CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Inlägg av LaRdA »

Som jag skrev i tråden så denhär blev jag tipsad om en gammal NC styrd fräs som saknade styrskåp.
Det råkade sig inte bättre än att jag köpte den och fick den levererad häromdagen. :D
Det första jag gjorde var att torka ren hela fräsen från allt rostskydds-fett och damm samt rengöra och smörja alla slider, så
efter ett par timmar så såg den helt plötsligt ganska presentabel ut.
Jag hade tänkt att ersätta stegmotorerna med servos, men innan jag börjar med det så så tänkte jag prova med dom befintliga stegmotorerna.
Sagt och gjort, letar fram några geckodrive ur bra-att-ha lådan och gör en snabb uppkoppling på X och resultatet är över förväntan.
Snabbmatnigen ligger på 3000mm/min.
Provade också att fräsa lite lätt i aluminium,12mm 3skärig pinnfräs, 2mm spårdjup, 1000varv/min och 150mm/min, det går självklart att fräsa hårdare men eftersom jag inte hade stegmotorn för z monterad och den för y var inte inkopplad så ville jag inte riskera att den skulle börja röra på sig.
Eftersom jag inte hade något styrprogram installerat på någon dator så kör jag allt med funktionsgeneratorn istället.
Här är lite bilder och filmer.
X axeln i 3000mm/min Länk 8Mb .wmw
Litet provskär Länk 22.5Mb .wmw
Stegmotor i 4500varv/min
Länk 14Mb .wmw
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av LaRdA 4 mars 2008, 06:29:54, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ser riktigt trevligt ut, håll oss uppdaterade på hur det fortlöper så vi kan få lite inspiration :tumupp:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det ser ju ut som ett verkligt fynd, grattis :)

Är det riktiga kulskruvar på den :?: (tror inte det)
Verkar gå bra med dom stegisar som följde med ju.

Och det var fint med film och skärdata, det tackar jag för och ser fram emot mer från Dig och "fyndet".
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hur vet du att det är 4.5krpm på stegisen, mätt med rpm mätare ?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Funktionsgeneratorn står på 150 och jag förutsätter att det är kHz. Geckodrive på 10uStep (gissar jag) så.... 150000/200/10*60=4500rpm.

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

pcmper skrev:Är det riktiga kulskruvar på den :?: (tror inte det)
Verkar gå bra med dom stegisar som följde med ju.
Det verkar faktiskt som att det är det är slipade kulskruvar på alla axlar. Den går faktiskt så pass bra att jag har funderat på att kanske köra med stegmotorerna.

H.O Helt rätt
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det du har fräst ser lite ut som ett svänghjul till en träflisare :wink:

Kunde inte låta bli. :oops:
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

LaRdA: Jag undrar hur stora kuggremshjulen är på stegmotorerna och vart du köpte dem. Är på jakt efter ett kuggremshjul som är under 30mm i diameter och har ett axelfäste på 8mm.
H.O

Inlägg av H.O »

LaRda,
Om den fungerar tillfredställande med stegmotorerna så varför byta? Kör den ett tag och se om du får några problem eller inte tycker att prestandan räcker till. Om så är fallet så kan du ju börja titta på att byta till servon.

Ibland får jag intrycket att det finns en uppfattning att en "servo-maskin" automatiskt är "bättre" än en "stegmotor-maskin". (Inte från dig utan rent allmänt alltså) En korrekt implementerad steg-motor drift fungerar lika bra som en servo-drift och en dåligt implementerad servo-drift är inte bättre än en dåligt implementerad stegmotor-drift.

Du kan säkert få bättre prestanda med servon men frågan är dels om du behöver det och dels om maskinen kan hantera det.

Så, hur lång slaglängd fick du på Z? Ser ut att vara ca 100mm?

15.000:- Grattis!! Värför kan inte jag också få göra ett sånt klipp??

/H.O
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Eson: Kuggremshjulen på motorerna är 20 kuggar och på kulslskruvarna så har dom 50.
Alla hjul och remmar följde med när jag köpte maskinen.

H.O,
Helt rätt, varför ändra ett vinande koncept.
Eftersom det är en relativt liten maskin så känns matningen ganska passande.
Fast jag tror ändå jag ska prova att köpa ett passande remhjul till åtminstone ett av servona och prova, för man är ju lite nyfiken på hur det fungerar. :D
Har för mig att slaget på z var 75-80mm, fast verktygsbytena fungerar ganska bra eftersom hållarna för verktygen är utrustade med ett snabbfäste så att man inte behöver så mycket utrymme vid växling.
Fick faktiskt ett till tips om en likadan/liknande maskin på ett annat ställe som jag kan kolla upp om någon annan är intresserad.

Det som jag ska skaffa nu är ett passande breakout kort, dom jag har kollat på är:
pmdx.com
candcnc.com
cnc4pc.com
campbelldesigns.com
Är det någon som kan tipsa om något bra så vore det trevligt, eller om någon har ett till salu. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Beställde ett breakout kort från http://www.campbelldesigns.com, det blev ett Combo break-out board.
Så jag återkommer med omdöme när jag fått det.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag tänkte på diametern på kuggremshjulen..
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

ser perfekt ut larda :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Update:
I fredags så beställde jag några remhjul/remmar för att prova att prova montera servona utan att förstöra dom befintliga remhjulen på stegmotorerna.
Sen i väntan på delarna så passade jag på att tillverka en ny oljebehållare till centralsmörjnigen eftersom den gamla av plast inte höll riktigt tätt, den satt inte en ihop om man ska vara riktigt noga. :)
Så därför svarvade och fräste jag till en ny behållare i stål som sedan ska pulverlackeras, jag tog även och passade på att glasblästra skyddsplåtarna för stegmotorerna så att jag kan låta pulverlacka dom samtidigt.

Eson: Det lilla hjulet tror jag är ca31mm och det stora ca77mm

Den gamla och nya behållaren sida vid sida.
Bild

Den nya behållaren glasblästrad och redo för pulverlack.
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Sådär, idag fick jag sakerna från pulverlack och det blev riktigt bra.
Tog och monterade oljebehållaren och den fungerade perfekt , testade även att montera plåtarna för x och y.

Bild[url]
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar