"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Inlägg av Jeppsson »

Råkade hitta en bra hemsida där en kille i tyskland använder sig av ett för mig nytt sätt för att tillvekra kretskort i hemmet!

Länk till Thomas Pfeifer's Hemsida

Han kallar det för "Create PCBs with the "direct toner method"" och det blir väldigt bra och nogrann upplösning på kretskortet.

Och det gillar vi! :D

Är det någon som har provat detta tidigare och vad är i så fall era erfarenheter av denna metoden :?: :!:
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Glömde att skriva innan...

Men kolla på filmen längst ner på hans sidan, det ser väldigt enkelt ut! 8)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Sorry, inte nytt. Dessutom en hel del personer här som har synpunkter på resultatet.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Fick lust att prov, har laserskrivare & Kjell Co lär ha laminat, hmm då var
det ju bara att få tid till det också :roll:

Men i videon så hade han inte ett strykjärn utan han hade byggt något som liknade
en lanimerningsmaskin typ, hmmm en tanke skulle en sådan funka tro??
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

ensten vad brukar det vara för synpunkter?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Har funnit ett tag detta och såg att han skrev:

partly with TQFP SMD parts.
In a test i have etched 3 mil (0,0762mm) conductive strips
.

Utmärkt, jag som undrat hur man skulle kunna göra så tunna ledare
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Har provat med strykjärn - gick inget vidare.
Provade sedan med att värma laminatet med en spisplatta - gick bättre, men inte bra.
Använde dock inte laserprinterfilm, utan kopieringsapparatfilm.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Såg nu att hans skrivare klarade 600dpi, kan de då stämma att den gick ner till 0,0762mm?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6996
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

25,4/600=0.0423333mm så ja det går bra
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Jag funderar oxå på att testa nästa gång jag skall tillvera ett kretskort!

ensten Har du provat?

baron3d Vad var de stora problemen? Flöt trycket ut eller fastna inte hela trycket på laminatet?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Tekniken har diskuterats tidigare på forumet och det var inte idel lovord. Tyvärr hittade jag inte tråden då sökningen inte funkar som den ska.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har testat både det med strykjärn och håller på med att testa med att skriva ut ett helt mönster direkt på ett laminat mha en 600dpi laserskrivare.

Det första med strykjärnet gick inte så vidare bra då inte tillräckligt mycket toner fastnade på laminatet. Papperet lossnade sedan också från laminatet när jag försökta få bort papperet genom att blöta upp det då det i stället krusade sig och drog nästan all toner med sig. Men det kan bero på papperet som användes då det ju gick bra för honom. Testade dock lite olika typer och även sådant papper som liknade det han använde men utan någon större lycka, men med rätt papper så kan det nog fungera.


Angående laserskrivarprincipen så använde jag mycket tunt PTFE laminat (0.5mm) för att inte riskera att skada skrivaren och det allra första testet jag gjorde så fastnade ungefär 30% helt perfekt medan resten inte fastnade som det skulle eller ens alls. Efter det första testet så blev det inte bättre utan mer sämre så det kan ev helt enkelt bara ha varit en tillfällighet att dessa 30% fastnade. Efter att lite noggrannare gått igenom hela processen hur överföringen gick till i denna skrivare så har jag kommit fram till att laminatet förmodligen inte blir uppladdat som det skall så att inte all toner blir överförd. Då ju laminat är uppbyggda med en ledande kopparsida och en isolerande så kan kanske detta orsaka problemen, ett papper är ju helt isolerande på båda sidor. Sedan kan det ev också ha att göra med att laminatet inte blir riktigt uppvärmt men jag tycker inte det då dessa 30% satt stenhårt fast så jag hade tom lite problem med att få bort det sedan.

Har dock inte sökt på nätet om det är någon som testat något liknande och vad dom kommit fram till.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Han ser ut att ha lyckats så det här måste provas :pray:

"The layout is printed with the laser printer on a page of a "Reichelt-Catalog (it's a german Distributor, the pages of some magazines also works well)"
Jag förmodar att katalogen trycks i rulloffset så det är väl någon typ av 70-80g blankt/glättat papper?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ja, "hemligheten" verkar vara det tunna papper.

Henry: jag testade att laserprinta på en sida magnetisk papper (från Clas i sjön), det är specat som inkjetpapper (har magnetisk baksida) och de översta 30% satt det fint fast på, sen släppte tonern.

Min analys blev att det är värmevalsen som inte har värmeinerti nog, den rullar 1 varv och sen är värmen slut. Jag skulle tro att det är det samma som gäller för kretskortet, det suger helt enkelt för mycket värme.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med 3mil och TT tror jag nog att vi kan glömma, däremot tror jag att om tittar på detta realistiskt så kan vi få 8/8 ja kanske till och med 6/6 att fungera repetititivt med en bra fungerande fuser och lasertoner kombination. Gäller ju att hitta ett bra fungerande papper och att man behöver förvärma laminatet för att detta skall fungera. Har följt ett par Yahoo grupper om detta med TT och det är helt klart 'luddiga' resultat som folk åstadkommer runt om i världen. De som har fått allt 'intrimmat' verkar nå bra resultat. Har själv bara testat med strykjärn och det är ju inte lätt precis så jag håller på att fixa till en fuser av en avdankad laserskrivare så kanske man kan få till det lite bättre.
Skriv svar