OpenRISC-plattform

Berätta om dina pågående projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

OpenRISC-plattform

Inlägg av cyr »

Det var rätt länge sen jag skrev här och berättade om att jag, istället för att göra klart något av mina tidigare projekt, börjat med något nytt vansinnigt påhitt...

Så, härmed presenterar jag mitt nya FPGA-kort som jag byggt mest för att experimentera med OpenRISC.

Bild


Som ni ser sitter det en Altera Cyclone-II på kortet, en EP2C8Q208. Minne finns i form av ett 32MB DDR-RAM och ett 4MB SPI-flash. Flashet fungerar även som konfigurationsminne till FPGA:n.

Bild


Än så länge har jag bara kommit till "hello world"-stadiet, jag har plockat ihop ett system till FPGA:n med OpenRISC-processorn, debug-interface, UART och ett litet internt RAM. Via JTAG (de gula sladdarna) kan jag ansluta med en debugger och ladda upp små program till det interna minnet.

Nästa steg blir att peta igång flash och DDR så man kan köra lite större saker...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tack för mindervärdeskomplexet, you're da man :)
Finns där ett större mål med projektet, tänker du MMU och Linux?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Siktar främst på MMU-less och på eCos, men det blir nog lite ucLinux och/eller Linux bara för sakens skull... :)

Kortet är förberett för display (LVDS-anslutning till LCD), och de vanliga IO-pinnar som finns ska räcka för USB, ethernet, PS/2 m.m.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mycket imponerande! Fler bilder skulle uppskattas även om jag personligen knappt fattar vad det är du byggt. :)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Själva hårdvaran är inte så mycket att titta på. Det jag byggt är egentligen bara ett utvecklingskort för FPGA - jag byggde själv för att det är roligare och för att jag har ett par "riktiga" applikationer i åtanke senare, så jag ville bygga hårdvaran från scratch direkt så jag vet att det funkar.

Jag återkommer när jag fått den att göra något mer intressant...

edit: fast med den här farten tar det nog ett tag, spenderade 5 timmar på att leta efter ett fel innan jag märkte att jag hela tiden laddade en gammal fil i FPGA:n. När jag fixat det visar det sig att felet i själva verket ligger på kortet, och jag fick borra upp en via och löda en liten strap...

Sen funkar det direkt, med koden i originalversion! grrrr...
Skriv svar