Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Trevligt slutsteg!

Betyder det här att pysslandet med det stora hembyggda slutsteget kommer gå på sparlåga, eller kommer båda vara inkopplade (för varsin operatör/radio/band) samtidigt framöver?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, glöm nu inte och plåta ordentligt (så sponsorn måhända blir ännu mer motiverad och kan skicka dig fler grejer du kan plåta åt oss... :) )
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer det en rejäl uppdatering av det som hände för två helger sedan. Det finns en dam norr om Gällivare i byn Moskojärvi som har haft en 60m roterbar mast liknande den jag har, byggd av Jakko OH8QD och uppsatt 1983. Jag har fått höra att den varit målad och är bara rat och sa även det till SA5BJM när han pratat med kvinnan och ringde för några år sedan eftersom han fått masten av henne. Tydligen så har hon skänkt bort masten i åratal bara någon tar hand om den men det är ingen som vågat. Men när PA3DAT (en holländsk kompis) var förbi där och skickade bilder så tyckte jag det såg ut som den var galvad när jag såg bilderna, så jag och SM2XJP tog oss en tur norrut (~45 mil) för att titta på den och vi blev överraskade av vilket fint skick masten såg ut att vara i. Detta skedde förra sommaren om jag minns rätt. Eftersom jag var lite fundersam på vart kranen kunde stå så åkte jag och flickvännen upp igen och tittade för ca 1.5 månad sedan och då blev jag glatt överraskad för det fanns mer utrymme än vad jag sist minns.

Antennerna i masten var i dåligt skick men jag ansåg att bommarna iaf kunde gå att rädda och med facit i hand så var saker i bättre skick än jag föreställt mig. Av detta så kan vi lätt bygga de två fullsize 2el yagis jag tänkte bygga i höst för 40m och även bommar till nästa års projekt (15m stack, 4-5st 6el yagis). Bommarna behöver förlängas för 15m men det är ändå mycket sparat i materialet som finns.

Jag hade tänkt skjuta på projektet till nästa år av både ekonomiska och tidsskäl men efter att SM3JLA tyckt det vore dumt att skjuta på det och efter SG3P (mannen bakom SK3W) erbjudit sig att komma upp och hjälpa så tog jag tag i saken och styrde upp nedtagning av masten till den 9:e September. Det var SM2NOG, SM3JLA, SG3P, jag och flickvännen Anna som åkte norrut den 7:e September för att ha hela Lördagen på oss att plocka ner antennerna. Planen var att få ner alla antenner utom den i toppen och bara låta den följa med ner när kranen lyfte.

Allt gick utomordentligt bra och jag behövde inte ens klättra själv utan Gunnar, SG3P skötte 95% av klättringen och även SM2NOG tog en tur upp och plockade ner en antenn. Kranföraren var inte så vidare glad när han kom eftersom han ansåg att marken var för mjuk men jag visste att ca 20cm ner under matjorden så sa grannen det var morän och när jag stack ner ett 12mm aluminiumrör så tog det tvärstopp efter ca 20cm. När krankillen fällt ut stödbenen och gungat lite med bommen ute utan motvikter så märkte han att marken faktiskt var hård och han sken då upp och var mycket trevlig resten av dagen.

Det strulade lite med att antennen i toppen fastnade när vi skulle få ner alltihopa men det gick bra tillslut. Totalt kostade det mig 7500kr + bensinpengar så man får väl säga att det var en billig mast och antenner.

Giselle, ägaren av masten var mycket trevlig och verkade njuta av att ha lite sällskap där ute och sa efteråt att hon nästan saknade masten och att vi skulle vårda den väl. Vi bodde i ett 12-mans militärtält med kamin som SM2NOG tagit med sig.

Planen för masten är att få upp den till sommaren alternativt nästa vinter, beroende på om jag vågar att sätta upp den utan kran eller inte. Blir det med kran så måste vi göra ett vinterlyft med tjäle i backen, eftersom det skulle bli för dyrt att göra en riktig väg dit ner. Jag ska väga vad sektionerna väger och fundera vidare på om vi kan sätta upp den med gin-pole eller inte.

Det var lite lustigt att en av grannarna var så glada över att vi skulle ta ner masten men klagade att vi körde på vägen med kranen. De har dock bara servitut på vägen så de har egentligen inte något att säga till om, men nog var de ut och fotograferade de spåren som blev, som dock inte var stora alls och kommer förmodligen gå tillbaka av tjälen. Det finns då idioter överallt... De andra grannarna var dock mycket trevliga och vi fick även hjälp av en kille med traktor i byn som planerade upp lite mark där kranen sedan stod.

Det blir mycket bilder, så jag delar upp det i några inlägg. De är tagna av SM3JLA och Anna.

Bild
Synen som mötte oss när vi kom dit

Bild
Vår boning de närmaste två nätterna

Bild
Mysigt är det

Bild
Gunnar gör sig redo att klättra i det kalla vädret. Vi hade dock mycket tur med vädret under helgen, lite regn i ett par timmar men i övrigt bra.

Bild
SG3P och SM3JLA

Bild
SM2NOG och SG3P

Bild
Medans Gunnar förbereder sig så kramas vi :)

Bild
Jag med hjälm

Bild
Ser nästan ut som en te-påse i badkaret :) Vattnet var dock väl kallt för ett bad...

Bild
Fint ställe

Bild

Bild
Amatörradions Clint Eastwood som Anna kallar HG, SM2NOG :)

Bild
Jaha, kan man prata i den här?

Bild
Life ain't too shabby :)

Bild
Vafan, fotas jag?

Bild
Han är som fin, han Gunnar :)

Bild
SM3JLA är också fin

Bild
Gunnar gör sig redo för att göra en första inspektion av masten och klättra upp med ett rep högst upp i masten som användes för att fira ner antennerna

Bild
Fundersam? Skitnödig?

Bild
Första antennen att ta ner, dock fick den vänta lite eftersom det hängde "lösa" delar i masten som skulle ner först

Bild
En antenn som nästan var hel, 5el för 10m

Bild
Stagringarna är sköna att vila på

Bild
Grabbarna grus väntar

Bild
Där ser ni en halv bom till en 40m yagi hängandes med ett helt element

Bild

Bild
Fler åskådare

Bild
SM2NOG tyckte vi var sysslolösa på backen, så medans SG3P var uppe i toppen och fäste blocket så tog SM2NOG ner lägsta 4el för 20m.

Bild
Och blommor fanns också ;)

Bild
Även om det syns dåligt så var han faktiskt säkrad. Här syns det lite också vilket fint skick masten är i!

Bild

Bild
Dags att fästa blocket för hissrepet

Bild
HG där nere och Gunnar där uppe

Bild
Första antennen på väg ner

Bild
Dags att skruva isär skiten

Bild
Jag kom på kloka iden att sätta en liten förlängare från lilla spärrskaftet till skruvdragaren, annars hade vi nog än idag varit kvar och skruvat isär antenner

Bild
Plumbers creek? Ja nästan...

Bild
JLA ser ut att instruera HG hur man gör :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av tecno »

Imponerande arbetsinsats ni gör pojkar, det ska fan vara höjdrädd med det ni håller på med den saken är klar. Som sagts tidigare = mycket underhållande tråd.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Hur många radioamatörer krävs det för att skruva isär en bom? Svar, 3st...

Bild
Dags att fira ner strasiga halvan av nedre 40m yagin, den var tyngre än jag trodde och givetvis hade jag glömt ta på mig handskarna. Men ner kom den och i en bit dessutom!

Bild

Bild
Gunnar guidar oss

Bild
Down it goes. Den andra halvan av beamen bestämde vi oss för att ta ner näst sist då det var det läskigaste momentet.

Bild
På väg ner

Bild
And we have touchdown!

Bild
Jag fortsätter att skruva isär antenner

Bild
En till på väg ner

Bild
Och en föredetta 4el för 15m som nu är en 3el

Bild
2 elementare?

Bild
SG3P på väg upp för att ta ner fler antenner och SM2NOG på väg upp för att kapa ner en wire som höll kabeln till huset

Bild
SM2NOG och SM3JLA

Bild
Grillplatsen

Bild
Glada gubbar

Bild
Gunnar på väg uppåt?

Bild
Ännu en antenn på väg ner

Bild

Bild
Den spännande saken att få ner

Bild
SM3JLA och jag bär bort ytterligare en 20m yagi. Det var nog en av de värsta stackarna i världen på sin tid, 4/4/4/4el på 20m.

Bild
Och mer att skruva isär

Bild

Bild
Jag grejar på, stugan i bakgrunden.

Bild
Gunnar gruvar sig

Bild
Beamen stroppad och på väg ner

Bild
Men Gunnar kämpar på och fick lov att ta tillbaka den mot masten för att få stroppen mer centrerad, efter det så gick det fint

Bild
And down it goes

Bild
2st antenner kvar varav en fick sitta kvar

Bild
SM2NOG håller emot

Bild
Översta kvar att ta ner, det gick enkelt

Bild
Det är lite enklare att fira ner antenner man inte behöver vara rädd om än att fira upp antenner man inte vill ska gå sönder

Bild

Bild
SM2Z på besök och dags för grillning

Bild
Gunnar på väg neråt

Bild
SM3JLA väntade på backen med en whiskey åt Gunnar :)

Bild
Myseldning

Bild

Bild
Gänget samlat, förutom fotografen och mastägarinnan som dock var med under kvällen men inte ville fastna på bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Kranen anländer, lyfthöjd 65 med jibb. Annas första tanke var "fiasko" eftersom den såg så pass liten ut jämfört med den som lyfte upp min mast.

Bild
Backar in mot där den ska stå

Bild
Krankillen bedömmer vart han ska stå

Bild
Förbereder för att släppa stagen

Bild
Han fällde ut armen utan motvikter för att se hur stadig marken var, om stödbenen sjönk ner något

Bild
HG band fast linorna så de inte skulle åka mot husvagnen när de släppte

Bild
Gunnar redo för klättring

Bild

Bild

Bild
Gunnar på väg upp i masten, jag och SM3JLA väntar

Bild
Stropp + krok på väg upp, det blåste en del så Gunnar sa man inte är så uppkäftig när man har 150kg krok dinglandes i närheten

Bild
Gunnar stroppar fast

Bild
Åskådare, det var även några som tittade från E10an tydligen :)

Bild

Bild
And off it goes (de övre 30m)

Bild
Han fick trixa lite innan han fick så han kunde sänka masten pga antennen blockerade bommen

Bild

Bild
Touchdown

Bild

Bild
Element börjar böjas, vi rusade dock dit och lyckades rädda det mesta av antennen

Bild

Bild

Bild

Bild
Skithuset

Bild
SM3JLA och jag skruvar och räddar bom + element

Bild
Gunnar stroppar fast nedre 30m

Bild
Den lade vi lite närmare så vi inte skulle behöva bära så långt

Bild
Nästan nere

Bild
Många bultar att lossa

Bild

Bild
Mastbitar

Bild
SM2NOG funderar

Bild
Ett släp kommer lastat

Bild
Ett till släp kommer lastat

Bild

Stort tack till alla gubbarna (+Anna) som var med och även till Giselle! Hon gav oss dessutom en bit var av Berlin muren!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

:tumupp: för fina masten, och bra jobbat! :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av blueint »

Några frågor.. ;)

Varför firades inte den översta antennen ner istället för att bli tilltyglad vid mastnedtagningen?

I vilket skick var stödlinorna?, antar att det kollades rätt noga innan någon klättrade upp.
(tänker på rost och krypningar)

Var det mastägarinnan som använde antennerna i masten?


Kul med alla foton och berättelser .. :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Den översta antennen var i så dåligt skick, plattorna som fäster elementen mot bommen hade gått av till hälften så det kändes för riskabelt att börja mecka med den en massa. Plus den är så pass tung att det är svårt att hissa ner utan att spänna upp en wire att låta den glida efter. Ett alternativ vore att lyfta ner den med kranen men med 1200kr/h så kändes det inte heller så skoj och vi trodde vi skulle kunna rädda det viktigaste på den även om vi sänkte den med masten. Det hela resulterade i att ett 60mm rör gick av och 2st tippar. Tipparna är det absolut inga pengar i alls och ett 60mm rör är inte hela världen heller eftersom det mesta går att använda på det ändå, det gick bara av i mitten vid infästningen där det är som svagast., viktigast var att rädda bommen vilket vi gjorde.

Staglinorna såg ut som det var uppsatt för bara några år sedan, allt sådant såg riktigt fint ut både uppe i masten och nere vid backen, galv is the shit!

Mastägarinnans föredetta man var det som nyttjade antennerna.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag åkte ner med en kompis i Torsdags till Burträsk, som skjussade ner släpet med 4st mastsektioner och även en del aluminium som blev kvar i Luleå efter att vi åkt söderut förra helgen. Sedan spenderades en stor del av helgen med att städa ordning på tomten. SM2XJP lånade däckverkstans traktor som vi använde för att bära iväg virke och flyttade på mast mm. T.o.m. jag fick köra lite traktor då Peter fick ont i kopplingsfoten.

Kopplade även in ACOM 2000 slutsteget som vi fick sponsrat av Ojojoj Music AB och vilken grej det är! Man bara sänder en ton så ställer det in sig själv och man kan tuta och köra direkt. Först klagade en lite på glödspänningen och det visade sig jag satt den i ett uttag där vi bara har 220v medans steget är kopplat på 240v tappen. Jag måste kontakta Skellefteå kraft och fråga varför en av mina faser är 220V medans de två andra är 235V. Sedan när jag skulle testa slutsteget och sände ca 800w så sa den "ARC FAULT" och vi började fundera, läsa manual osv men vi kunde inte klura ut vad tusan som hände. Det blev ett flertal svordommar och jag blev riktigt less då jag såg framför mig att behöva skicka ner det igen. Men sedan frågade SM2XJP mig om det verkligen är bra att ha mina gasurladdsningsrör EFTER steget som är speccade för 400W! När jag skruvade ur GDTn så fungerade det klockrent :)

När jag satte dit de där tänkte jag att om vi någonsin har slutsteg i radioshacket så skruvar man bara ur själva urladdsningsröret men man ska ju komma ihåg det också...lesson learned.

Vi for även och köpte lite JACKO FOAM och jag snickrade ihop en form till bottenplattan för fundamentet till 40m masten. Förhoppningsvis får vi låna GTLs L70 och bära lite grus till helgen och låna grannens cementblandare så kanske vi kan börja gjuta.

Jag tog och satte ihop lite kablage idag för att koppla in TS480n så jag kan köra remote (frontpanelen uppe i Luleå, ska göra en film som visar det sedan). Vi fick sponsrat av Microbit 2.0 AB grejor för att styra remote. De har gjort ett koncept som kallas remoterig där du har överföring av ljud med väldigt låg latency, telegrafinyckling med kompensation för latency osv. Det är ett helt suveränt system som fungerar utan att ha någon PC som kan rackla. Jag fick även styrbox för slutsteget och en webswitch som kan användas för att slå av/på utrustning, men mer om detta sedan. Mer information finns på http://www.remoterig.com

Bilderna i början är lite dåliga. Jag har en ny kompaktkamera jag köpte av SM2XLL men jag hade inte förståt vilket läge jag skulle ha den i tills SM2XJP testade den...

Bild
Jag fick en bit stål för att svarva axel till roteringen av 40m masten av en arbetskollegas far.

Bild
SM2LIY testar lite inför SAC CW tävlingen som gick i helgen, det gick hyffsat men blev tyvärr bara en andra plats i Skandinavien slagen av OH5Z. Slutsteget var avstängt under tävlingen då han deltog i 100W klassen.

Bild

Bild
SM2XJP fastnar inte på bild

Bild
ACOM 2000A

Bild
Lite kablar

Bild
JACKOFOAM

Bild
Min lilla form, det får precis plats isoleringsskivor under och på sidorna. Jag har även 2x4" som skruvas runt när formen är på plats för att stabilisera den extra

Bild
SM2XJP kör ner mastsektioner

Bild

Bild
Lite sektioner på plats. De sektionerna med stagringar och bottensektionen ska det jobbas på så de fick stanna lite närmare huset

Bild
En mast kommer bärandes på

Bild

Bild
Jag kör traktor, huga :)

Bild
Men inget gick sönder!

Bild
Min lilla 20m2 lada som stått oanvänd, nu får virke och isolering fylla den

Bild

Bild

Bild
Aluminiumet från Moskojärvi, lite att gå igenom

Bild
Kablaget till remotegrejset
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av blueint »

sm2wmv skrev:Målet är att ha en av skandinaviens största stationer lagomt till solfläcksmaxima, dvs om 5-6 år, så den här projekttråden kommer nog leva ett bra tag.

Jag skrev på kontraktet för huset i Juni men det dröjde ända tills Augusti innan jag fick tillgång till det eftersom det behövs förvaltningstilstånd mm.
Är det några speciella aktiviteter som skall ske i samband med solfläcksmaxima?
Vad gick huset på? (borde vara rätt billigt med tanke på läget)

Vatten och avlopp kan iofs behöva uppgradering om man har otur.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Jag måste ta och rekommendera dessa,
http://www.ebay.com/itm/320972017272?ss ... 1497.l2649

Riktigt bra fungerar de! Jag testade även M3 och de går att "nita" riktigt hårt så de verkligen sitter fast.

Blueint: Solfläcksmaxima är när de högre frekvenserna "vaknar till liv", dvs t.ex. 21 och 28 MHz öppnar upp enormt mot hela världen medans vid solfläcksminima så är det t.o.m. så att 14 MHz ibland inte öppnar upp väl. Det beror på hur mycket aktivitet solen har, dvs mängden solfläckar. Under förra minimat så var det tror upp mot 300 dagar utan en enda solfläck en period och dessa behövs för att jonosera atomosfären för att de högre frekvenserna ska vara brukbara. Däremot så fungerar de lägre frekvenserna ypperligt under solfläcksmimina.

Huset gick på 155 000kr. Vattnet hade nybytt pump osv men avloppet är lite sådär.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Är i Burträsk och tänkte börja koppla in remoten men upptäckte att DC-kablarna till radion verkar vara kvar i Luleå, stoooort suck! Får försöka göra klart allt annat så går det fort att koppla in nästa helg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av blueint »

Du får be någon med GPS styrt RC-plan att skicka dem ;)
SA3BYC
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 september 2012, 07:37:08

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SA3BYC »

Hej Micke!

skulle du kunna berätta lite mer om ditt set-up för SO2R? Har snurrat runt både i tråden och på hemsidan utan att hitta så mycket. Gissar att du inte handlat "lådor" för det från landet i Väster :) utan byggt något själv?

Har du tänkt utveckla det o kanske göra kort för avsalu? eller kommer du att integrera det i Open ACS? Vad kör ni förresten för logg program? har för mig att jag läst någonstans att ni kör N1MM, men är osäker.

Nyfiken som sjutton är man :)

/Johan

Ps. riktigt kul att det trots Auroran gick så bra i SAC CW, gratulationer till Pelle!
Skriv svar