X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs, Första bordet på plats.

Inlägg av X-IL »

Japp, jag får ta en tur till skroten efter lite fin koppar, tror bara jag har "klumpar" hemma.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag trodde faktiskt att jag hade lite koll på det här med att koppla enkla grejer. Men idag har jag lyckats med följande:
1. Kortslutit ena sekundären, det blev varmt som sjutton men trafon klarade sig, 10A trög gick inte.
2. Kopplat likriktarbryggan fel (till mitt försvar var bara + och en AC utmärkt)
3. Kopplat de båda parallellkopplade sekundärerna rätt på likriktarbryggan som nu hade fått kortis av min tidigare felkoppling. 10A trög gick
4. Mätt upp sekundärspänning efter likriktning (med lånad brygga från annat aggregat) till 38VDC, men vafan :humm: , Aha glättningen... :bravo:

Ingen bra dag, men trafon överlevde, en ny likriktarbrygga och jag har alla delarna till ett ~52V nätaggregat.

EDIT: Stavning
Senast redigerad av X-IL 25 juni 2012, 22:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Välkommen i klubben där det står stilla ibland.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmm, tack, tror jag, eller... :)

Ja det var ingen bra dag om man nu inte tänker att allt hade kunnat bli värre.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fick tag på ett bord att modifiera och ha som yta under både CNC:n och Jula-fräsen i garaget. Kan bli bra det här, 155x80cm. En länk till annonsen: http://www.blocket.se/vastmanland/Rejal ... m?ca=9&w=1
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Idag blev det en födelsedagspresent till mig själv: http://www.ebay.com/itm/170746857532

Dessutom har jag köpt Ölflex(tyvärr ej skärmad) på skroten så jag har börjat löda på nya kablar på stegmotorerna.

Nu måste jag bara bygga ihop elektroniken och fixa ett spindelfäste.
X-IL
EF Sponsor

Re: X-IL ska bygga ny fräs. Köpt spindel nu!

Inlägg av X-IL »

Ikväll har det lödits och dragits lite kabel till stegmotorerna, kanske måste byta till Z då den är lite kort. Sen började jag fnula på ett spindelfäste, jag saknar lämplig "stor klump", så med nuvarande material så får det bli en tvådelad hållare, längst ner och en bit upp på spindeln. Egentligen borde två stycken av plåtbitarna från 80mm rörklammer fungera och sen bara bult in i spindelplattan. Men det känns inte speciellt bra, dock billigt och säkert tillräckligt bra fasthållning.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Igår var posten och försökte leverera spindeln på mitt jobb, tänkte att de skulle lämna den där, men tydligen ville de lämna den till mig personligen, eller så är det det vanliga att de inte ens orkat bemöda sig att kolla om någon var där. Ganska vanligt med Posten i Västerås tyvärr...
thewho

Inlägg av thewho »

Dom försöker ju iaf, jag måste alltid fara till posten och hämta alla mina paket :wink:
Btw, mer bilder :roll:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej det är faktiskt så att de INTE försöker, men de låtsas att de har försökt, har hänt mig och flera andra jag känner flera gånger.

Bilder kommer, ska packa upp spindeln ikväll, sen behöver jag kanske lite designhjälp med spindelfäste. Det känns rätt lönlöst att skriva här också då man inte får så mycket respons. Tro nu inte att jag är tjurig för det, det är väl helt enkelt inte tillräckligt intressant, och det har jag full förståelse för.

Nå, i nästa inlägg skall det finnas bilder av något slag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mer bilder var beställda, här kommer en bunt med lite olika motiv :)

Började med att packa upp spindeln, alla packar ju lite olika :P
DSC_0082.JPG
Men packningen av grejerna inuti fanns det absolut inget att klaga på, helt kanon faktiskt! Det verkar som att de packat rätt grejer också, i alla fall om man ska tro tusch-markeringarna på kartongerna.
DSC_0090.JPG
DSC_0091.JPG
DSC_0094.JPG
DSC_0095.JPG
Även dokumentationen som följer med verkar helt OK det lilla jag tittat. Givetvis med en "Warm tips"-lapp :) som berättar att man ska ge dem 5-stjärnor på eBay osv. Jag tänker dock koppla ihop allt och provköra innan jag ger omdöme. Men för packningen får de toppoäng.
DSC_0093.JPG
Själva maskinen på dess tänkta plats:
DSC_0086.JPG
Och här ser man min lilla maskinavdelning:
DSC_0089.JPG
Till sist en bild på hur mitt nätaggregat såg ut i början på kvällen, numer saknas bara locket. Sen om jag vill ha strömbrytare, säkring och indikatorlampa så ska väl det fixas också, men nu fungerar det om man vill. Ett bleeder-motstånd vore kanske trevligt också. Jag fick inte tag i material för att få till koppar skenor istället för kablar, så det fick bli så här så länge(antagligen för alltid :? ) .
DSC_0085.JPG

EDIT: Fixade en dubbelbild. Dessutom kan jag ju påpeka att spindeln kom fram på 4 arbetsdagar, beställde sent i lördags kväll, den kom till Västerås igår. Klara fördelar med att den fanns i England, ingen tull och moms tillkom samt snabb leverans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Inlägg av thewho »

X-IL skrev:Det känns rätt lönlöst att skriva här också då man inte får så mycket respons.
Det känner jag igen :lol: Verkar vara så i de flesta projekttrådar man läser och inte bara på det här forumet.
Själv brukar jag nästan bara läsa och titta på bilderna :oops:
Jag har funderat på en sån där som en extra höghastighetsspindel för alu arbeten med små fräsar, men behovet verkar inte vara så stort för inte har jag någon ännu iaf :vissla:

Fortsätt posta bilder, det är alltid någon som tittar :wink:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det finns visst folk som följer i de tysta. :)

hoppas du kan få nytta av kylaren jag har liggandes, fick du med några nipplar till spindeln?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Japp, nipplar, en kontakt och 5 spännhylsor följde med. Hade hoppats på spännverktyg till muttern också, men icke. Jag ska kolla närmare på kylningsbiten under helgen.
Skriv svar