Asynkronmotor som generator/motorbroms
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Hej hej!
DC bromsningen fungerar men inte i närheten så bra som jag behöver. Testade med 12V 5A & 24V 10A men det blev ingen större skillnad för den drivande motorn.
Ang. kondingarna så tänkte jag gå på följande spår: Tomgångsströmmen är enligt bild 5,63A. Formeln här http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 ger:
C= 5,63/(230*100*3.14)
C= 5,63/72220
C= 78uF
Handlar lite kondingar och återkommer.
Mvh
Rikard
DC bromsningen fungerar men inte i närheten så bra som jag behöver. Testade med 12V 5A & 24V 10A men det blev ingen större skillnad för den drivande motorn.
Ang. kondingarna så tänkte jag gå på följande spår: Tomgångsströmmen är enligt bild 5,63A. Formeln här http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?t=779 ger:
C= 5,63/(230*100*3.14)
C= 5,63/72220
C= 78uF
Handlar lite kondingar och återkommer.
Mvh
Rikard
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Icecap, det beror väl på hur motorn är kopplad, Y eller D.
"Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14)
En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF
Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling."
Formeln ovan gäller nog bara om dom kopplas parallelt med motorn.
Mvh
Rikard
"Kondensatorerna (3 st) bestäms då enligt C= I/(220*100*3.14)
En ström på 1 ampere per fas ger alltså kondensatorstorleken 14.uF
Dessa kopplas in parallellt med motorn i stjärnkoppling."
Formeln ovan gäller nog bara om dom kopplas parallelt med motorn.
Mvh
Rikard
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Hej hej!
Nu har jag köpt tre kondingar, Ducati 80uF 425V, och kopplat enligt schema enligt. Det ser riktigt bra ut. Plockar ut ca 2000W via en kupevärmare.
Kondingarna köpte jag från TME.eu, bra pris och snabb leverans.
Mvh
Rikard
Nu har jag köpt tre kondingar, Ducati 80uF 425V, och kopplat enligt schema enligt. Det ser riktigt bra ut. Plockar ut ca 2000W via en kupevärmare.
Kondingarna köpte jag från TME.eu, bra pris och snabb leverans.
Mvh
Rikard
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Om man skall driva en annan elmotor på en sådan här asynkron-generator. så skall den anslutna motorn också faskompenseras med kondingar på ungefär samma sätt, annars kommer den inkopplade motorns induktans minska värdena på kondingarna i generatorn och ofta går under gränsen och 'släpper' och för att få igång den igen så måste den ofta magnetiseras med DC-ström en kort stund stillastående innan den kommer igång igen när den senare varvas upp igen.
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
En bild på det hela!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Handsken kommer Classe!
Hur ser den genererade spänningen ut?
Hur löste du magnitiseringen av "motorn"?
Hur ser den genererade spänningen ut?
Hur löste du magnitiseringen av "motorn"?
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Handsken kommer WHAT?
Jag har inte synat spänningen. Måste upp på 1499RPM för att få 50Hz, ligger lite under idag. Om jag lastar med en kupevärmare, 2KW, och en 100W glödis så har jag 230V från generatorn. När jag kopplar in byggfläkten så går spänningen ner till 167V. Ska öka varvtalet på den drivande motorn i veckan för att testa.
Avmagnitiseringen är nog ett överdrivet fenomen. Har stannat med lasten ikopplad ett par gånger och det var bara att koppla ut lasten och dra upp generatorn på maxvarv ett par sekunder. Man hör tydligt när det börjar generera. Skulle det bli problem så kan man tydligen "ladda" lindningarna med ett 12v batteri.
Mvh
Rikard
Jag har inte synat spänningen. Måste upp på 1499RPM för att få 50Hz, ligger lite under idag. Om jag lastar med en kupevärmare, 2KW, och en 100W glödis så har jag 230V från generatorn. När jag kopplar in byggfläkten så går spänningen ner till 167V. Ska öka varvtalet på den drivande motorn i veckan för att testa.
Avmagnitiseringen är nog ett överdrivet fenomen. Har stannat med lasten ikopplad ett par gånger och det var bara att koppla ut lasten och dra upp generatorn på maxvarv ett par sekunder. Man hör tydligt när det börjar generera. Skulle det bli problem så kan man tydligen "ladda" lindningarna med ett 12v batteri.
Mvh
Rikard
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Nej det var det inte, men kände igen den då jag själv använder dem, lika bra kvalite som PCE som ser lika ut men de är bara röda inte röda/vita. Kostar bara en bråkdel också.
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Det spelar ingen roll om man D- eller Y-kopplar kondensatorerna, men värdena blir annorlunda. Uppförandet blir utifrån ekvivalent, se här för beräkningar:Icecap skrev:Kondingarna ska sitta mellan faserna!
http://en.wikipedia.org/wiki/Y-%CE%94_transform
För den kondensatorvärdesberäkning som gjorts skall det Y-kopplas eftersom kondensatorerna dimensionerades för att dra linjeström vid fas-till-nollaspänning.
D-kopplar man kondensatorerna skall värdet vara en tredjedel av det tidigare beräknade, men de måste då klara 400 V också.
Re: Asynkronmotor som generator/motorbroms
Närmsta lastbils-skrotare har säkert en gammal Telma broms liggande, den löser dina "dyna" tester.