FormerMazda bygger hobbyrum

Berätta om dina pågående projekt.
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Egentligen inte ett elektronikprojekt, men jag har sett andra göra bygga-hobby-rumstrådar, så jag tänkte göra det jag med.
Passar det sig inte här så ber jag admin flytta.

Sen är det ju en bra sporre för en själv att verkligen komma i mål med idéerna.

Nåväl, lång historia kort så satt jag innan på ett litat bord i en möblerbar hall hemma. Men min bättre hälft tyckte inte det var så estetiskt tilltalande och undrade om inte jag ville ta förrådet i källaren istället. Svårt val. Inte. :D

Igår påbörjade jag projektet. Rummet tömdes på saker, element och väggar målades. På golvet ska det in en källar/altanmatta. Rätt lik denna: Länk
Valde den då den andas bra och kräver lite jobb för läggning. Det ska in hyllor och grejer, så jag skippar att limma/tejpa den.
Min arbetsyta kommer bli 50x~150cm. Det begränsas av rummets storlek och att jag måste ha kvar en viss förvaring. Så lite trångt..MYSIGT kommer det bli. :wink:
Där ska finnas gott om uttag, funderar på en egen UC för rummet med egen JFB. Av erfarenhet kan det bara bra att ha..
Belysning är inte till 100 bestämt. Bör ju bli LED, men lysrör är ju smidigt och billigt.. Och en liten hylla ovanför arbetsbänken också såklart.
Bakom ryggen ska jag ha två billy-bokhyllor för all elektronik man vill leka med.

Bilder följer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Hoppsan, fick visst ihop en liten planritning i Visio också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av ochkl0620 »

Kommer nog bli riktigt trevligt :D
Detta kommer följas med intresse :D
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av kankki »

Hobbyrumsbyggen är alltid intressant att följa med! :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av ochkl0620 »

Absolut :D
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Tjohej! Eftersom detta projekt har en hög WAF (Wife Acceptency Factor) så har jag kunnat lägga all min fritid på det i två dagar nu, så igår gjordes ännu mer.
Dock fick min sambo migrän, så jag kom inte igång efter jobbet som jag tänkt igår. Men det är ju svårt att klaga.

Nåväl, arbetsplatsen byggdes igår, mattan lades, och bokhyllorna ställdes på plats. De är inte tunga, men rätt otympliga att bära själv.. :D

Det känns lite som att det blir trångt, men det kan gå att flytta bokhyllorna lite granna. Jag får helt enkelt testa först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gyj
Inlägg: 260
Blev medlem: 2 juli 2009, 20:04:07
Ort: Vallentuna 59°32'25,67" N/18° 5'17,15" E

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av gyj »

Snyggt.
Hobbyrumsbyggen är alltid intressant att följa med!
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av Agwan »

Jag skulle aldrig lägga ut en matta sådär i ett källarutrymme. Jag har varit väldigt noga hemma hos mig att alla ytor i källaren skall vara väl luftade för att undvika mögel. Dvs silikatfärg på väggarna och klinker på golven och ingen annan beläggning. Alla skåp står på metallben en bit ovan golvet. Men jag kanske är övernojig.

I övrigt så är såna där källarutrymmen som du har hur fina som helst att ha. Moderna hus missar i princip alltid de fina extrautrymmena som en källare med iaf måttlig takhöjd ger. Väldigt bra utrymmen för att utöva hobby.
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Håller du mattan framför munnen så är det inte mycket motstånd att blåsa genom den, den är liksom gjord för detta.
På undersidan finns även pluppar som lyfter den typ 4mm över golvet. Så jag är inte så nervös.

Sen är ju huset ny-dränerat sen ett år tillbaka, och då både med hederlig "tjära" och platon. Passade på att isolera med frigolit samtidigt.
Besiktiningsmannen som kollade huset innan jag köpte var imponerad över hur torrt det var i källarn.

Men visst, man ska aldrig bygga igen i en källare, inte med saker som inte andas iallafall.
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Projektet rullar på!
Målet för igår var att spika placeringen av alla hyllor. Eller skruva kanske.. :D
Och då kände jag mig sådär smart eftersom jag använt stolen som ska vara där som ett bord. Men allt skulle ju ändå ner, så det var bara att bära.

Men allt såg bra ut och bokhyllorna skruvades ihop och fast i väggen.

Sen hände inte mycket mer med rummet eftersom jag "var tvungen" att testa drivarna till fräsen. :wink:

Blir någ nån mer uppdatering i helgen när jag förhoppningsvis gör klart "det sista".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av ochkl0620 »

Nice!
Kul att vi har likadana labbagg, lödstation och mus :) Dock är min logitech trasig.
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Klart den bästa mus jag haft, har en likadan på jobbet dessutom! (Hoppas inte sambon läser detta. Hö hö. (Det är ju fredag))

Labbagget är en gåva från ett tidigare arbete. Den var över och skulle slängas. Inte ens några kosmetiska fel på det. Kul för mig, men företag är så störiga när allt bara slängs.
Lödstationen fick jag som födelsedagspresent för en massa år sedan. Funkar finfint!
ekman
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:04:35

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av ekman »

Jag har en likadan mus. Hur bra som helst. Och håller med om att man kan bli vansinnig på vad som slängs.. tyvärr så får jag aldrig ta reda på sånt.

Hur som helst, hur är det med ESD'n med en sån där matta?
FormerMazda
Inlägg: 6119
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av FormerMazda »

Den enda utrustningen för ESD mätning jag har är mitt finger mot jordade ytor. Och jag inte lyckats få en gnista eller stöt.
Dock är det fuktigt i luften nu, det är inte så statiskt. Och jag tror faktiskt inte det blir problem. Och jag har inte lyckats döda nåt med ESD i min karriär.

Oavsett detta så är en ESD-matta till skrivbordet med i planen. Det skadar ju inte.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: FormerMazda bygger hobbyrum

Inlägg av ochkl0620 »

Hmm den där mattan... hur mkt kostar den o vad får man betala?
Har nämligen ett nästan identiskt rum som ditt i källarn :)
EDIT: Nu vart de lite fel :P Hur mkt kostar den och var hittar man den? ska det stå :D
Skriv svar