Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 december 2022, 22:55:22
I princip skulle du behöva solpaneler som är formade som en del av ren ring, så att de kan placeras i växande cirklar runt skorstenen. Det lär vara svårt att åstadkomma, men det kan vara värt att ha detta som ett slags mål när du väljer paneler.
Angående kvalitet så lär väl fokus ändå behöva vara att dieselelverket är det som verkligen är tillförlitligt. Om man skulle utgå från att dieselelverket är vad som faktiskt måste ha rejäl driftsäkerhet så kan det kanske vara värt att överväga de billigare allt-utom-batterier-i-ett-burkarna som t.ex. Will Prowse brukar tala varmt om. Om jag fattat rätt så finns dessa dels i utförande som ger 230V och dels så kan de sammankopplas i grupper om tre för att få trefas. Fritt ur minnet så har dessa inverter på ca 5kW vardera, så du får 15kW totalt. Fritt ur minnet så tror jag också att laddningen har lika hög effekt, och givetvis är ställbar, så du kan ställa in dessa så att de laddar batteriet med önskad hastighet när du måste köra dieselaggregatet, för att t.ex. få den laddningshastighet som ger bäst verkningsgrad på dieselmotorn.
Jag minns inte riktigt hur elen på båten blev till slut. Om "kritiska belastningar" kan fördelas på en eller två faser så kan det också vara värt att överväga möjligheten att stänga av en eller två av tre inverters när inga tyngre laster körs. Det kräver ju att sånt som t.ex. cirkulationspumpar av olika slag och liknande är enfas. Dessa billigare allt-i-ett-utom-batteri-burkarna har dessutom normalt löstagbar manöverpanel, så du kan montera dem typ underst-bakom och sätta panelerna på annan plats. Skarvas med vanlig TP-kabel. De lär väl också gå att styra via nätet om man vill antar jag.
Även med dagens höga elpriser så krävs det en del besparing för att grejer från Victron ska tjäna in sig inom rimlig tid. Risken är antagligen större att något går sönder inom överskådlig tid med billigare grejer, men å andra sidan har de billigare grejerna nog tjänat in sig snabbare.
Fritt ur minnet så tror jag det brukar vara två solladdare i varje sån allt-i-ett-grej, så om du kör tre för trefas så får du sex separata delar på solpanelerna.
Med tanke på hur händig du är med att bygga och automatisera saker så kan det också vara värt att överväga någon form av elektromekanisk omkopplare med ett gäng olika lägen för att koppla solpaneler i olika konfigurationer, typ en vridomkopplare som vrids då och då under dagens lopp för att välja bort de paneler som ligger i skugga.
Angående panelerna så består väl de i sin tur av ett gäng serie-parallellkopplade solceller. Antar att allt sånt är ingjutet så att det är svårt att ändra på något och om man tar sig in där så är det säkert svårt att få det vattentätt igen, men det kan väl vara värt att undersöka möjligheterna att ändra detta för att passa de delcirklar som vore bäst för att passa skorstenens skugga.
Jag kan väldigt lite om båtar, men antar att det är orimligt att ha en fällbar skorsten så att den kan fällas undan för att bli av med skuggan?
Vet inte heller vad det finns för eventuella regler kring hur en skorsten får se ut, men i princip skulle du kunna klä den i ett gäng servostyrda små speglar som reflekterar solen ner på solpanelerna. Eller klart enklare att installera vore ett gäng flexibla solpaneler som omsluter skorstenen. Elektriskt sett så bör det väl vara så många små vertikala slingor som möjligt utspridda runt varvet på skorstenen, givetvis beroende på hur verkningsgraden påverkas av infallsvinkeln. Det här är väl också ett praktexempel på något som skulle må bra av någon slags omkoppling för att välja vilka delar som faktiskt kopplas in till laddare.
Bonus: Om tomgångsspänningen på solpanelerna inte är alldeles för långt från batterispänningen (där "för långt" kanske blir typ mer än dubbla?) så skulle en slags omkopplarmojäng i princip kunna koppla vissa solpaneler direkt till batterierna via dioder (givetvis också säkringar överallt där det behövs) om de hamnar i ett läge att de skulle kunna göra viss nytta men det vore en förlust att låta dem ingå i någon solslinga som använder de solladdare du har. Detta är väl ungefär längst ner på prioriteringslistan, långt under gränsen för vad som faktiskt är värt att göra generellt, men kan ju kanske vara värt att ha i bakhuvudet när sånt som t.ex. kabeldragning/konfigurering osv designas.
Sidospårsbonus: Det kan vara värt att kolla upp vad det finns för underhållsladdare för startbatterierna i båten, som drivs av solsystemets batterispänning. Antagligen inte värt besväret att gå den vägen, men det vore ju smidigt om detta kunde vara igång även om du av nån anledning stänger av alla inverters.
Angående kvalitet så lär väl fokus ändå behöva vara att dieselelverket är det som verkligen är tillförlitligt. Om man skulle utgå från att dieselelverket är vad som faktiskt måste ha rejäl driftsäkerhet så kan det kanske vara värt att överväga de billigare allt-utom-batterier-i-ett-burkarna som t.ex. Will Prowse brukar tala varmt om. Om jag fattat rätt så finns dessa dels i utförande som ger 230V och dels så kan de sammankopplas i grupper om tre för att få trefas. Fritt ur minnet så har dessa inverter på ca 5kW vardera, så du får 15kW totalt. Fritt ur minnet så tror jag också att laddningen har lika hög effekt, och givetvis är ställbar, så du kan ställa in dessa så att de laddar batteriet med önskad hastighet när du måste köra dieselaggregatet, för att t.ex. få den laddningshastighet som ger bäst verkningsgrad på dieselmotorn.
Jag minns inte riktigt hur elen på båten blev till slut. Om "kritiska belastningar" kan fördelas på en eller två faser så kan det också vara värt att överväga möjligheten att stänga av en eller två av tre inverters när inga tyngre laster körs. Det kräver ju att sånt som t.ex. cirkulationspumpar av olika slag och liknande är enfas. Dessa billigare allt-i-ett-utom-batteri-burkarna har dessutom normalt löstagbar manöverpanel, så du kan montera dem typ underst-bakom och sätta panelerna på annan plats. Skarvas med vanlig TP-kabel. De lär väl också gå att styra via nätet om man vill antar jag.
Även med dagens höga elpriser så krävs det en del besparing för att grejer från Victron ska tjäna in sig inom rimlig tid. Risken är antagligen större att något går sönder inom överskådlig tid med billigare grejer, men å andra sidan har de billigare grejerna nog tjänat in sig snabbare.
Fritt ur minnet så tror jag det brukar vara två solladdare i varje sån allt-i-ett-grej, så om du kör tre för trefas så får du sex separata delar på solpanelerna.
Med tanke på hur händig du är med att bygga och automatisera saker så kan det också vara värt att överväga någon form av elektromekanisk omkopplare med ett gäng olika lägen för att koppla solpaneler i olika konfigurationer, typ en vridomkopplare som vrids då och då under dagens lopp för att välja bort de paneler som ligger i skugga.
Angående panelerna så består väl de i sin tur av ett gäng serie-parallellkopplade solceller. Antar att allt sånt är ingjutet så att det är svårt att ändra på något och om man tar sig in där så är det säkert svårt att få det vattentätt igen, men det kan väl vara värt att undersöka möjligheterna att ändra detta för att passa de delcirklar som vore bäst för att passa skorstenens skugga.
Jag kan väldigt lite om båtar, men antar att det är orimligt att ha en fällbar skorsten så att den kan fällas undan för att bli av med skuggan?
Vet inte heller vad det finns för eventuella regler kring hur en skorsten får se ut, men i princip skulle du kunna klä den i ett gäng servostyrda små speglar som reflekterar solen ner på solpanelerna. Eller klart enklare att installera vore ett gäng flexibla solpaneler som omsluter skorstenen. Elektriskt sett så bör det väl vara så många små vertikala slingor som möjligt utspridda runt varvet på skorstenen, givetvis beroende på hur verkningsgraden påverkas av infallsvinkeln. Det här är väl också ett praktexempel på något som skulle må bra av någon slags omkoppling för att välja vilka delar som faktiskt kopplas in till laddare.
Bonus: Om tomgångsspänningen på solpanelerna inte är alldeles för långt från batterispänningen (där "för långt" kanske blir typ mer än dubbla?) så skulle en slags omkopplarmojäng i princip kunna koppla vissa solpaneler direkt till batterierna via dioder (givetvis också säkringar överallt där det behövs) om de hamnar i ett läge att de skulle kunna göra viss nytta men det vore en förlust att låta dem ingå i någon solslinga som använder de solladdare du har. Detta är väl ungefär längst ner på prioriteringslistan, långt under gränsen för vad som faktiskt är värt att göra generellt, men kan ju kanske vara värt att ha i bakhuvudet när sånt som t.ex. kabeldragning/konfigurering osv designas.
Sidospårsbonus: Det kan vara värt att kolla upp vad det finns för underhållsladdare för startbatterierna i båten, som drivs av solsystemets batterispänning. Antagligen inte värt besväret att gå den vägen, men det vore ju smidigt om detta kunde vara igång även om du av nån anledning stänger av alla inverters.