Jag ska alltså göra en CAD-ritning. En plattan med måtten 180x190mm, 4mm tjock. På plattan ska det vara 44st hål. Det ska även fräsas lite text och linjer.
Hur som helst. Jag har använt 3D-grafikprogram väldigt mycket. Har även använt lite CAD-program, fast inte för detta syfte. Nu har jag laddat ner PartMasterCAD. Men frågorna gäller egentligen CAD-ritning rent allmänt oavsett program:
1) Mitt på pappret är ju "mittpositionen". Det är lättast att förklara en dimension i taget: Om jag ska göra t.ex en rak linje som är 180mm lång så får det ju inte plats på ett A4 (som programmet verkar gå efter) om jag börjar rita på mitt-positionen. Det går visserligen om jag delar upp linjen så halva hamnar på minus-sidan. Men...... minus 90mm? En sak kan ju inte vara *minus* 90mm lång. Det skulle ju bli ett ..hål som fortsätter ut i.. eh, nä? Dessutom blir det ju lite svåröverskådligt att räkna så.
2) Om jag ändrar ytan till A3 så får jag plats att hålla mig på plus-sidan om måttskalan, men då kan man ju fråga sig: Varför finns då minus? Jag förstår att fräsen utgår från mitten och då kan gå till minus 90mm, men varför ser man det som användare när man ska rita i 2D ?
Nä, nu ska jag gå ut och rensa hjärnan. Jag brukar gå en sträcka på minus 2km.

Hjälp!