Bildskärmsbekymmer..
Re: Bildskärmsbekymmer..
Hittade några mer "udda" standarder:
ECD - Industry Standard Enhanced Color Display.
CD - Industry Standard Color Display.
MD - Industry Standard Monochrome Display.
PS/2 - Display Industry Standard 31.5 kHz Monochrome or Color Display
MFD - Multiple-Frequency Color Display (MultiSync™, MultiScan™, etc.)
LCD - Liquid Crystal Display (typically 640x400/480 dual panel, dual line)
Kanske CNC-maskinen använder någon av dessa?
ECD - Industry Standard Enhanced Color Display.
CD - Industry Standard Color Display.
MD - Industry Standard Monochrome Display.
PS/2 - Display Industry Standard 31.5 kHz Monochrome or Color Display
MFD - Multiple-Frequency Color Display (MultiSync™, MultiScan™, etc.)
LCD - Liquid Crystal Display (typically 640x400/480 dual panel, dual line)
Kanske CNC-maskinen använder någon av dessa?
-
Jag provade att googla på ett par av dem men jag hittade inga specar.
Nu har jag ägnat hela dagen åt att försöka hitta en ersättningsmonitor till ett pris som inte är rent ocker och det bästa hittills är
en 12,1" lcd från australien av alla ställen som de påstår ska funka. Den kostade drygt 3000:- vilket nästan är gratis i sammanhanget,
dessutom fick jag pengarna tillbaka, minus frakter förstås, om det inte funkar.
Näst närmast är en från en tysk firma för drygt 7000:- men den hade en månads leveranstid....
Har även fått pris av ett par svenska firmor men de ligger på runt 15000:-.
Här är en länk till monitorn i australien:http://www.converters.tv/products/vga_to_vga/838.html
Det finns massor av firmor som säljer den här typen av skärmar men de flesta tar oskäligt bra betalt.
Nu har jag ägnat hela dagen åt att försöka hitta en ersättningsmonitor till ett pris som inte är rent ocker och det bästa hittills är
en 12,1" lcd från australien av alla ställen som de påstår ska funka. Den kostade drygt 3000:- vilket nästan är gratis i sammanhanget,
dessutom fick jag pengarna tillbaka, minus frakter förstås, om det inte funkar.
Näst närmast är en från en tysk firma för drygt 7000:- men den hade en månads leveranstid....
Har även fått pris av ett par svenska firmor men de ligger på runt 15000:-.
Här är en länk till monitorn i australien:http://www.converters.tv/products/vga_to_vga/838.html
Det finns massor av firmor som säljer den här typen av skärmar men de flesta tar oskäligt bra betalt.
Du kanske kunde lägga de pengarna på att betala någon elektronikkunnig att bygga en adapter som gör att du kan använda vilken normal datorskärm som helst.
Hör med www.eta.chalmers.se t.ex. om ingen på forumet är sugen.
Hör med www.eta.chalmers.se t.ex. om ingen på forumet är sugen.
-
Ja, om nån här på forumet skulle vara intresserad av att bygga en adapter så går det nog att sälja ett antal.
Jag vet att många svär över att lägga 15-20000 på en sketen bildskärm...
Hur avancerad en sån adapter är vet jag inget om men det känns som att det är komponenter för några tior det är fråga om.
Jag vet att många svär över att lägga 15-20000 på en sketen bildskärm...
Hur avancerad en sån adapter är vet jag inget om men det känns som att det är komponenter för några tior det är fråga om.
Skulle det vara möjligt att du kan ta ett bild på båda sidor av detta specialkort som finns, det kan hjälpa mycket.
Jag tror att det är mycket enkelt att fixa en sådan adaptor, sedan kommer kruxet om en vanlig plattskärm klarar av att synka men jag antar att det kan vara möjligt, jag ser helt enkelt ingen anledning till varför inte.
Jag skulle tro att med bild på båda sidor är resten en skitsak. GAL-kretsen är nog till att sortera ut linje & bild-synk, det kan göras på andra sätt också. Men lite oscilloskopbilder ville göra allt extremt mycket enklare.
Jag har lite tid över och kunde mäta allt och rita en lösning men jag kan inte resa o greja och maskinen är ju inte här.
Jag tror att det är mycket enkelt att fixa en sådan adaptor, sedan kommer kruxet om en vanlig plattskärm klarar av att synka men jag antar att det kan vara möjligt, jag ser helt enkelt ingen anledning till varför inte.
Jag skulle tro att med bild på båda sidor är resten en skitsak. GAL-kretsen är nog till att sortera ut linje & bild-synk, det kan göras på andra sätt också. Men lite oscilloskopbilder ville göra allt extremt mycket enklare.
Jag har lite tid över och kunde mäta allt och rita en lösning men jag kan inte resa o greja och maskinen är ju inte här.
-
var ansluten där jag ritat en oval på bilderna. Denna kabel satt sedan lödd på en anslutning på huvudkortet i skärmen
som var märkt "VA". För en som inte kan nåt som jag kan man lätt tro att det är nån slags strömmatning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Vad står det för beteckning på transistorn U4?
Skulle du kunna ta en bild med en stark lampa bakom så att man ser båda lagren av ledningsbanor samtidigt?
En oscilloskopbild på ingångssignalerna i D-sub kontakten vore förstås ej fel
74ALS05.pdf
16V8D.pdf
DE-9.jpg
78L05.jpg
VGA pinout
Eventuell pinout?
1 - GND
3 - Color
4 - Color
5 - Color
6 - Composite sync
8 - H/V sync?
9 - H/V sync?
Möjlig "sync on green". Passar väldigt bra in på EGA pinout iaf.
Skulle du kunna ta en bild med en stark lampa bakom så att man ser båda lagren av ledningsbanor samtidigt?
En oscilloskopbild på ingångssignalerna i D-sub kontakten vore förstås ej fel

74ALS05.pdf
16V8D.pdf
DE-9.jpg
78L05.jpg
VGA pinout
Eventuell pinout?
1 - GND
3 - Color
4 - Color
5 - Color
6 - Composite sync
8 - H/V sync?
9 - H/V sync?
Möjlig "sync on green". Passar väldigt bra in på EGA pinout iaf.
-
Här kommer lite fler bilder. Jag tycker det står MC78L 05ACP AA723 eller nåt sånt men döm själva. Jag tjatade på brorsan igen om oscilloskopbilder men han sa nåt om att hans skop var så dåligt och hade kablar som klarade 4 HZ eller nåt....ska tjata igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror det är rätt standard TTL video. Med lite ovanliga synkroniseringssignal(er). Sannolikt komposit med ovanlig frekvens. Därmed får dom flesta skärmar det riktigt knepigt.
Om man kopplar (3),(4),(5) till ett 8600 ohm motstånd i serie med ett 1400 ohm motstånd till jord på pinne (1). Så borde man kunna plocka ut en VGA kompatibel 0,7 V signal över 1400 ohms motståndet.
RC-filter från (6) borde kunna ge Vsync. Och ett RL-filter till (6) borde kunna ge Hsync.
VGA pinout
Om man kopplar (3),(4),(5) till ett 8600 ohm motstånd i serie med ett 1400 ohm motstånd till jord på pinne (1). Så borde man kunna plocka ut en VGA kompatibel 0,7 V signal över 1400 ohms motståndet.
RC-filter från (6) borde kunna ge Vsync. Och ett RL-filter till (6) borde kunna ge Hsync.
VGA pinout
-
Låter rimligt. Det står VGA på huvudkortet i skärmen så man kan anta att det här kortet kan omvandla denna skumma signal till en signal som vilken VGA-skärm som helst kan klara. Eller?
Låter mycket sannolikt!
Det finns kretsar att plocka ut sync-signaler med men att bygga detta är enkelt.
GAL-kretsen är uteslutande en logikkrets, ingen timer eller liknande inbyggt varför det torde vara rimligt enkelt att fixa.
"Transistorn" är ju en vanlig 7805 spänningsregulator och "VA" är sannolikt en 12V eller liknande som driver kortet.
Det finns kretsar att plocka ut sync-signaler med men att bygga detta är enkelt.
GAL-kretsen är uteslutande en logikkrets, ingen timer eller liknande inbyggt varför det torde vara rimligt enkelt att fixa.
"Transistorn" är ju en vanlig 7805 spänningsregulator och "VA" är sannolikt en 12V eller liknande som driver kortet.
-
Då är drivspänningen jordad genom signaljorden då? Mina frågor är säkert roliga för er som kan sånt här...
Alldeles säkert!
VA är drivspänning till extrakortet och GND är via den vanliga GND.
VA är drivspänning till extrakortet och GND är via den vanliga GND.
-
Finns det nåt sätt att lura ut vilken spänning det ska ha? Det går säkert att se på huvudkortet som det satt lött på för den som begrip'.
Visste man det så kunde jag löda dit en vanlig 15-pinnars vgasladd på stiften och testa på en vanlig modern skärm. Vore spännande.
Jag ska titta och se om jag fattar nåt....
Visste man det så kunde jag löda dit en vanlig 15-pinnars vgasladd på stiften och testa på en vanlig modern skärm. Vore spännande.
Jag ska titta och se om jag fattar nåt....