Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hans O
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2011, 11:28:00

Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av Hans O »

Hej Elektonik forumet, och som skrivet det första inlägget och förmodligen årets enklaste fråga kanske den "dummaste"..... Då det nu har passerat 30 år sedan jag avslutade min El o tele utbildning så är det mesta bortglömmt. Har en enkomponents koppling som består av en diod (moddelljärnvägs samanhang) där en diod 1n4001 annvänds. Den tål 1 amper, önskar få lite större ström tållighet och så jag kom på att annvända 2 dioder parallelt, då kan strömen bli högre och jag behåller alla andra värden, stämmer mitt resonemang???

Mvh Hans O
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av TomasL »

Både ja och nej, pga spridning i egenskaperna kan man inte belasta bägge fullt ut, byt till en annan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av Icecap »

Välkommen hit.

Svaret på din fråga är: nej.
Det förhåller sig så med halvledare att framspänningsfallet (Vf) är starkt olinjärt mot strömmen. Samtidig är det inte två dioder/halvledare som är identiska i deras egenskaper - även om de kan vara mycket lika. Detta betyder att den ena diod kommer att leda vid en liiiite lägre Vf än den andra dioden och med den starka olinjaritet som finns lär den ta broderparten av strömmen - och då eldas upp när det blir för mycket.

MEN - det kan ändå gå! Man måste då ta ett motstånd i serie med varje diod innan man parallellkopplar dessa kopplingar, det "jämnar ut" skillnaden i Vf pga. spänningsförlusten över dessa motstånd. Nackdelen är då att man förlorar spänningen över motstånden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45428
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av TomasL »

Bestäm hur mycket ström du skall köra igenom, väl sedan diod efter detta.
Hans O
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2011, 11:28:00

Re: Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av Hans O »

Hej, attands det blir ny leverantör den "lokala" handlaren har inte 1N54xx som jag i så fall behöver. Tyvärr så kan man ej räkna ut vad strömmen "blir" då dioden sitter i rälsen och den passeras av olika lok och blir belastad hur mycke ström aktuellt lok drar, ytligare en parameter är "hjulkontakt" mot räls.

Mvh Hans O
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Första inlägget här.... ang diods egenskaper....

Inlägg av Klas-Kenny »

Du måste ju inte ha just 1N54xx, förmodligen så fungerar de flesta dioder som klarar strömmen lika bra.

Kan du inte räkna så kan du ju mäta. Eller så är det bara att uppskatta ett värde och gå en bit över det.
Skriv svar