Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Den tråden skall jag kolla på!!!!

Kör ofta hfe filer på flashfloppy efteråt så slipper man konverter och då får man även med kopieringsskyddet på abc programmet, som går ut på att man skriver data mellan sektorerna......
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3876
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Mickecarlsson »

Kolla även in min översyn av en gammal RT-dator: viewtopic.php?t=108285.
Det är till den FLEX ska användas :D
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Semi-sidospår angående Z80-maskin med minnesproblem:

Adrians Digital Basement på Youtube lagade för ett tag sen ett par olika Tandy TRS-80 mode 1/3/4 eller vad de heter, och det mynnade bland annat ut i att entusiaster skrev nytt diagnos-rom som klarar att göra ett enklare minnestest på en Z80 helt utan att behöva något fungerande ram för att köra testet (dvs klarar sig med enbart register och ingen stack osv). Det gjordes ett par olika versioner medan hans serie om det där datorerna pågick, i början så använde den videominnet som stack men detta behövdes inte lite senare.

Det jag ungefär vill komma till är att det är sannolikt inte särskilt mycket jobb att peta på denna kod för att passa andra Z80-maskiner. Jag tror att koden bara ger utdata men inte indata, så den behöver veta var bildminnet ligger, var minnet som ska testas ligger och så har den funktioner för att bankswitcha minne, sända ut ljudsignaler och givetvis börjar den med initialiseringskod.

Detta test-rom lär dessutom ha riktigt bra tester för att hitta fel på minnet, d.v.s. nån eller några som har åtminstone lite koll på vilka fel som faktiskt uppstår har bidragit istället för klassikern att nån som är bra på mjukvara men inte kan nåt om hårdvara har skrivit ett test som missar diverse fel såsom t.ex. trasiga adressledningar på A8 och uppåt (fylla minnet med 0-255 repeterande och prova att återläsa, testar ju bara de åtta lägsta adresslinorna) eller liknande.

Mer gravt sidospår: Det som "behövs" nu är att nån skriver något liknande för 6502. Med färre register så blir det nog riktigt svårt att skriva ett något sånär dugligt test som inte behöver något fungerande minne för att testet ska gå att köra, men det bör rimligtvis gå att göra bättre tester än de två klassiska som Commodore skrev på 80-talet ("dead test" och "diagnose cart" för C64) som alla använder och alla är ense om att man minst måste köra båda för att hitta vissa minnesfel och det kan slinka igenom fel ändå. 6502 har ju stacken fast placerad på $0100-$01FF men andra tempvariabler skulle gå att lägga på andra saker, t.ex. på en C64 i registren som innehåller koordinater för sprites i grafikkretsen (17 bytes) och så har färgminnet 1k men enbart 4 bitar brett.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33907
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Glenn »

uaxnet skrev: 21 augusti 2023, 17:29:02
Körde lite olika cp/m program bla basic.
20221122_131332.jpg

Är det någon som har något relaterat i form av mjukvara eller dokumentation så kopierar jag det gärna!!!!!
Jag har ett gäng CP/M-diskar jag köpte på loppis, dock vet jag inte till vilket system dom är, möjligen nån apple-II om den kunde köra CP/M, för det låg även apple-II-diskar med i disklådorna jag köpte.

Den enda CP/M-datorn med 5,25" floppy jag har är min spectravideo 328 och den vägrade läsa skivorna, men jag vet inte riktigt hur kompatibelt CP/M är mellan olika plattformar, såväl binärerna som diskformatet.
Senast redigerad av Glenn 23 augusti 2023, 08:18:04, redigerad totalt 1 gång.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej Glenn

Kan ju vara intressant å läsa ut även om som du säger det är antagligen till apple.

Då jag ännu inte har fått hit allt, så får man tar vad man har.
I en av flyttlådorna låg en BASF 6106 som igentligen var undanlagd som reservdelar för att din inte funkade.
Men i brist... på annat så varför inte.
20230822_163228.jpg
Skrev en disk som jag visste skulle fungera 100%, med min FD55 drive.
Började läsa ut den men fick absolut noll tillbaka från huvudet. Mixrade lite med alla olika kombinationer.

Började mäta på själva driven och det kom verkligen inte något, labbad på ett tag utan något som helst resultat.
Komihåg att BASF drivarna använder pin 2 för att sänka huvudet och kollade även mitt Greaseweazle script så att det gjorde "gw pin set 2 L" och det gjorde det så det var inte problemet heller.

Då slog det mig att head solenoid inte slog alls
20230823_075623.jpg
Tänkte att jag drar ut den manuellt så den inte har fastnat. Dock gick den lätt så inte det var inte problemet.
Började kolla schemat och switchar för head styrning men allt där var ok.
Efter lite mer sökande i schemat så visar det sig att operation för huvudet sker med 12v vid själva dragning av solenoiden sedan hålls den fast med 5v.
Provade att dra ut den med en tång medans jag läset och den stannade ute som den skulle. Provade också då att öppna luckan under läsning och då släppte huvudet också, så brytare för luckan fungerade också.
Fortsatte att gräva. Alla signaler in till ITT 81041, styrkretsen såg bra ut. Men det kom inget ur den på pinne 38. Provade att jorda utgång (pin 38) och då drog den huvudet, vilket innebar att trissan efter utgången funkade.

Bara att beställa en ny ITT 81041.

Passade på att både läsa och skriva med driven och den ser ut att göra det fint utan massa friktions jitter. Det blir snygga sektorer på disken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 22 augusti 2023, 09:56:29Jag har ett gäng CP/M-diskar jag köpte på loppis, dock vet jag inte till vilket system dom är, möjligen nån apple-II om den kunde köra CP/M, för det låg även apple-II-diskar med i disklådorna jag köpte.

Den enda CP/M-datorn med 5,25" floppy jag har är min spectravideo 328 och den vägrade läsa skivorna, men jag vet inte riktigt hur kompatibelt CP/M är mellan olika plattformar, såväl binärerna som diskformatet.
Det vanliga sättet att köra CP/M på Apple II var med Microsofts (!!!) Z80-kort (som jag tror också hade 16k RAM som kan mappas in istället för datorns inbyggda ROM). En kvalificerad gissning är väl att MS kanske tog fram detta kort för att kunna sälja sina mjukvaror för CP/M. Det fanns även ett antal andra tillverkare som gjorde Z80-kort ; vet inte hur kompatibla de var.

Hur som helst så under många års tid så kördes CP/M på Apple II med samma GCR-floppykontroller som de vanliga 6502-baserade grejerna använde. Så därmed har de ett format som inte är kompatibelt med MFM-kontrollers som verkar vara överlägset vanligast bland CP/M-maskiner. Enda ytterligare CP/M-maskinerna jag kan komma på som inte kör MFM är C64 och även C128 om man inte har 1570/1571/1581 diskdrive.

Om du inte har Apple II eller liknande så är det nog greaseweazle eller liknande som gäller.

I stenåldersversioner av Amiga Hardware Reference nämns att GCR-läget på floppykontrollern är för att kunna läsa/skriva Apple II-disketter, men jag har nog aldrig stött på nån mjukvara som fixar detta. GCR i sig fungerar uppenbart eftersom det går att läsa C64-1541-disketter (direkt vissa spår, med hastighetssänkning alla spår med några försök, trots att 1541 har olika datahastighet på olika grupper av spår). Gissar att det var för litet överlapp mellan Apple II och Amiga och det lilla överlapp som fanns bestod säkert av folk som inte köpt den antagligen dyra A1020 5,25" 40-spårs extradriven. Jag försökte googla men hittar inte vad A1020 kostade.

Källkoden till 1541-läsaren för Amiga kan kanske vara en bra startpunkt, eventuellt?
https://aminet.net/package/misc/emu/1541

Annars i misc/emu så finns det saker för Apppe-II-diskar men det verkar enbart vara dels för att mixtra med imagefiler och dels för att överföra diskar via seriekabel, så inte vad man vill.

Kan det rent av vara så att målet med floppykontrollern på Amiga var att den skulle kunna läsa/skriva Apple-II-disketter men något gjorde att detta inte fungerar och därför ströks det tidigt ur Hardware Reference osv?

Sidospår: Jag borde ge mig på att scanna den Hardware Reference jag har piratkopia på innan sidorna har klibbat fast i varandra för mycket. Tror det redan är massor av text som färgat av sig på motstående sida, men den är nog fortfarande läsbar.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

MiaM

Visst hade det varit något...

Monroen är lite annorlunda uppbyggd. All minnesadresscontroll sker via I/O, dessutom kan man flytta runt en sida till en viss adress. I den nuvarande minneschecken som görs i Monroen så lägger den in varje sida(16k) på 0xc000. Även den interna minneskontrollen i monroen kör utan stack. Mycket användning av IX registret som minne för return adressen. Val av sida och placering av minnet görs via I/O som sagt var. Även grafik minnet kan switchas ut och in ur minneskartan. Om jag förstår det rätt så kör den 16kb-32kb-16kb för CP/M. Även eprommet switchas ut. Nu kan jag inte programmera assembler så jag mest gissar mig till hur det funkar. Svårt när man inte har schema och bara en mäter sig fram

Det blir lite mer jobb att skriva om den till Adrians test.

Däremot började jag på att hacka om Adrians kod till ABC80. Kom väl halvvägs i mål. Det som jag inte fick snurr på var NMI som rullar hela tiden. Man skulle eventuellt behöva göra om det så att man köra videominnet först och sedan använder det som stack iom att man inte kan stänga av NMI. Just nu funkar det (tror det funkar fortfarande) om man lyfter bort NMI pinnen från sockeln och håller den hög (funkar inte att ha den flytande).
abc80diag.mp4
Orkar någon titta på det finns det här https://git.sweproj.com/ABC80/abc80diag


MiaM skrev: 22 augusti 2023, 09:24:39 Semi-sidospår angående Z80-maskin med minnesproblem:

Adrians Digital Basement på Youtube lagade för ett tag sen ett par olika Tandy TRS-80 mode 1/3/4 eller vad de heter, och det mynnade bland annat ut i att entusiaster skrev nytt diagnos-rom som klarar att göra ett enklare minnestest på en Z80 helt utan att behöva något fungerande ram för att köra testet (dvs klarar sig med enbart register och ingen stack osv). Det gjordes ett par olika versioner medan hans serie om det där datorerna pågick, i början så använde den videominnet som stack men detta behövdes inte lite senare.

Det jag ungefär vill komma till är att det är sannolikt inte särskilt mycket jobb att peta på denna kod för att passa andra Z80-maskiner. Jag tror att koden bara ger utdata men inte indata, så den behöver veta var bildminnet ligger, var minnet som ska testas ligger och så har den funktioner för att bankswitcha minne, sända ut ljudsignaler och givetvis börjar den med initialiseringskod.

Detta test-rom lär dessutom ha riktigt bra tester för att hitta fel på minnet, d.v.s. nån eller några som har åtminstone lite koll på vilka fel som faktiskt uppstår har bidragit istället för klassikern att nån som är bra på mjukvara men inte kan nåt om hårdvara har skrivit ett test som missar diverse fel såsom t.ex. trasiga adressledningar på A8 och uppåt (fylla minnet med 0-255 repeterande och prova att återläsa, testar ju bara de åtta lägsta adresslinorna) eller liknande.

Mer gravt sidospår: Det som "behövs" nu är att nån skriver något liknande för 6502. Med färre register så blir det nog riktigt svårt att skriva ett något sånär dugligt test som inte behöver något fungerande minne för att testet ska gå att köra, men det bör rimligtvis gå att göra bättre tester än de två klassiska som Commodore skrev på 80-talet ("dead test" och "diagnose cart" för C64) som alla använder och alla är ense om att man minst måste köra båda för att hitta vissa minnesfel och det kan slinka igenom fel ändå. 6502 har ju stacken fast placerad på $0100-$01FF men andra tempvariabler skulle gå att lägga på andra saker, t.ex. på en C64 i registren som innehåller koordinater för sprites i grafikkretsen (17 bytes) och så har färgminnet 1k men enbart 4 bitar brett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Det kom lite kort idag också
10st MAX80 kort (wifi, sdkort, i/o, rtc mm) Har haft problem med att få tag i Altera FPGAn men helt plötsligt så fanns det på lager så det var bara att slänga in en beställning på 10 kort. En vecka senare var alla FPGAerna borta igen.
20230823_103644.jpg
Väntar fortfarande på DS3232 till RTC, sen upptäckte jag att jag inte hade tillräckligt med HDMI kontakter till alla kortet, men snart skall väl dessa vara gjorda också.
Jag har gjort HW och Peter H Anvin mjukvaran.
HW finns här https://git.sweproj.com/ABC80/max80
SW finns här https://git.zytor.com/abc80/max80/fw.git/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 654
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Per har sönder något

Inlägg av ASEA »

Köper du dessa med färdigmonterade kretsar eller har du monterat dessa själv?
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

TRS 80 model 3 och/eller 4 har ju också nån slags bankswitchat minne. Säkert inte likadant men konceptet att switcha in/ut saker gäller även där, så borde gå att peta på den koden.

Detta med NMI blir ju svårt att lösa ifall man inte kan garantera att man har fungerande stack. Man får kanske skriva nån state machine som lagrar state i nåt register och kör lagom mycket kod som den garanterat hinner på knappt tiden mellan två NMI och sen bara gör dummygrejer (hoppar tillbaka till sig själv), och efter NMI så inkrementerar man stateregistret och hoppar till passande kod. Blir rejält krångligt men kan funka.

(Jag kan ungefär läsa Z80-kod men inte skriva pga har bara läst sånt då och då genom åren men inte skrivit själv)
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Dessa korten har jag köpte monterade dock hade de inte allt så esp32s2, ds3232 plus lite till får jag eftermontera.

På de tidigare har jag fått montera FPGA'n också då de saknade den
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Som du skriver borde det gå... Jag kan inte, kan knappt läsa assembler.
Du har rätt med att man kan köra lagom mycket kod. Man behöver synka det vid uppstart bara, så olösligt skall det inte vara. Men som sagt mer än vad jag kan

MiaM skrev: 23 augusti 2023, 19:01:22 TRS 80 model 3 och/eller 4 har ju också nån slags bankswitchat minne. Säkert inte likadant men konceptet att switcha in/ut saker gäller även där, så borde gå att peta på den koden.

Detta med NMI blir ju svårt att lösa ifall man inte kan garantera att man har fungerande stack. Man får kanske skriva nån state machine som lagrar state i nåt register och kör lagom mycket kod som den garanterat hinner på knappt tiden mellan två NMI och sen bara gör dummygrejer (hoppar tillbaka till sig själv), och efter NMI så inkrementerar man stateregistret och hoppar till passande kod. Blir rejält krångligt men kan funka.

(Jag kan ungefär läsa Z80-kod men inte skriva pga har bara läst sånt då och då genom åren men inte skrivit själv)
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Något som var tänkt att inte bli ett projekt blev det helt plötsligt.

I förrgår satt jag o funderade på att jag behövde en ny multimeter till kontoret. Har en kina sak som funkar väldigt dåligt.
Googlade runt lite efter ett lämpligt objekt att köpa. Hittade lite intressant.
Men under eftermiddagen dök det upp en facebook post om en som gav bort en massa gamla trasiga fluxe 23or.
Sagt o gjort åkte o hämtade de efter jobbet.
Många var bra slaktade på display, IC osv.
Efter en del letande o mätande hittade jag ett objekt där processorn funkade riktigt. Byte av säkringsmotståndet på 1kohm samt rotorswitchen så gick den igång.
Nu får de andra ligga en stund innan jag tar tag i det, men kan nog få ihop en till fungerande,

Så från icke projekt till projekt
20230825_123333.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Ett projekt som aldrig verkar sluta vara ett projekt är Monroen

Igår körde jag lite med den och fick igång WordStar.
Men efter en stund så började driven låta illa och när jag tog ut floppyn var det skrap märken på baksidan.

Och efter lite pillande fick jag ur den lilla filtkudden som är mothållet till läshuvud som lossnat från arm.
368273264_1669216680223994_1321875198030334836_n.jpg
Frågan är bara vad man kan ersätta det med. Man vill ju inte repa disken, även om Monroen är enkelsidig kan vilja använda disken i något annat. Har någon något förslag för ny tillverkning????
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Igår skulle leta upp en gotek som inte var moddad på något sätt.

Men hittade ingen. blev en aning trött på det så började leta på nätet efter ett projekt som var en gotek clone.
Hittade OpenFlops.

Forkade projekt och tänkte att när man väl är på det kan man väl lägga till lite mer saker som man ändå vill ha.

Så la till SD-kort support, Support för drive 2,3 för shugart interfacet (Monroen kan adressera 4 floppy), möjlighet att bygla pin 34 och 6

Projekt i sig hade redan support för att kunna köra 2 images samtidigt samt header för allt som man slipper löda.

Forken finns här https://git.sweproj.com/ABC80/OpenFlops

Intressant nog tog jlcpcb inte mer än $136 för 10 kort, dock utan låda, usb kontakt, sdkort sockeln samt knappar och led men det är nästan billigare att göra korten själv (om man behöver flera)
Screenshot from 2023-08-25 12-57-41.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar