CAD-mjukvara - frågor

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

CAD-mjukvara - frågor

Inlägg av JimmyAndersson »

I den här tråden började frågorna, men jag tyckte det var bäst att göra en ny tråd, eftersom den andra tråden egentligen handlade om själva placeringen av knappar/rattar/LED's på en frontplatta.

Jag ska alltså göra en CAD-ritning. En plattan med måtten 180x190mm, 4mm tjock. På plattan ska det vara 44st hål. Det ska även fräsas lite text och linjer.

Hur som helst. Jag har använt 3D-grafikprogram väldigt mycket. Har även använt lite CAD-program, fast inte för detta syfte. Nu har jag laddat ner PartMasterCAD. Men frågorna gäller egentligen CAD-ritning rent allmänt oavsett program:

1) Mitt på pappret är ju "mittpositionen". Det är lättast att förklara en dimension i taget: Om jag ska göra t.ex en rak linje som är 180mm lång så får det ju inte plats på ett A4 (som programmet verkar gå efter) om jag börjar rita på mitt-positionen. Det går visserligen om jag delar upp linjen så halva hamnar på minus-sidan. Men...... minus 90mm? En sak kan ju inte vara *minus* 90mm lång. Det skulle ju bli ett ..hål som fortsätter ut i.. eh, nä? Dessutom blir det ju lite svåröverskådligt att räkna så.

2) Om jag ändrar ytan till A3 så får jag plats att hålla mig på plus-sidan om måttskalan, men då kan man ju fråga sig: Varför finns då minus? Jag förstår att fräsen utgår från mitten och då kan gå till minus 90mm, men varför ser man det som användare när man ska rita i 2D ?

Nä, nu ska jag gå ut och rensa hjärnan. Jag brukar gå en sträcka på minus 2km. :?

Hjälp! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu blandar du ihop äpplen och päron lite.

- och + är enbart riktningsbeskrivning, precis som syd, nord, öst och väst, höger, vänster upp och ner.

Att en linje är -90 lång betyder att den sträcker sig 90 i minus-riktningen, den har inte en negativ längd.
Senast redigerad av Icecap 13 september 2006, 11:25:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har ingen erfarenhet från PartMasterCAD utan mest från SolidWorks men ska försöka ge lite synpunkter ändå...

Normalt relaterar man inte mått till ett pappersfast koordinatsystem utan från t.ex en viss punkt på detaljen (kan vara ett hörn etc) eller relativa mått mellan olika kanter och hörn på detaljen. Var på ritningen sedan skissen hamnar har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

he he jimmy
fortsätter väl här lite :) fräsen utgår inte från mitten utan som regel från nedre vänstra hörnet.
det skall inte spela någon roll att kordinaterna är på minussidan för fräsens skull.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så, var börjar jag rita?

Jag tänker att jag gör en fyrkant som motsvarar storleken på plattan som ska fräsas fram. Sedan ritar jag ringar som motsvarar hålen, eller?

"Att en linje är -90 lång betyder att den sträcker sig 90 i minus-riktningen"

Så för att rita en fyrkant som är 180mm bred (X) och 190mm djup (Y) så ska den börja på på X:-90 och Y:-95 för att sedan sluta på X:90 och Y:95 ?

"Var på ritningen sedan skissen hamnar har ingen betydelse."

Då måste jag alltså inte göra som mitt resonemang ovan. Oki.
Varför då en minus-riktning? Jag tänkte att fräsen utgick från mitten, isåfall hade jag förstått det, men om fräsen utgår från t.ex nedre vänstra hörnet så finns det ju ingen relation till mitten (dvs X:0. Y:0) i CAD-programmet.

Kort sagt: Jag kan alltså rita precis var jag vill och minus-koordinaterna är bara för att förvirra fienden? :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Det beror på var du lägger origo för ditt kordinat system, om du lägger det i
nedre vänstra hörnet blir alla mått (+)

Så om du tar detta:
N0 -verktygs kod-
N1 G0 X0 Y0 Z10 M4 F0.1 S2500
N2 G1 Z-0.4 M8
N3 G1 X180 Y0
N4 G1 X180 Y190
N5 G1 X0 Y190
N6 G1 X0 Y0
N7 G1 Z2 M9
N8 G0 Z10 M0

G0 = Snabbtransport
G1 = Arbetsmatning
S=Varvtal
M8 = Kyllvaten till
M9 = Kylvatten från
M0 = Chuckstop
M3/M4 = Chuckens rotations riktning

Nu har du en ruta på 180 * 190 mm :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Jag kan alltså rita precis var jag vill och minus-koordinaterna är bara för att förvirra fienden?"

Svar nej, det är för att förvirra användaren såklart! ;-)

Grejen är att allting ritas i förhållande till ett koordinatsystem men egentligen görs de i förhållande till varandra, med ett koordinatsystem i grunden kan man göra som man vill, det är enbart ett startpunkt.

Lite som "kör sedan 3km frm, sväng vänster..."..... var börjar man då?
Om man ger instruktionen "Kör till x korset, titta norr" och sedan förtsätter är det ju jävligt mycket enklare, då har man ett startpunkt och vidare instruktioner.

Ska du rita utan ett grundläggande koordinatsystem blir det svårt: hur ritar du din arbetsyta om du inta kan ange några punkter?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att ha origo i mitten av det man caddar (dvs ha en del saker på negativa koordinater) underlättar ganska mycket om man ritar något symmetriskt. T.ex. det högra skruvhålet på +50mm och det vänstra på -50mm. Lätt att hålla reda på...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Precis som cyr säger, ska något vara symetriskt så räcker det att man bara gör ena halvan & sedan kopierar den spegelvänt till den andra halvan, eller rättare sagt alla kopierade kordinater får ett täcken framför sig.
Lika så gäller när man ska cadda runda objekt, t.e.x som högtalargallret jag gjorde som bestod av 8st formade stavar då räckte det att bara rita en stav & sedan kopiera man in resten av stavarna med 45graders förskjutning runt origo.
Sedan när allt är färdig ritat då kan man ju flytta runt & rotera ritningen runt origo precis som man vill & önskar för att kunna fräsa ut objektet beroende på hur materialet ligger i fräsen!.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha! Nu trillade hela polett-fabriken ner. :)

Tack för bra förklaringar!
Skriv svar