Omlödning?

SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Omlödning?

Inlägg av SvenW »

För att återgå till utgångsfrågan.
Hur vanligt är det att man 'reparerar' ett gammalt kretskort genom att löda om lödpunkterna?
Är det möjligen en standardmetod om man inte kan hitta felet?
Erfarenheter någon?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26223
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Omlödning?

Inlägg av Icecap »

Jag brukar avsyna med en urmakarlupp eller liknande. Många fel kan härledes till lödfel och enstaka kan härledes till den sorts fel som kommer efter en viss tid. Att löda om kondensatorer i speciellt tjock-TV är ju rimligt välkänd, just pga. vikten, kretskortets material, temperaturändringar och allt som kan finnas.
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Omlödning?

Inlägg av SeniorLemuren »

SvenW skrev:För att återgå till utgångsfrågan.
Hur vanligt är det att man 'reparerar' ett gammalt kretskort genom att löda om lödpunkterna?
Är det möjligen en standardmetod om man inte kan hitta felet?
Erfarenheter någon?
Om det är vanligt vet jag inte, men för sisådär 30 år sedan så fick jag en terminal till en IBM SYS34. Skärmen hade varit på reparation och var utdömd som ej reparerbar. Efter att ha gått över tusentals lödpunkter med lödpennan funkade den utan problem. Det var ett lönsamt arbete för jag sålde sedan tillbaka skärmen för 5000 kronor, en ansenlig summa pengar på en tiden. :D . Jag vill minnas att dessa terminaler kostade bortåt 20 000 kronor vid den tiden.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Omlödning?

Inlägg av Seroster »

Omlödning brukar jag använda mig av när jag får slut på idéer =P
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Omlödning?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Icecap skrev:Den arbetsplats jag kom till 1982 hade uteslutande oscilloskop, testsändare och spektrumanalyzer med rör. Det blev intressant då hela instrumentparken i ett rum blev dränkt med hydraulikolja pga. en rörsprängning. Men rätt ska vara rätt: de oscilloskop vi hade under utbildningen som testobjekt var med transistorer.

Likaväl oxiderar lödningar och blir utmattade och många års termisk stress gör det inte bättre. Men det är ju bra att felet blev hittat och åtgärdad.
Tveksamt att oxidation är orsaken till problemet. PbxOy och SnO är tämligen hermetiska varför snabbt avtar på några mikrometers djup i lödfogen.

Det skulle vara ifall man har fogar med dålig vätning så attsyre tränger ner mellan lödtennet och själva komponentbenet / kopparbanan och på så sätt ger oxidation av ytorna och därmed kontaktproblem.

Snarare ren utmattning pga olika termiska utvidningskoefficienter och eventuellt att tennet fasomvandlas under 13C , aka sk tennpest vilket ger
volymsändring av fogen (och dess hållfasthet kollapsar)
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Omlödning?

Inlägg av Sparkz »

Vanligt på bilar, värme OCH vibrationer. Pumprelä till Volvo 740/940, jag vet inte hur många jag har lött om. Det som är inringat med rött är reläspolarna, där syns det ganska tydliga ringar runt benen.
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Omlödning?

Inlägg av Glenn »

Ja, på bilar är det ganska vanligt skulle jag säga, och ofta är det enklare att bara löda om allt istället för att sitta med lupp och leta..
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Omlödning?

Inlägg av SvenW »

Sparkz, jag kännen igen de där ringarna. Det fanns liknande i lödningar på mitt oscilloskop,
om än inte lika tydliga. Nu skall jag skall gå igenom med lupp och leta vidare efter sådana.
Tack för bilden och tipset.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Omlödning?

Inlägg av Seroster »

Lödde om ett bilrelä igår, gick från intermittent fel till inget fel alls.
Såg inga ringar, men det fungerade att bara löda om hela högen.
Skriv svar