Brunrött kring lödpunkter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Brunrött kring lödpunkter?

Inlägg av toxic »

Jag har en trasig gitarrpedal som jag försöker fixa. Jag misstänker att den dog pga överspänning; transformatorn jag använde till den är nämligen också trasig. Det är ju inte helt osannolikt att transformatorn gick sönder och släppte igenom väggspänningen en liten stund innan den slocknade.

Har inte hunnit kolla så noggrannt på pedalen än (håller på att fixa en annan också) men en udda företeelse som jag har lagt märke till, som jag inte tror fanns där förut, är att kring och intill ett flertal lödpunkter (främst de stora klumparna) ligger en rödbrun, porös massa som jag misstänker är rost/korrosion. Är detta en korrekt eller felaktig observation? Kan detta orsakas av en massiv överspänning? Eller är det en troligare orsak att det på något sätt har kommit in stora mängder fukt i pedalen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23664
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Beroende på hur det ser ut så kan det bli sådana här rostbrunröda ringar runt lödpunkter som varit utsatta för högre värme under en tid, som om tex trafon blivit ganska så varm när den arbetat. Alternativt kan det också helt enkelt vara gammalt fluss som kan få denna färg efter ett antal år, speciellt om det är riktigt gamla grejer. Vet dock ej om fukt kan orsaka dessa ringar, tror dock att det i så fall blir vitaktiga eller gråaktiga oxider på lödställen då det bildas vissa tenn/bly-oxider.

Löd om alla punkter som ser ut på så vis, alternativt samtliga om pedalen har några år bakom sig, och se om det blir någon skillnad.


Att trafon skulle ge ut nätspänning på sekundären tycker jag är osannolikt då primären och sekundären skall vara elektriskt isolerade från varandra så att något sådant inte skall kunna hända. Vet dock inte hur reglerna var angående detta om pedalen nu skulle vara gammal.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Trafon är nytillverkad så det borde nog vara isolerat mellan primär och sekundär.. Där rök den teorin :P

Pedalen har ganska många år bakom sig. Köpte den begagnad, så jag vet inte exakt, men jag tror att den iallafall har 15-20 år på nacken.

Om det nu inte var trafot som orsakade pedalens väldigt plötsliga död, vad kan det isf vara? Bör jag undersöka om någon komponent har gått sönder? Fast i så fall borde väl pedalen ha långsamt blivit sämre och sämre och inte bara tvärdött..?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23664
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nu vet jag inte ett enda dugg om hur en gitarrpedal är uppbyggd, men visst kan en komponent bara ge upp helt plötsligt även om det kanske inte är så värst vanligt. Vet som sagt inte hur en gitarrpedal är uppbyggd så kan tyvärr inte ge exempel på komponenter som ev kan ha gått sönder. Men du kan ju kanske först och främst mäta om det kommer något ström från denna trafo om den nu mot all förmodan skulle lagt av och har med strömförsörjningen att göra, bara för att utesluta den. Och visst, du kan ju alltid titta efter om du direkt kan se något komponent som har gått sönder.

Är den sedan så pass gammal som du sa så kan även mer eller mindre alla lödpunkterna behövas lödas om för det kan skapas vissa kontaktfel i lödtennet i sig efter så här många år som kan vara svåra att se. Det ser ut som lite lätt mörka tunna ringar någon mm från komponentbenet. Precis där är det ibland en mycket dålig förbindelse mellan komponenten vilket kan orsaka diverse fel. Brukar dock inte orsaka plötsliga fel men kan göra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26208
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Komponenter som får "abrupta fel" (tvärdör).... det händer men det är inte så vanligt.

Men gitarr-pedal..... är det en sån som har en pedal att regulera på (typ Wah-Wah)? I så fall måste den grej som regleras på ju bli sliten, vissa har en glödlampa som skuggas mer eller mindre av pedalen, går den lampa sönder fungerar intet osv.

Så jag hade koncentrerat mig på det mekaniska slitaget i första hand.

Men då du är ganska sparsam med beskrivning är det svårt att ge bättre råd.

Men det är ytterst sällan att en "väggvårta"/transformator går sönder och i den process ledar igenom 230Vac, helt otroligt sällsynt vill jag påstå, de är lindat på ett sätt som "omöjliggör" detta.

Nu är den ju gammal så vem vet helt säkert?

Men det bruna är gammalt fluss från tiden där man använde (gör man fortfarande) ALPHA 711-4 RMA-fluss (som det heter i militären)
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Ursäkta den sparsamma beskrivningen.
Pedalen är en Big Muff Pi from Electro-Harmonix, dvs. en transistor-baserad dist/fuzz-pedal. Här är ett exempel på ett kopplingsschema till en Big Muff-klon:
http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/bmpsc.gif

Det enda mekaniska är av/på-switchen, som är en klassisk Carling-switch typ som denna:
http://www.tubetown.de/ttstore/product_ ... 112-P.html
Denna typ av switchar är väldigt slitstarka, fast om det är originalswitchen som sitter i så kanske den inte orkar längre, iochförsig. Den har varit ganska trög ända sen jag köpte pedalen, så jag ska nog undersöka den i första hand.

Som sagt så var trafot relativt nytillverkat, så det var nog inte det som gick snett.. Nu när jag tänker efter så vet jag ju faktiskt att det inte funkar på ett sånt sätt; det var väl mest en intuitiv reaktion att tro att trafot grillade pedalen.
BN
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 oktober 2005, 16:50:34
Ort: Göteborg

Inlägg av BN »

Om du skall fixa pedalen kanske det kan hjälpa att ta en titt på den här länken: http://www.generalguitargadgets.com/ind ... p=bmp_inst

Du får "markera allt" först så att texten går att läsa, kolla därefter på tabellen längst ned. Där finner du ungefärliga biaseringsspänningar för transistorerna. Jag vet dock inte om dessa skiljer sig mycket mellan originalet och GGG:s klon, men det kanske kan ge en fingervisning i alla fall.

Kommer du ingen vart föreslår jag att du ställer en fråga på www.diystompboxes.com/forum (läs tråden "what to do when it doesn't work" först). Är det något medlemmarna där har koll på så är det EH:s Big Muff.

Lycka till!
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Har testat samtliga mekaniska komponenter och inga fel där.. =/

Sa lite fel innan. Kom på att min pedal inte är transistorbaserad, utan använder en OP-förstärkare istället.. Kan dessa spontandö som denna pedal har gjort? Eller är det också osannolikt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23664
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Osannolikt är det inte. Sannolikheten hade nog tom kunnat öka lite jämfört med tex en trissa då en OP är en integrerad krets som innehåller fler saker som kan gå sönder så att säga. Sedan är en ic oftast känsligare för tex statisk elektricitet än en vanlig trissa är. Det är ovanligt att komponenter går sönder hux flux om dom drivs inom sina gränser men det kan alltså hända.
Skriv svar