Hur fixar man egen firmware i Bluetooth-modul?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Hur fixar man egen firmware i Bluetooth-modul?

Inlägg av jern »

Hej!
Jag har en idé om att lägga in egen firmwarekod i någon lämplig Bluetooth-modul. De flesta modulerna levereras ju med komplett protokollstack samt eventuellt stöd för profiler (SPP, HS etc.).
Jag vill lägga egen kod "ovanpå" allt detta för att t.ex. driva annan logik som kopplas till modulen.

Nån som har erfarenhet om detta, och vilken modul man helst ska använda?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Det är väl bara att flasha om modulen, hur man ska göra beror ju på modulen. Svaret är alltså: lusläs databladen och välj modul som kan flashas om. Se i övrigt till att du har en kompiler som gör kod till rätt processor.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ezurio-moduler använder ett enkelt skriptspråk som du kanske skulle kunna använda:

http://www.ezurio.com/dl/?id=27
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hade du bott i Lund kunde jag erbjudit dig ett utvecklingskort från Ericsson där du troligen får göra allt från grunden.
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

Jepp, lusläst databladen men de är ju inte alltid de bästa...
Ezurio, är inte de bara av dyr industrikvalitet?
Vill gärna ha allting så färdigt och smidigt som möjligt... :)
Har ni gjort detta själva nån gång?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Färdigt och smidigt = dyrt.

Jag vet inte heller om jag tycker att Ezurios moduler är särskilt dyra...

Jag har jobbat en del med dessa moduler, men vi använder oss inte av skriptmöjligheten. Ezuriomodulerna har f.ö. 5 generella I/O-portar, PCM-ingång för audio, USB-interface samt en A/D-omvandlaringång... ganska generöst!
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

OK...kanske inte är så dumma ändå då :)

Tanken är oxå att modulen ska byggas in i en HID-enhet. Blir väldigt enkelt att hantera från t.ex. Win då.

Om de har USB-interface, vet du om det är möjligt att ställa om de interfacet till en "host" m.h.a. firmware så att den kan kontrollera en USB-slav? T.ex. en USB-mus?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kollade upp saken, och USB-varianten av modulen stöder tyvärr inte den I/O jag räknade upp tidigare. Den kan inte heller agera host.

Däremot finns det ju inget som hindrar att du använder UART-varianten av modulen och lägger till en extra USB-interfacekrets (typ. FTDI FT232).
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

Hmmm...vad menas egentligen med "full protokollstack"? Hur mycket får man med då?

Sketet oxå, tänkte koppla på en USB-host-krets till modulen, styra den via SPI...men modulerna jag tittat på kan bara använda SPI till uppgradering... vet du nån som man kan använda SPI som vanligt på? Typ som på en PIC?
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

De flesta modulerna jag sett har firmware upp till HCI eller i bästa fall till SPP. Vad gör man om man vill lägga in modulen i t.ex. en datormus? Man behöver ju HID-profilen då. Antar att man måste lägga in den själv, men vad mer behövs om man bara har upp till HCI?

Vet någon om HID- och stackkod för Bluetooth finns färdigt i C/C++?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

En kurskompis försökte under en kurs att bygga en HID-bluetoothmus m.h.a ett FOX-board (AXIS Ethrax-SOC) och en bluetooth-modul från ericsson (om jag minns rätt). För att klara detta så använde han BlueZ-stacken som finns för Linux. Efter mycket krångel lyckades han nå hela vägen fram, men det var långt ifrån enkelt då BlueZ var långt ifrån buggfritt. Det krävdes en hel del mekande med HCI och lågnivåfunktioner för att få stacken att "förstå" HID-deskriptorerna.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hehe, jo att implementera en blåtandsstack är inte så enkelt som man först tror har jag bittert fått erfara :). I en projektkurs skulle jag porta en färdig blåtandsstack till en AVR och en BT modul som hade upp till HCI. Det blev aldrig riktigt stabilt :(. Under ett halvår fick jag lära mig många plågsamma läxor, den viktigaste: Använd färdig firmware. :lol: Att använda en färdig modul med t.ex. SPP är lungt och mysigt räcker för enklare saker. Om du ändå vill ge dig in i träsket så se till att du får en bra utvecklingsmiljö med gott om dokumentation och libbar. Min erfarenhet är dock tyvärr att det är ont om bra såna miljöer och att företagen inte vill ha med dig att göra om du inte köper utvecklingsmiljö för sanslösa summor. Lycka till, det kommer att behövas :wink: .
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

En fråga till, hur stor är firmwarekoden för en komplett stack, låt säga upp till RFCOMM eller nåt? Räknat i KB alltså?

Verkar som CSR är en av de enda som kan ge fulla stackar upp till HID-profilen. Låter som ett sjukt dyrt alternativ... :shock: skulle vilja skriva/portera själv om man kan få något kodskelett eller liknande att utgå från.
Användarvisningsbild
jern
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 september 2006, 14:37:12

Inlägg av jern »

Förresten oJsan; kan jag få mailadress till den kurspolaren? ska typ göra liknande projekt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

(PM på väg)
Skriv svar