Efter att har följt Illuwatars intressanta tråd Konsten att tämja en grafisk VFD...
Så grävde jag fram några grafiska LCD displayer och tänkte göra något liknande kort fast baserat på en PIC.
Displayerna har jag köpt av Sodjan.
Kortet kommer även att innehålla några switchar och LEDs som kan änvändas i debugging syfte.
Metoden för att tillverka kretskortet är "Direct Toner Method" som det skrivs om i följande tråd "Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Kretskortet ritade jag upp i Eagle och det har följande bestyckning:
PIC18F2320, Reset switch, 4st switchar med indikerings LED, en POT till AN3 om man nu önskar det, MAX232 Ytmonterad med tillhörande kondingar,
ISCP till min PICKit 2 och kontrast POT till GLCD. Det var bestyckningen i stora drag.
Nu kommer jag att detaljerat gå igenom hur jag gör när jag använder mig av "Direct Toner Method"

Klipper till en lämplig bit av kopparlaminat, i detta fallet så är det dubbelsidigt. Jag tar en vanlig fil och filar ner kranterna
så att sen när jag skall köra kortet genom lamineringsmaskinen så blir det jämt tryck på hela kortet.

Laminatet gör jag sedan rent och "ruggar" upp ytan med 400 korn sandpapper.
Dels för att göra det rent och för att tonern skall fastna bättre.

Jag skriver ut mina två sidor på min laserskrivare (HP LaserJet 1018), pappert som jag använder är Glossy Foto papper
för bläckstrålleskrivare.
Tänk nu på att spegelvända den översta bilden men det är nog alla redan med på.

Som ni såg på bland annat föregående bild så har jag gjort en extra ram runt kortet och där har jag även gjort några
VIAor för att kunda matcha in över- och undersidan av trycket.
Jag borrade totalt tre hål och kunde lätt genom VIAorna matchande in banerna på över- och undersidan.
Därefter så tejpar jag fast papperna med maskeringstejp.
Tejpa bara ute i kanterna så att det blir jämnt tryck sen i lamineringsmaskinen!

Då var det dax att köra kortet i lamineringsmaskinen. Jag har moddat min maskin som jag köpte på Clas Olsson genom att
skärt bort lite skyddsplats baktill så att kortet skall kunna gå rakare igenom och att det inte skall vara
någon risk att pappert skrapas av.
Jag kör kortet totalt cirka 20 ggr genom maskinen troligtvis behövs det inte så många gånger men varför chansa.

Dax för vattenbad. Lägger i kallt vatten och låter det ligga i cirka 10min.

Pappert lossnar och det som sitter kvar gnuggar jag bort med ett finger.

Så här såg det ut direkt efter vattenbadet. Som ni kan se så fastna inte tonern överrallt runt linjen som jag använde
mig för att matcha in över- och undersida. Jag tror att det beror på tejpen som satt över där en bit.

Annars så är jag super nöjd med resultatet än sålänge!

Ner med kortet i etstanken så att det kan bubbla till sig...

När kortet kom upp från etstanken så såg det ut på följande sätt.

Undersidan efter etsning.

Ovansidan efter etsning.

Ovansidan efter borrning. Kan dock erkänna att alla borrhållen inte blev exakt där de skulle man det var inga
större problem vid löddningen.

Ovansidan av kortet när det är tillklippt och tonern är borttagen.

Undersidan.

Komponenterna på plats.

Kretskort med displayen som kortet är tänkt till.

Då var det dax att börja kraftsätta kortet. Har dock mätt och provat innan jag tryckte ditt PICen och GLCDen.
Men ser i alla fall att displayen lever!

Kopplade på min PIC Kit 2 programmerare och kraftsatte via den och det fungera.

Provade oxå att få kontakt med PICen och det fungerade oxå.
Enkla "fel" som jag har gjort på kortet...
1. Blandade ihop RX och TX vid D-SUBen men är åtgärdat nu i Eagel-filen och på kretskrotet.
2. På PICen så har bara benet RA4 vid Output möjlighet att dra ner till GND inte upp till VDD av någon konstig anledning,
men det skall vara så enligt datablandet. Har gjort liknande misstag en gång när jag meckade med en PIC16F84.
Det var i och försig några år sedan. RA4 fungerar dock bra som Input.
3. Glömde andvända "Drill AID" i Eagle.
Har testat kortet utan GLCD än så länge och det fungera bra förutom ovan nämda fel.
Har stora delar av koden till GLCDen klar som kommer att test köras under helgen!
/ Jeppsson