Lite oväntat så blev en Hadron ORD Bot min första maskin. Upptäckte för 10 minuter sedan att den går att förboka. Ca 2400kr + frakt för ramen, all mekanik och 4st Nema17-motorer. 21x21x21 cm byggvolym.
Då kan jag använda den till att bygga en Mendel90. Man måste ju ha minst två maskiner så man kan tweak:a och printa uppdateringar till den andra.
Jösses vad kul. Det var många år sen jag kände mig som en 6-åring på julafton!
Håller med om att makerslide-varianten ser bra ut. Tänk dock på att det är en renderad bild...de ser ofta rätt bra ut. Speciellt då inga kablar är med på bilden. Jag gillar dock valet av drivremmar.
Totalkostnaden blir minst lika hög som mendelmax. Det som tillkommer är:
* Allt som rör extruder och hotend (även motor).
* styrelektronik och kablar
* 200-300 watt transformator
* Upphettad byggplatta (ett måste enligt min åsikt)
Så jag måste sägas att det kändes lite dyrt (trodde den skulle bli billig). Men det ska bli kul att se lite makerslide printrar "in the wild", jag har sett fram emot att se vilka hastigheter dessa ska kunna klara.
Groover skrev:malx: Sladdarna i Orb är dolda i ramen. Om du inte sett den innan så finns det lite video i action.
Aha, Har inte sett att han faktiskt använt den nu. Såg ju bra ut. Jag skulle dock görna vilja se baksidan också. Jag förstår inte hur han rymt kablarna.
Det härliga med modellen är att den ser så öppen ut. Lätt att komma åt saker och ting jämfört med min Huxley. (Jag är dock nöjd med min Huxley).
Jag undrar hur ljudnivån blir på ORD. Så svårt att bedömma från youtube.
Såg för övrigt att två nu var bokade till Sverige!
Jag läste en kommentar på en av filmerna som var tagen på något hackermeet där man tydligen kan höra en kommersiell maskin (Makerbot?) i bakgrunden överrösta ORD. Det blir visst väldigt lite resonans i ORD.
dar303, visst är de snygga. Kompisen köpte en UP! för ett tag sedan, och den har också väldigt ren design. Bra kvalitet på utskrifterna, lättjusterad, men lite för liten byggvolym och för dyr i mitt tycke.
printer_front_250 x 223.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter beställningen läste jag att StepStruder:ns "thermocouple" inte stöds av Ramps rakt av så det blev en snikbeställning av en konverter, som stöds av bl Marlin-firmwaren på Ramps. Ska få ett hemmaetsat breakout-pcb. IC MAXIM SOP-8 MAX6675ISA MAX6675ISA+ IC THERMOCOUP TO DGTL 8-SOI
Det är ingen som har en- eller ett par 104GT-2 (Gt Thermistor 100k 3%) till övers förresten? Glömde beställa det till värmebädden.
Jag hämtade ut mitt elektronikkit igår från Mixshop. Blev ett färdigt RAMPS 1.4-kit. Extruder har jag beställt från MakerGear. Den kommer skickas tidigast nästa vecka. Räknar med att jag kanske måste efterbeställa lite kablage mm när jag väl satt ihop den. Jag tänkte börja med PLA, ska beställa det snarast.
Elförsörjning har jag inte löst än. Har kört på strategin att ta problemen eftersom och inte behöva lösa/läsa på allt på en gång.