Jag håller på att konstruera en microcontroller-styrd samplingskrets. Problemet är att jag behöver en väldig precision då signalen jag samplar är på 50-200mhz. Jag använder därför en sample-and-hold fundering som klarar jobbet väl (en mycket snabb opamp och en med väldig hög inimpedans). Den styrs i sin tur av en 400mhz FET som jag öppnar då jag vill sampla rådande värde på kondensatorn.
Vad jag är ute efter är alltså en fördröjningskrets mellan 5-5000ns som jag kan ställa in med min microcontroller (gärna genom att med en pinne ge X antal pulser till kretsen som bestämmer hur lång fördröjningen skall vara). Denna fördröjning går alltså inte att göra direkt från min microcontroller (10mhz) då upplösningen i sådana fall skulle hamna på us-nivå...dvs minst 200gr för oexakt hehe...
Antar att detta måste lösas på analog väg för att upprätthålla en hög precision. Har själv därför tänkte ut en lösning med en RC som laddas upp från pinnen på mc:n som sätter en referensspänning hos en komparator. Sedan skulle man skicka (när jag vill att fördröningen skall starta) pulser från en 5ns 50% duty pulsgenerator (redan konstruerad) till en annan RC kopplad till komparatorn. När dessa sedan stämmer överens skicka styrsignalen från output från komparatorn till FET:en. Eller är jag ute och cyklar =) ?
Finns säkert mycket vettigare lösningar! Det svåra är bara att jag vill att den skall gå att ställa in från mc:n... Själva samplingen gör jag ju i steg och inte var 5:e nanosek, så det är ingenting man behöver tänka på!
Nytt... Ett litet schema över sample-hold kretsen:

Tack! /Göran