eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap))

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Re: eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap)

Inlägg av hubben »

Bilder ser vi fram emot. ;-)

(Jag har högvis med M3, bla M3x30 hemma...)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

malx: Tråkigt att du haft problem med leverantörerna, men det mesta verkar ju ordnat sig i slutändan.

Själv är jag i farten med att köpa in delar till en MendelMax, men det är ingen picnic att hitta alla delar visar det sig.
Nu är det tredje kvällen i rad jag sitter med 20+ flikar i webbläsaren och läser tills ögona blör...
Och alla valmöjligheter håller på att driva mig till vansinnne :), vad ska jag ha för hot-end? extruder? kall plattform/heated-bed? elektronik? etc. ad naseum...
Men samtidigt är det ganska kul också förståss :D.

Jag kommer väl lägga upp en egen tråd med BOM anpassad för svenska behov vad det lider (och bilder så klart).
Ville mest dela med mig av några sajttips som kanske kan spara någon annan reprap-byggare lite webbläsarvånda:
(Med reservation att jag inte fått några leveranser ännu, så jag vet egentligen inte hur pålitliga dom är)

TechPaladin har MendelMax-delar (Lulzbot.com har inga på lager)
Fick snabbt personligt mailsvar, han skulle kunna skriva ut/leverera senare i veckan om han inte får en plötslig anstormning.
Beställning/betalning(paypal) funkar bra och han verkar seriös, men butiken är ju bara några dar gammal...
Axelkopplingar har jag beställt på Ebay, men nu (efter jag köpte mina) har techpaladin även börjat sälja såna till ungefär samma pris.

OEM motor har kuggremmar/hjul från Gates (GT2/GT3) och Nema 17-motorer, samt säljer till privatpersoner mot postförskott.
Har dock inte hittat exakt den rem som föreskrivs i BOM:en, men det går nog att hitta nåt som funkar. Har inga priser heller ännu, kan vara dyrt...
När jag bestämt mig för exakt vilka motorer/remmar jag ska ha skickar jag en prisförfrågan så får vi se.
(Deras websida verkar förresten ha problem framåt kvällskvisten)

Motedis har billiga T-slot muttrar (M5/M4, 100 st för €21,42), men vet inte om det är riktigt värt det, frakten går på €12,50.
Edit: Jag trodde att deras Alu-profiler var för korta, men ser att jag läst helt fel, det står ju såklart max 200 cm inte mm... Hade räknat bort dom, nu får jag kolla igen, kanske klår dom KJN ändå...

Börjar bli läggdags, jag återkommer med mer info i egen byggtråd.

Edit2: €52,20 summa summarum för samtliga profiler + 100 t-muttrar på Motedis, taget...

/Andreas
malx

Inlägg av malx »

Jag börjar faktiskt få till saker mycket fint nu.
Mitt enda problem är att jag saknar annan kamera en mobilen och mobilen är värdelös på närbilder.

Just nu skriver jag ut saker riktigt bra i PLA. (Ungefär så bra som jag tror går med en 0.5mm nozzle).
Tyvärr har jag gått ett steg tillbaka när det gäller ABS (Som ska vara enklare), men det hoppas jag fixa snart.

Utan kamera kan jag hänvisa till annat foto.
Jag skrev just ut en visselpipa i PLA och den var minst lika bra som den bästa på denna länk:
http://www.thingiverse.com/derivative:18624

Jag har iallafall skrivit ut en kort- och kabelmonterare (i ABS eftersom jag ville ha kabelhållarens flärpar flexibla, därför den undermåliga utskriftskvalitén just nu). Ska konstruera ett lock senare.
https://plus.google.com/photos/10638478 ... kYXcuciOVQ

Mendelmax låter ruggigt intressant.
Ett alternativ med elektronik skulle kanske vara
http://shop.3dprinting-r2c2.com/index.p ... -plus.html
Relativt dyrt men en ARM-processor känns bra mycket mera kapabel en den lilla proc som sitter i mitt kort.
Speciellt om du nu bygger en maskin som är stabil nog att klara lite hastighet.

Plastdetaljerna kan ju annars jag eller någon annan skriva ut.
(Jag måste givetvis använda det lilla alternativet på någon detalj då mitt byggbord är aningen litet, såg på thingiverse att det fanns flera alternativ)

Vad är det för fel med leverantören som rekomenderas för aluminiumen (Mizumi? nånting)? de verkar ju leverera färdigkapat till bra priser. (Och dessutom kan du köpa drev och remmar därifrån)

Hotend har jag ingen aning. De flesta verkar ju rekommendera makergear, men det är ju i USA.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Kul att du kommit igång ordentligt, ser ju rätt hyggligt ut även i ABS tycker jag.

Tyvärr levererar inte Misumi till privatpersoner, därav Motedis...
R2C2 verkar intressant, men hyfsat dyrt. Tänkte på sikt försöka driva med en Raspberry Pi, så jag tror jag kör ett RAMPS-kit eller liknande tillsvidare.

Nu har jag redan lagt beställning på delar hos techpaladin, men tack för erbjudandet om utskrift!
Jag tror det blir en J-head som hotend, gillar elegansen i den designen, men beslutsångesten är stor...

/Andreas
malx

Inlägg av malx »

Nu fått klart elektronikboxen och ändligen lyckats fota lite:
IMG_20120114_173354 (Small).jpg
IMG_20120114_173444 (Small).jpg
Tänker addera statusbelysning under texten i boxen.

Har jobbat rätt mycket med mjukvaran sista dagarna.
Bl.a. adderat stöd för LED-lampan som fanns på kortet men inte användes samt även fixat stöd för blåtand. (Den byter mellan blåtand och usb automatiskt). Jag åtgärde även vissa felhanteringar som var rätt dumma. Om temperaturmätningen gick fel så stängde den riktigt av uppvärmningen MEN fortsatte att försöka pressa ut plast...fixat nu.

Elektronikkortet har ju en ATMEGA 644p på sig. Den känns dock väldigt begränsad. Jag ska sätta dit en 1284p med dubbelt så mycket minne i veckan. Men hursomhelst så skulle jag vilja ha något mycket mera kapabelt, känns som koden är en kompromiss för att spara prestanda överallt. Skulle gå att göra mycket bättre saker med något som en STM32F4 eller nått...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det går framåt för dig och bakåt för mig. Från att ha varit riktigt nöjd med mina utskrifter är jag nu missnöjd efter att ha försökt spänna drivremmarna lite till. Nu är inte runda saker runda längre... Verkar som jag mest hade tur senast jag spände remmarna för nu lyckas jag fan inte få till det. Tröttsamt. Men men, kul att det går bra för någon i alla fall hehe.
malx

Inlägg av malx »

Jag upplever det som att drivremmarna inte ska spännas allt för hårt. För mig gick det bäst när jag spännt dom bra mycket lösare än vad jag trodde från början.

Lite utskrifter. (frame_vertex nere till vänster är lagd upp och ner så att man ser sidan som ligger mot bädden och blir lite utkladdad)
Tyvärr har jag inte bättre kamera.
IMG_20120114_175244 (Small).jpg
IMG_20120114_175318 (Small).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag håller på med en reprap jag också. Nu ligger det nere för att andra projekt ska bli klara. Jag har problem med kuggremmarna och funderar på att skära ut remskivorna i laserskäraren istället. Dock måste jag anpassa så det blir rätt för 3mm plywood.

Något jag inte fattar är priset för elektroniken.

En kraftig arduino får man för 17.50 USD.
http://www.ebay.co.uk/itm/Arduino-Duemi ... 1e6a0c1f34

Stepstick för 11USD.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pololu-StepSt ... 3f0e653432

Så 17.50 + 4x11 = 61.50USD = 430kr bör räcka om man bortser från lite krimskrams?
malx

Inlägg av malx »

Nja, jag förstår priset mycket bättre även om det är dyrt.

Den "kraftfulla" arduinon du pekar på hade inte klarat programvaran som mitt kort kör.
644p som jag tänker byta ut då jag tycker den är för liten har mer minne än 328. Å ska man sen in med ännu nyare programvara som jag tänkt så ligger 644p på gränsen. (Jag får dit den men har inte marginal att lägga dit de extra funktionerna som jag lagt till den gamla)

Sen behöver du mer än bara 4 stepstick. Du ska även klara driva hotend, hotbed, ev. fläkt m.m så du behöver ett breakout kort med detta även om nu komponenterna i sig inte är allt för dyra. Mitt kort har ju även stöd för SD-kort.

Lägg till att serierna ännu är mycket mindre och att de som tillverkar dom vill tjäna någon krona så blir det inte så konstigt.
Men det finns garanterat en marknad här.

Är det ingen här som vill modifiera ett R2C2 att använda en STM32F4:a? (och kanske lägga till några funktioner) Jag är villig att programmera :).
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Efter att ha snabb-getögnat igenom tråden...
Icecap skrev:.. men vilket program styr själva snitt-utskriften? Alltså ger ut data för varje snitt som ska "kletas"?

Är det CAD-programmet som gör det och resultatet matas till MAC3 (eller liknande) eller hur?

Grejen är att jag kunde tänka mig att bygga en 3D-skrivare men jag ville gärna kunde välja storleken själv. Det kunde vara kul att bygga en liten för att få allt till att fungera och när jag har koll kanske expandera den lite i storlek, jag har redan en del idéer på hur mekaniken ska se ut och den bit löser sig men mjukvaran är jag ung. nollad på.

Så ni gurus som kan och vet: Pleeeaase (sagt som Roger Rabbit): enlighten me!
Först och främst är jag ingen guru på något sätt eller vis, fast jag har läst på en del.
De vanligaste programmen som används till att "slice'a" upp .stl-filen till Gcode är Skeinforge och relativt nyligen Slic3r. Notera dock att allt det där börjar bli mer och mer transparent Tack vare alldeles utmärkta applikationer som Printrun.

När det gäller cad-applikationer osv är de vanliga alternativen, men även först och främst Fria alternativ FreeCAD som i andra hand även är gratis. 0.12 versionen är badass förövrigt.

När det gäller bygget är det i princip du själv som bestämmer hur du vill ha det.
Möjligtvis får du ändra i inställningarna i elektroniken till hur många steg som din stepper motor får ta för att komma 10mm etc. Kika gärna på RepStrap-kategorin. Mycket matnyttigt!
Barry_Lyndon skrev: Motedis
/Andreas
Mycket bra tips! Jag lade till det på extrusions-sidan! :tumupp:
netrunner skrev:Något jag inte fattar är priset för elektroniken.
En kraftig arduino får man för 17.50 USD.
http://www.ebay.co.uk/itm/Arduino-Duemi ... 1e6a0c1f34
Stepstick för 11USD.
http://www.ebay.co.uk/itm/Pololu-StepSt ... 3f0e653432
Så 17.50 + 4x11 = 61.50USD = 430kr bör räcka om man bortser från lite krimskrams?
Grejen är att du måste ha en RepRap Arduino Mega Pololu Shield på din arduino för att det ska fungera, se gärna RepRap wikins sida om RAMPS.
malx skrev:Är det ingen här som vill modifiera ett R2C2 att använda en STM32F4:a? (och kanske lägga till några funktioner) Jag är villig att programmera :).
Däremot finns det garanterat en eller flera här!
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

För Er som är sugna på att komma igång förr eller senare kan jag flika in lite tips!

Elektronik.
Nu är det här området inte min egen starkaste sida direkt... :(
Men... det finns allehanda ställen Ni kan hitta valfri elektronik på, allt från kitformat till plugga-in-tryck-start-format i princip. T. ex Emaker och Ebay. Se gärna den här jämförelsen samt hela elektronik-kategorin för Er som är lite mer bevandrade på området. Vill Ni ha något enkelsidigt att etcha, se: Gen 7-elektroniken.

Steppers.
Sådana kan Ni även hitta på ebay.

Det besvärliga "plastsmälteriet".
Som stort fan av standard komponenter kan jag rekommendera den här designen. Själva värmeelementet kan Ni ochså hitta på ebay!

Bälten/bushings etc.
Bälten kan vara rätt dyra, men de är absolut inte på något sätt nödvändiga.
Man skulle t. ex kunna använda sig av en M8 gängad stång genom en träbit som har epoxy klistrade M8-muttrar klistrade på vardera sida. På så sätt kan man komma runt "nödvändigheten" med att köpa plastbitar öht! Därefter kan man t. ex skriva ut något liknande det här (källa).

När det gäller "glid" osv måste man inte ha lm8uu igus bushings eller ens teflon/koppar/mässing-rör utan vanlig hederlig kattstrypare/zipties + en bit filt som är runt din släta stång.
Vaselin+våld = Det börjar hända saker.
Något som kan vara räddaren i nöden emellanåt är 60c vatten+ PCL Aha.. här var en tråd = bra skit!

Det finns förövrigt allehanda alternativ till bälten när man väl har kommit igång, förutom vad som har nämnts i inlägget synchromesh, ball & chain (vad det nu heter igen på svenska) osv.

Med tid, läskunnighet, sunt hum om elsäkerhet, tålamod och ovanstående resurser samt en mindre summa monetära medel kan man komma igång rätt snabbt... Mycket nöje!

Fråga gärna på både här i tråden samt via IRC om det så behagar. Nu är jag verkligen inte något heh.. "proffs" etc, däremot har jag försökt bekanta mig med området under en längre tid.
Skriv svar