Här kommer nu mitt projektarbete i gymnasiet Åk3 delvis redovisas, samt även användas som kanal för att få hjälp, inspiration ideér tips etc.
Jag skall alltså bygga en mojäng som på ett ungefär kan peka ut objekt på himmeln, med hjälp av dels en kamera och dels en grön laser.
Jag har nu införskaffat 3st väl tilltagna stegmotorer, nämligen 3st 220Ncm av denna modell: http://www.arceurotrade.co.uk/en-gb/dept_144.html
De har stegvinkeln 1.8* alltså 200steg / varv, detta skall då köras i 8 mikrosteg, det blir 1600 steg/varv, och det skulle betyda 0.225* noggrannhet, Nu är frågan den, skall jag ha direktdrivning eller är någon slags utväxling att föredra? Och då vill jag förstås ha tips på delar. Att utväxlingen i så fall är helt glappfri är ett krav.
Sedan har jag att välja mellan två designer, ingendera är ännu förvärkligad virtuellt, MEN jag kan beskriva.
1. Denna består av 2 motorer som likt ett gyro svänger på kamera/lasermodulen åt höger/vänster fram/bak, detta betyder att båda servona måste arbeta för att kunna följa en bana.
2. Denna bygger på 3 servon, ett som vrider runt ställningen typ och på så vis bestämmer vinkeln i förhållande till nord/syd och då banan, den andra vickar laser/kameramodulen så att den kan följa banan med hjälp av den tredje, på så vis behöver bara ett servo jobba när den ska följa objektet på himmeln.
Nu är ju denna mest tänkt för att peka ut satteliter till exempel och mer specifierat Iridium Flares, finns redan en som byggt en sådan men jag kan ej hitta länken på google.

Till styringen av stegmotorerna skall en liten dator användas innehållandes ett via epia m10000 kort körandes Windows XP. Ett egenskrivet program och ett program för att förutspå Iridiumflares, detta kräver en exakt tidsinställnig av datorn, till detta skall jag ha en GPS modul, som bonus tillkommer då exakta positionen för iridium flare förutspåningsprogrammet.
Har nu byggt klart det jag ser som strömförsörjningen av stegmotorerna, info om den kommer senare.
Shit hoppas nån orkar läsa

/Oskar
/Edit: Ändrade rubriken från kommande projekt till pågående projekt.