Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Montering av Lillsyrran

Inlägg av jojje »

Eftersom dom första har fått lite delar att börja med, så är det lika bra att starta en ny tråd om hur man sätter ihop henne.

Här kan ni komma med frågor och glada tillrop om hur man sätter ihop och anpassar henne till ett drägligt liv hos sin nya ägare.

Håll alla andra frågor och kommentarer borta härifrån, så blir det lättare att hitta relevant information, på rätt ställe.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje, vad ska bitarna som man kan trycka ur i Åkvagnsidorna den i tunn "masonit" ?

Skulle det inte vara en bra ide om du fotar och numrera alla delar så man vet vilket nr man ska säga om man har frågor om någon viss del?
Eller du kanske kan ta "bilder" ur caden du använder. Bara man får nån beteckning eller benämning på delarna så borde missförstånds risken minska.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vet inte om man behöver mer än 1... Men den vet jag iaf ska användas som mutterfäste för öhm... det som fräsmotorn ska sitta fast i.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje, jag undrar om jag fått alla bitar?
se bilder nedan


Bottenplattan med sidor och förstärknings balkar (Dock ej rätt monterat)
Bild

En till
Bild

Portalen
Bild

En till
Bild

Åkvagnen
Bild

En till utan sidan
Bild

Saknas det hål här i "nederdelen" för ihop montage?
Bild

Detta är resterande bitar, fattas det några, och har jag inte fått fel "sidor" till kress fästet?
Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du har inte fått alla bitarna. Den undre biten till kressfästet har du visserligen fått, men den är inte fräst färdig. Sidorna till Kressfästet har jag helt glömt bort pga att jag fick dom inte utsågade utan fräser hela biten på en gång. Skulle du kunna skicka tillbaka dom du fått för mycket tror du, så slipper det fattas till sista byxsatsen. :)

Dom små bitarna du kan trycka ut från åkvagnsidorna ska sitta i dom långa spåren du ser på bild 3 & 4 + sista bilden.

Som du ser på sidorna till underdelen så finns det markeringar för hål som du kan använda till att styra upp överplattan. Du kan antingen hoppa över att använda dom, borra lite till och sätta in markeringsstift för att kunna borra hål i överplattan eller borra genomgående hål. Dom var menat till att sätta in trästyrpinnar så att benen ligger jämt med överplattan, men jag kunde inte göra hålen i överplattan med sån precision utan att borra en och en, så det överlåter jag till er, om ni nu tycker att det behövs.

Det finns även borrmarkeringar i underplattan till Kresshållaren. Dom är till för om du vill använda lysdioder. Annars syns dom inte när du limmar ihop med den tunna du får ny utfräst av.

Det du undrar över om det fattas hål på åkvagnen. Den ska limmas ihop nästan hela. Det är bara locket som du kan skruva av & på för att kunna måla den före du sätter in rören.

Hur tycker du annars att det ser ut. Passar bitarna till varandra som förväntat?

Får se vad jag hinner med i morron, men först måste jag åka med lilla frun och hennes avkomma till Migrationsverket för att söka om permanent uppehållstillstånd. Hon åker till så många olika länder i jobbet, så jag har tröttnat att hjälpa henne söka visum hela tiden.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Aha...tror det börjar klarna. De bitarna jag trycker ut ska vara mutter hållare till anti backlash muttern? ska de då limmas före målning? (jag postar en bild i kväll.

Vilka bitar vill du ha tillbaka? Den ofrästa tunna till kress fästet, och de 2 till höger på sista bilden?

Annars passar det rolex vad det verkar, Gôtt jobbat 8)

Vad använder du för lim, vanligt vitt trälim eller nått special?

Edit: Snavfel som vanligt
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, helt rätt.

Rätt om bitarna också.

Tror inte du behöver limma dom eftersom du måste hamra in dom iaf. Sätt dom från rätt håll bara.
Kan du vänta med dom lite kanske, tills jag testat ut helt om det funkar som jag planerat? Dom går fint att slå in även efter målningen.

Jag använder vanligt vitlim, men polyurethan blir nog ännu bättre, men...
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Ok, det får bli vanligt ute-vinter trälim för det har jag hemma.

Jag kan altså utan problem limma åkvagnen och traversbalken om jag fattat rätt. sen måla allt (utom kressfästet).
Jag blir borta några dagar sen är det semester (hoppas det regnar så man slipper massa jobb hemma :D ) då ska det nog börja likna nått sen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, men tänk på att du måste komma åt sargssprinten "inne" i traversbalken.

Nånting liknande detta ska det se ut. Ska ta bättre, "riktiga" bilder, när jag gjort alla delarna helt färdigt.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Har (igår) limmat kress fästet och traversbalkens ena sida. Även börjat putsa på delarna inför lackning. Kvarstår limning av andra sidan på balken (tänkte göra det lätt för mig med hålen där, limmar en sida-borrar-limmar andra) och limmning av åkvagnen. Sen blir det lackning.

De "nyckelhålsformade" hålen i åkvagnssidorna, bara trycka ut och putsa snyggt eller?

/Anders
Edit: Just det, det spåret man ska såga i kressfästet, hur långt ska det sågas? Skulle du kunna visa på en bild?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Ja om du har tänkt använda gängstängerna blir du väl så illa tvungen att trycka ut de nyckelhålsformade hålen... :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Anahka1975 skrev:Just det, det spåret man ska såga i kressfästet, hur långt ska det sågas? Skulle du kunna visa på en bild?
Spelar nog inte så stor roll, bara bitarna hänger ihop. Jag har iaf ritat det så här.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Fick hem delar till lillsyrran idag. Stod i godan ro och putsade och kollade lite på bitarna när sambon kommer ut och frågar vad det ska bli för nåt.
Jag svarar, det får du se.
En hylla? svarar hon.
Det kan man väl säga svarar jag, till den här och håller upp kressen.
Varvid hon skackar lite på huvudet och går ut. :lol:
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

:lol: Ha ha....
Det är ju inte bara en gång man blivit dumförklarad när man hållit på med lillasyster grejjer.
-Vad ska du ha den till? Är en populär fråga.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Nu är alla bitar limmade och borrade (de som du glömt) men jag undrar om inte du glömt mitten hålet på förstärkningsbitarna till portalens sidor (de du skickade 2 för mycket till mig) eller är det hålet bort rationaliserat?

Sen har jag upptäckt att när man limmat traversbalken blir den 35,15mm tjock. Hålet i Portalsidorna är ca 34,1mm. Ska man slipa ner så den passar eller ska man bruka våld när det monteras?

Delarna är iaf. under målning. Bilder kommer när det är klart.
Skriv svar