Stämmer bra! Har man MC-kort så blir man bara straffad för att fordonet är oregistrerat.emwtur skrev:olovlig körning eller inte beror väl på om du har MC kort !
E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litium]
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Det finns redan en bra tråd för att diskutera lagligheten i lite kraftigare elcyklar om man vill göra det. Vi kan väl i denna tråd avsluta den diskussionen med detta: Om/när den den kommer köras på allmän väg kommer det göras av vuxna, ansvarsfulla (nåja), människor som är fullt medvetna om skade- och legala risker.
Däremot så är jag mycket intresserad av att fortsätta diskutera hur man kan göra den laglig och framför allt rent tekniska diskussioner.
Just nu kör den iaf inte alls, ska ta isär motorn ikväll och inspektera skadorna. Bilder kommer.
Däremot så är jag mycket intresserad av att fortsätta diskutera hur man kan göra den laglig och framför allt rent tekniska diskussioner.
Just nu kör den iaf inte alls, ska ta isär motorn ikväll och inspektera skadorna. Bilder kommer.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Max 20km/h eller registrera som lätt MC, dvs max 11kW och ett effekt-/viktförhållande på max 0,1kW/kg, samt gå snabbare än 45km/h.LHelge skrev:Däremot så är jag mycket intresserad av att fortsätta diskutera hur man kan göra den laglig och framför allt rent tekniska diskussioner.
Jag är inte så dum som jag ser ut
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Har fått svar från Transportstyrelsen nu, vi kan lägga ned diskussionen om lagligheten, registrering osv. Det är inte helt omöjligt men nära nog.
Se den som en leksak som inte får vara på gatan.
Se den som en leksak som inte får vara på gatan.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Att registrera den som lätt MC kan du glömma och faktum är att den tekniska biten knappt är diskuterbart för ett fordon (elcykel eller terrängfordon) som max får gå i 20km/h. Du behöver ens knappt lyse nattetid även om det är att rekommendera(om du definierar det som ett terrängfordon).
Edit: Om det är vad transportstyrelsen skriver så tror jag att det är deras egna åsikter, för det är INTE vad det står på deras hemsida.
"Cykel:
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är:
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-eller vevanordningen
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt."
Detta är saxat från lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559).
Edit: Om det är vad transportstyrelsen skriver så tror jag att det är deras egna åsikter, för det är INTE vad det står på deras hemsida.
"Cykel:
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är:
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-eller vevanordningen
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt."
Detta är saxat från lagen om vägtrafikdefinitioner (2001:559).
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Det var ju synd på en sådan go och rar ärta.LHelge skrev: skulle ha grillfest med släkten och farsan var tvungen att gasa omkring tills motorn brann upp. Ska ta isär den imorgon och kolla om det går att fixa.
Frågan är varför den brann upp. Har den så pass dålig verkningsgrad att den blir för varm vid hårt arbete??
Eller segande din far ner motorn så att extremt höga motorströmmar kunde bränna lindningarna?
Jag blev nyfiken och gjorde lite beräkningar på de data du släppte om motorn.
Du nämde tidigare i tråden att du lindade om motorn och fick 35mohm fasresistans.
Detta ger vid 45V inspänning en peak verkningsgrad på ca 90% vid 2500W uteffekt och 270W förlusteffekt i motorn.
Om du maxar motorn till 4000W får du en förlusteffekt på ca 460W.
Inte så konstigt den brann upp om den kördes hårt och länge i detta effektläge.
Om du inte kan laga den så passa på att gå upp ett steg i motorkvalitet till en som har minst 95% verkningsgrad ifall möjligt.
För att uppnå detta mål behöver du en motor med 9mohm fasresistans vid 90KV. Om du kollar runt lite kanske det går att hitta en sådan motor.
Eller möjligen linda om en större motor med extremt låg resistans till 90KV och på så sätt uppnå målet på 9mohm för hög verkningsgrad.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Thorped: Jag har bra koll på reglerna för elcyklar. Har byggt ett antal både elcyklar och "elcyklar" enligt de definitionerna. Lätt MC har aldrig varit aktuellt, eftersom den utan problem går att få in under definitionen för Moped klass I med enbart programmering av motorstyrningen.
Svaret från transportstyrelsen innehöll i pricip bara denna länken:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr024.pdf.
Jag har bara bläddrat igenom den som hastigast, men mitt intryck är att det går att få den registrerad som Moped klass I, men det kommer kräva hundratals tusen kronor och hundratals timmars arbete.
Så vi släpper det spåret helt, fortsatta diskussioner i denna tråd förutsätter att den är olaglig att framföra på allmän väg.
Honk: Visst kan man hitta effektivare motorer, men jag tror att det är svårt att hitta det i samma prisklass ~$100. Men jag är definitivt öppen för förslag. Problemet tror jag är att effekten från kontrollern är begränsad till ca 3 kW, detta är rätt lugnt, men den väntar någon sekunder innan den begränsar. Så i början av en kraftig acceleration suger den förmodligen uppåt 8-10 kW. Detta är inte heller några problem om man cruisar runt lite när man väl fått upp farten. Det farsan gjorde var att han körde 50 m, vände, körde tillbaka, vände osv...
Resultatet: Jag ska ställa ned det som kontrollern kallar för blocking time (tiden den väntar med att effektreglera) och sen ska jag sätta ett 90 mm rör kring änden av motorn med en fläkt inuti. Får se om det kan göra den lite tåligare.
Svaret från transportstyrelsen innehöll i pricip bara denna länken:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr024.pdf.
Jag har bara bläddrat igenom den som hastigast, men mitt intryck är att det går att få den registrerad som Moped klass I, men det kommer kräva hundratals tusen kronor och hundratals timmars arbete.
Så vi släpper det spåret helt, fortsatta diskussioner i denna tråd förutsätter att den är olaglig att framföra på allmän väg.
Honk: Visst kan man hitta effektivare motorer, men jag tror att det är svårt att hitta det i samma prisklass ~$100. Men jag är definitivt öppen för förslag. Problemet tror jag är att effekten från kontrollern är begränsad till ca 3 kW, detta är rätt lugnt, men den väntar någon sekunder innan den begränsar. Så i början av en kraftig acceleration suger den förmodligen uppåt 8-10 kW. Detta är inte heller några problem om man cruisar runt lite när man väl fått upp farten. Det farsan gjorde var att han körde 50 m, vände, körde tillbaka, vände osv...
Resultatet: Jag ska ställa ned det som kontrollern kallar för blocking time (tiden den väntar med att effektreglera) och sen ska jag sätta ett 90 mm rör kring änden av motorn med en fläkt inuti. Får se om det kan göra den lite tåligare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Hehe, mysigt litet kvällsjobb du har framför dig med att linda om den rackaren.
Ett tips är att lägga några lager maskeringstejp vid kanterna där man riskerar att
skava igenom trådemaljen. Fila även ner skarpa hörn och kanter innan du tejpar.
Detta hjälper dig mot frustation när du lindat färdigt.
En annan möjlighet för bättre verkningsgrad är att använda en högre utväxling och
linda motorn för t:ex 125KV. Detta blir billigare än att leta efter en helt ny motor.
Ett tips är att lägga några lager maskeringstejp vid kanterna där man riskerar att
skava igenom trådemaljen. Fila även ner skarpa hörn och kanter innan du tejpar.
Detta hjälper dig mot frustation när du lindat färdigt.
En annan möjlighet för bättre verkningsgrad är att använda en högre utväxling och
linda motorn för t:ex 125KV. Detta blir billigare än att leta efter en helt ny motor.
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Fråga: Var hittar du bra tråd för att linda om motorn? Jag har samma problem på en 400kv helikoptermotor av dyrare slag...
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Jag vill också ha tips på inköpsställen för koppartråd, den förkolnade tråd som sitter på idag är sån här:
http://www.electrokit.com/koppartrad-1- ... -21m.47272
Gick åt nästan två rullar tror jag
Denna gång blir det nog:
55-182-04 från elfa tror jag, och tre paralellt istället. Blir väl aningen högre Kv, men jag får börja leta stora bakdrev till Puch Maxi istället.
Kontrollen är en 12 FET Infineon med IRFB3077 som jag köpt av Ed Lyen på Endless Sphere.
Honk: Håller Maskeringstejp i längden? Med värme, epoxy och skit? Har testat tidigare med Kaptontejp, men den verkar inte tåla mekaniska påfrestningar speciellt bra. Funderade på om man kan få tag på sånt isolerande värmetåligt papper, som brukar användas i motorer, någonstans?
http://www.electrokit.com/koppartrad-1- ... -21m.47272
Gick åt nästan två rullar tror jag
Denna gång blir det nog:
55-182-04 från elfa tror jag, och tre paralellt istället. Blir väl aningen högre Kv, men jag får börja leta stora bakdrev till Puch Maxi istället.
Kontrollen är en 12 FET Infineon med IRFB3077 som jag köpt av Ed Lyen på Endless Sphere.
Honk: Håller Maskeringstejp i längden? Med värme, epoxy och skit? Har testat tidigare med Kaptontejp, men den verkar inte tåla mekaniska påfrestningar speciellt bra. Funderade på om man kan få tag på sånt isolerande värmetåligt papper, som brukar användas i motorer, någonstans?
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Innan vi släpper det vill jag bara flika in med att du inte alls kan registrera något hemmabyggt fordon som moped, varken klass I eller II. Du behöver CoC-intyg och det är omöjlig att få, men det vet du ju redan.LHelge skrev:Thorped: Jag har bra koll på reglerna för elcyklar. Har byggt ett antal både elcyklar och "elcyklar" enligt de definitionerna. Lätt MC har aldrig varit aktuellt, eftersom den utan problem går att få in under definitionen för Moped klass I med enbart programmering av motorstyrningen.
Svaret från transportstyrelsen innehöll i pricip bara denna länken:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr024.pdf.
Jag har bara bläddrat igenom den som hastigast, men mitt intryck är att det går att få den registrerad som Moped klass I, men det kommer kräva hundratals tusen kronor och hundratals timmars arbete.
Så vi släpper det spåret helt, fortsatta diskussioner i denna tråd förutsätter att den är olaglig att framföra på allmän väg.
Men sakta i backarna! Den är 100% laglig att köra om du håller dig till max 20km/h, så är det! Tolka lagen som du vill, men jag ser vad det står och för mig är det uppenbart. Hädanefter tycker inte jag att vi ska förutsätta för mycket...
Re: E-Puch - Elkonvertering av en Puch Maxi [2-takt -> litiu
Jag har en del tråd där hemma.
Skall kolla vad jag har liggande och passar det får du det gratis mot att du bekostar frakten.
Skall kolla vad jag har liggande och passar det får du det gratis mot att du bekostar frakten.