typ K givare från Maxim är beställda.

Fortsättning följer...

Bild

Bild
Senast redigerad av thepirateboy 31 juli 2012, 14:08:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Häftig idé. Ser fram emot att följa detta!
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Vad använder man en lödugn till?

Ser mycket intressant ut.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Istället för att sitta med lödkolv och löda allting för hand så smetar man på lödpasta i flytande form och sätter komponenterna på plats, sen stoppar man in den i ugnen och löder allting på en gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Detta projekt ska bli intressant att följa!

Är alla värme-elementen inkopplade?
Det blir ingen risk att det blir för varmt mellan de två nedersta "hyllorna" med värmeslingor?

Var kommer ställningen till brödrosten ifrån? Ser mycket smidig ut. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan nog vara en bra ide att ha två värmeslingor ovanpå istället för under då värme snarare går upp än ner.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, alla element är inkopplade. Var osäker på vad som skulle hända om man tar bort en del av slingan eftersom den är seriekopplad så jag flyttade bara ner den istället.

Om det blir för varmt för att de sitter för tätt återstår att se, men det känns som det bör funka.

"Benen" köpte jag på JULA idag och skruvade dit dom i plasten med ett par M4. Dock blev det ganska vingligt så det är ingen jag kan rekommendera. Det fanns dock en modell större att köpa. Hittade "benen" under förvaring eller hyllsystem nånting.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Kul ide, och när lödningen är klar så -KACHUNK skjuts kortet ut.
Smidigt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och chipsen stannar kvar i ugnen.. :wink:
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Då bör det vara potatischips, dom är goda varma.

Kul bygge, der framemot resultaten.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jimmy, på min brödrost som jag håller på att bygga om till lödugn är alla elementen seriekopplade precis som thepirateboys. Med en total resistans på ca 40 ohm. Om man tar bort delar lär slingan brinna av. Egenligen vill man ju bara använda de två yttersta värmeslings-sidorna eftersom de bara är lindade på ena sidan, medan mittendelen är lindad för att ge värme åt båda hållen. Då behöver man ju transformera ner spänningen en faktor 2 med en trafo som klarar drygt 600 VA, säg 800 VA och som tar 230V på primärsidan. Någon som vet var man får tag på en billig sådan?

Thepirateboy, finns det inte risk att ditt metallnät håller kvar värmen förlänge så att det blir svårt att få till en bra temperaturprofil? Spännande projekt... Håller som sagt på med ett liknande projekt.

Har du mer bilder?

EDIT: Ändrade faktor 4 till faktor 2. Man vill ju ha båda yttersidorna.
Senast redigerad av Andax 21 oktober 2007, 23:47:53, redigerad totalt 1 gång.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tror inte det är så mycket massa i nätet så just det ska bli problem. Jag är dock rädd för "overshoot" pga att värmen står stilla. Skulle tro att jag ev. får sätta dit nån liten fläkt för att få lite cirkulation. Men men, det återstår att se. Ska fixa lite fler bilder vid tillfälle.

Nån som vet vilken "reflow profile" som är lämplig att följa. Finns det nån "universal"?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Andax:
Borde väl gå att styra ett "halvt" element mha PWM ..?

@thepirateboy:
Det brukar stå i många datablad för kretsar vilken temperaturprofil som är
lämplig. Så långt jag har sett är dom ganska likartade.
I stort sett värmer man upp till förvärmnings temperatur och sen en snabb puls
till lödtemperatur. För att sedan låta det svalna av helt.
Och så måste man hålla sig under ett visst antal grader per tidsenhet för att
prylarna inte ska spricka.

Kod: Markera allt

__/\
 /     \
Man skulle kunna sätta in distanser så kan man hålla kretskortet med minimal massa.
En fläkt på lågt varv är nog bra för ökad temperaturkontroll (mindre dödtid).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Blueint, frågan är vilken tidskonstant det är för tråden att brinna av. Om man kör dubbel ström genom slingan i 50 % av tiden och 0 A resten av tiden blir ju snitt effekten ok, men nätfrekvensen på 50 Hz är ju ganska låg och 20 ms är ganska lång tid.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag utgår från att anledningen till att tråden skulle brinna av är att den uppnår smälttemperaturen för värmetråden. Och eftersom den har en viss massa så uppskattar jag att den inte hinner värmas tillräckligt på 20 ms.

Temperatur gradienten med vilken man får öka temperaturen är ca 2-3 Celsius/Sekund.
Skriv svar