RepRap/CNC PCB-plotting. Penna som överlever CuCl-etchning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielpublic

RepRap/CNC PCB-plotting. Penna som överlever CuCl-etchning?

Inlägg av danielpublic »

Med tanke på att man kan plotta/rita med en RepRap eller cnc man nu har tillgång till för den delen...

Jag kommer etcha med CuCl; Koppar(II)klorid aka Air Regenerated Acid Cupric Chloride(@internet archive) enligt detta recept och tänka på SIV (syra i vatten, annars blir man vis).
Tydligen finns allt hemma, tom material till ett litet "akvarie" för ändamålet samt tillhörande akvariepump, mao verkar det som enbart pennan fattas!
  • Tankar och/eller förslag på lättöverkomliga pennor för ehm.. "syftet", som överlever ovanstående etchning? :)
Tack och bock på förhand!

[edit]add. internetarchives mirror of dito for future CuCl-prospectives[/edit]
danielpublic

Re: RepRap/CNC PCB-plotting. Penna som överlever CuCl-etchni

Inlägg av danielpublic »

Hm... verkar som Maplin rekommenderar Staedtler lumocolor 318, som kan hittas lite varstans. (eBay, eBay UK)
Nice.

Förövrigt verkar just färgen röd vara bäst.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Kände att det här var nog värt ett inlägg för intresserade.

Notera den lättöverkomliga, kostnadseffektiva och därmed ett trevligt recept på reprap-mekanik:

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

På forntiden så testade jag detta att rita med bläck, en pennplotter DXY???? fabrikat Roland och bläck från Rotring = resultat CRAP. Rent spontant glöm detta fort = bortkastade pengar + gråa hår :mrgreen:
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Åh, nog fungerar det "alltid".

Att sen ration och relationen mellan monetära medel/tålamod/gråa hår/bruxism och när man väl begriper bättre varierar som alltid, vilket är väl tryggt antar jag. Men vad ska man göra som och/eller råda en misstänkt aspirerande galen vetenskapsman med tillräckligt med skrupler för en mindre tilltalande finansiell situation(?)/resurser, höll jag på att säga.

Fast det är väl främst hela kombinationen av replikeringsbiten i RepRap, jag vill ha mer tid == fler printers om inte annat att ge bort då det är lite som det där med "riktiga män och backup på en publik ftp-server".
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Åfan, det ser ju ut som CRAP det du länkar till. Men å andra sidan beror det ju på hur lågt/högt man vill sätta ribban, för min del är denna metoden utesluten!
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Nu blev jag lite osäker på om tråden handlar om dig, men övriga läsare bör nog inte bortse från en youtube sökning för att se vilka resultat som kan uppnås med metoden.

Trots allt kan man med mindre modifikationer bla göra t. ex elektronik för RepRaps, säg Gen7TM som hamnar på under 500kr komplett med alla komponenter och lite till.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men så be en moderator låsa tråden då man tydligen inte får yttra sig i dina trådar :tumner:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag fattar inte, vill du etsa med kopparklorid? Det du länkar till etsning med en blandning av saltsyra och väteperoxid, och då löses kopparn upp till kopparklorid.

Syra-i-vatten har f.ö. ingen bäring på saltsyra, däremot skall man förstås vara försiktig när man hanterar den, i synnerhet i kombination med väteperoxiden.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Benämningen "CuCl/cupric chloride etching", verkar vara just en vanlig benämning för den här metoden. På samma sätt som ferric chloride är en vanlig dito?

Är det inte enklare och bättre, i den mening att det är lättare för en person att komma ihåg, att just köra med SIV-regeln i som sagt rent pedagogiskt syfte? Jag vill inte sitta och läsa om någon som börjat läsa om CuCl här och använda det alt. annan användande-av-syra, för att en tid senare läsa om samma person har utsatt sin egen och andras hälsa för risker eller än värre pga vad jag skrivit. Det går inte säkra sig mot allt, däremot kan man minska risken lite, i det här fallet inte sitta och sas "ha rätt på internet".

Vidare blev jag däremot lite osäker på om dina frågor verkligen var genuina, dels verkar det vara en "Någon har fel på Internet" och i mina ögon verkar rätt triviala i förhållande till trådensyftet och till viss del missriktade. Mina tankarna går till så kallade grå vampyrer än troll i det vanliga någotslags personligt eller ingrupps tillfredsställande syfte till skillnad från bikeshedding, för du bidrar med egentligen adekvat information. Var dina frågor faktiskt genuina trots att du verkar helt införstådd med den kemiska reaktionen osv, ber jag verkligen om ursäkt för att dragit förhastade slutsatser ang ditt agerande. En annan faktor kan väl vara att jag lyssnar på studio ett med ett dagsaktuellt ämne.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Heh, det var nog första gången jag blivit beskylld för att trolla :) Mina frågor var helt uppriktiga.

Jag var faktiskt, min kemiska bakgrund till trots, inte klar över kemin som används för att etsa kretskort industriellt. Dock stämmer inte alla formler i de dokument du länkade till, men det ändrar ju inte på att processen faktiskt fungerar.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har använt CuCl för att etsa kretskort och det fungerar fint(jag följde den här guiden), men de få kort jag etsar nu använder jag järnklorid till istället. Kostar inte så mycket heller, går snabbt att blanda till och så slipper man hålla på och bubbla luft..

Har man intresset och utrymmet så är det ett intressant alternativ. Samma pennor som fungerar med andra metoder bör fungera här också, men det är ju bara att testa på en liten bit först för att vara säker.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

danielpublic skrev:Benämningen "CuCl/cupric chloride etching", verkar vara just en vanlig benämning för den här metoden. På samma sätt som ferric chloride är en vanlig dito?

Är det inte enklare och bättre, i den mening att det är lättare för en person att komma ihåg, att just köra med SIV-regeln i som sagt rent pedagogiskt syfte? Jag vill inte sitta och läsa om någon som börjat läsa om CuCl här och använda det alt. annan användande-av-syra, för att en tid senare läsa om samma person har utsatt sin egen och andras hälsa för risker eller än värre pga vad jag skrivit. Det går inte säkra sig mot allt, däremot kan man minska risken lite, i det här fallet inte sitta och sas "ha rätt på internet".

Vidare blev jag däremot lite osäker på om dina frågor verkligen var genuina, dels verkar det vara en "Någon har fel på Internet" och i mina ögon verkar rätt triviala i förhållande till trådensyftet och till viss del missriktade. Mina tankarna går till så kallade grå vampyrer än troll i det vanliga någotslags personligt eller ingrupps tillfredsställande syfte till skillnad från bikeshedding, för du bidrar med egentligen adekvat information. Var dina frågor faktiskt genuina trots att du verkar helt införstådd med den kemiska reaktionen osv, ber jag verkligen om ursäkt för att dragit förhastade slutsatser ang ditt agerande. En annan faktor kan väl vara att jag lyssnar på studio ett med ett dagsaktuellt ämne.
danielpublic, förstår du själv vad du skriver? Jag hänger inte med tyvärr. hcb skrev ett mycket sakligt inlägg, och ditt svar på det hela blev, ja vad blev det egentligen?
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

hcb skrev:Heh, det var nog första gången jag blivit beskylld för att trolla :) Mina frågor var helt uppriktiga.

Jag var faktiskt, min kemiska bakgrund till trots, inte klar över kemin som används för att etsa kretskort industriellt. Dock stämmer inte alla formler i de dokument du länkade till, men det ändrar ju inte på att processen faktiskt fungerar.
Jasså? Vad är det som inte stämmer ang formlerna? Är det helt uppåt väggarna? (Jag har ingen som helst koll på sådant numera, det var ett tag sedan..)
Du får gärna via de rätta formlerna, iom dokumentet är licensierat som GFDL, kan man ju mer eller mindre klipp och klistra dito till en egen sida på wikin och det gör jag gärna.
Du får givetvis erkännande för det hela och därigenom om du har nu t. ex har någon sida eller så som du vill ha besök på som man kan länka till ditt namn.
Tack och bock!

ps. stämmer formlerna guiden ds77 tipsade om? (Jag har inte ens ögnat igenom den ärligt talat..)
ds77 skrev:Jag har använt CuCl för att etsa kretskort och det fungerar fint(jag följde den här guiden), men de få kort jag etsar nu använder jag järnklorid till istället. Kostar inte så mycket heller, går snabbt att blanda till och så slipper man hålla på och bubbla luft..

Har man intresset och utrymmet så är det ett intressant alternativ. Samma pennor som fungerar med andra metoder bör fungera här också, men det är ju bara att testa på en liten bit först för att vara säker.
danielpublic skrev: skrev:
Benämningen "CuCl/cupric chloride etching", verkar vara just en vanlig benämning för den här metoden. På samma sätt som ferric chloride är en vanlig dito?

Är det inte enklare och bättre, i den mening att det är lättare för en person att komma ihåg, att just köra med SIV-regeln i som sagt rent pedagogiskt syfte?

för du bidrar med egentligen adekvat information. Var dina frågor faktiskt genuina trots att du verkar helt införstådd med den kemiska reaktionen osv, ber jag verkligen om ursäkt för att dragit förhastade slutsatser ang ditt agerande.

X-IL skrev:danielpublic, förstår du själv vad du skriver? Jag hänger inte med tyvärr. hcb skrev ett mycket sakligt inlägg, och ditt svar på det hela blev, ja vad blev det egentligen?

Så., Kära hugade intressenter på området; vidare i kontexten med troligen en bättre metod: "RepRap PCB-scribing. Blå "skrapfärg" som överlever etchning?"
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Vad är det som inte stämmer ang formlerna? Är det helt uppåt väggarna?

Nej, inte helt, men det är inte rätt heller :)

T.ex. säger http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/CuCl2.htm
2H+ + Cu1+ + O{aq} → Cu2+ + H2O

vilket inte är laddningsbalanserat. Sidan du länkade till via Internet Archive hade också en del konstigheter, men jag är allt för upptagen för att korrigera det. Sorry.
Skriv svar