Optimering av egenbyggt försteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Optimering av egenbyggt försteg

Inlägg av psynoise »

Mauritz skrev:Nu har du öppnat pandoras box.
Inte alls :). Finns ju folk som sitter på lika linjära röreffektförstärkare som integrerade nästan. Dessutom är det bättre att få ljudet färgat på ett ställe, här i effektförstärkaren, än lite varstans. Dock är jag själv förespråkare för integrerade förstärkare då dessa är överlägset transparenta och det låga priset. Vill man sedan har lite färg på ljudet fixar man det externt. Själv har jag haft en rörkompressor externt när jag kände för sådant ljud. På detta sätt blir färgningen oberoende av volymkontrollen.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

finns det några bra exempel hur man kan ordna aktiv volymkontroll?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Klassiskern är väl Baxandalls volymkontroll. Men ta en titt i boken Small Signal Audio Design, där finns flera alternativ och för och nackdelarna förklaras också.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

jag skall köpa den boken ok läsa. sitter och lyssnar på mästerverket nu och det låter i mina öron väldigt dynamiskt och trevligt i mina öron :)
jag börjar röra mig mot slutet av detta projekt och skall inom kort göra ett nytt riaa kombinerat försteg.
så ett dc skydd bör ha värdet 47 µF i detta fall?
intressant disskution, tackar för alla tips :-D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kapacitansen är inte helt kritisk bara att det är åt det hållet iaf. För en komplett diskussion se tråden Lämplig kapacitans för kopplingskondensatorer som jag länkade till innan.
ghu

Inlägg av ghu »

psynoise skrev: Två stycken avkopplingskondensatorer till varje operationsförstärkare är onödigt. Använd en som du kopplar mellan positiv och negativ matningsspänning.
Enligt mig har avkopplingskondensatorer i analoga ljudkretsar 2 syften:
1. Filtrera bort högfrekventa störningar som kommer "utifrån" d v s från andra kretsar
2. Se till att matningen blir mycket lågohmig till jord vid höga frekvenser så att man inte får t ex självsvängning i kretsen p g a återkoppling.

Om man har dubbel matningsspänning (+/- matning) kommer inga av dessa syften att uppfyllas om man bara har en avkopplingskondensator mellan - och +.

1. Störningar som kommer "utifrån" kan mycket väl vara av Common-Mode typ d v s vara likfasiga i + och -matningen. I detta fall gör EN kondensator inte någon som helst nytta eftersom spänningen över den blir konstant. Jämför gärna med överspänningsskydd där man för att kunna dämpa Common-Mode överspänningar måste ha 2 överspänningsskydd från respektive ledare till jord.

2.Inte heller garanteras att man inte får återkoppling med bara en avkopplingskondensator. Om man vill studera detta föreslår jag följande. Rita t ex ett GE-steg med +/- matning där utgången är belastad med ett motstånd till jord. Modellera matningsspänningens tilledningar med 2 stycken induktanser.
Gör nu en småsignalmodell av steget med induktanser i matningsspänningens tilledningar, med 1 respektive 2 avkopplingskondensatorer, där man kan anse att avkopplingskondensatorerna är kortslutningar för aktuell frekvens. Nu ser man direkt varför det är mycket bättre med 2 avkopplingskondensatorer i kretsar med dubbel matningsspänning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hmm, var länge sedan jag tänkte igenom detta. Ett problem som står emot två kondensatorer är att man kopplar brus från matningsspänningen till jord. Störningar som kommer både på positiv och negativ matningsspänning kommer kanske oftast på jord också och då är det inget problem.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Som referens för mina påstående från Small Signal Audio Design.
The 5532 and 5534 type op-amps require adequate supply decoupling if they are to remain stable, otherwise they appear to be subject to some sort of internal oscillation that degrades linearity without being visible on a normal oscilloscope. The essential requirement is that the positive and negative rails should be decoupled with a 100 nF capacitor between them, at a distance of not more than a few millimeters from the op-amp; normally one such capacitor is fitted per package as close to it as possible. It is not necessary, and often not desirable, to have two capacitors going to ground; every capacitor between a supply rail and ground carries the risk of injecting rail noise into the ground.
TL072s are relatively relaxed about supply-rail decoupling, though they will sometimes show very visible oscillation if they are at the end of long thin supply tracks. One or two rail-to-rail decoupling capacitors (e.g. 100 nF) per few centimeters is usually sufficient to deal with this, but normal practice is to not take chances, and allow one capacitor per package as with other op-amps.
ghu

Inlägg av ghu »

Dina två citat tar upp det som jag kallar problem 2, att motverka positiv återkoppling i den aktuella kretsen. Inget av citaten tar upp problem 1 med yttre störningar i matningsspänningen.
Har du sett i litteraturen något om problem 1?

Är det verkligen ett problem med att man injicerar störströmmar i jorden?
Kan man inte lösa detta med ett gediget lågohmigt jordplan?

Om det vore ett stort problem med att man injicerar störströmmar i jorden så borde det vara jättesvårt att få enkelmatade kretsar att fungera eftersom avkopplingskondensatorerna i dessa måste vara kopplade till jord!!!

Jag får inte ihop det hela :shock:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Inget av citaten tar upp problem 1 med yttre störningar i matningsspänningen.
Har du sett i litteraturen något om problem 1?
Av vad jag har läst står det inget om att detta skulle vara ett problem. Det du påstår är att störningar som kommer utifrån skulle fortplanta sig på den positiva och negativa matningspänningen men inte jord. Detta har jag själv svårt att inse hur det skulle gå till. Dock är jag fullt medveten om att yttre störningar kan fortplanta sig på de båda matningspänningarna och jord där det inte är ett problem.
Är det verkligen ett problem med att man injicerar störströmmar i jorden?
Problem är kanske fel ord, jag kan tänka mig att man minskar brusgolvet något för vissa kretsar.
Kan man inte lösa detta med ett gediget lågohmigt jordplan?
Jo det skulle vara bästa alternativet, men verkligheten kan se annorlunda ut. I värsta fall kanske vi sitter men en flerkortskonstruktion med flatkabel som strömmatning.
Om det vore ett stort problem med att man injicerar störströmmar i jorden så borde det vara jättesvårt att få enkelmatade kretsar att fungera eftersom avkopplingskondensatorerna i dessa måste vara kopplade till jord!!!
Precis som innan, jag tror inte heller att det är ett stort problem, det hela handlar om jakten på lägre brus. Fast här tänker du nog lite för snabbt. I ett dubbelmatningssystem kan vi ha brus på den positiva matninsspänningen som kopplar mot jord via en kondensator. Då skulle skillnaden mellan positiv och negativ matninsspänning bli större än mellan positiv matningspänning och jord. Med enkelmatning vill vi hellre ha jord och matningspänning perfekt växelströmskopplat då våran krets får flyta i störningarna.
Jag får inte ihop det hela
Inte jag heller, mina argument är bara teoretiska fall. Detta är ett typiskt ämne som man borde grunda på erfarenhet och mätningar. Vad som är bäst uppmäter man enklast på labbbänken för en större konstruktion.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag uppskattar detta engagemang men för mig så handlar det nog mer om att hitta en konstruktion som är relativt gångbar då jag är mer road av att bygga och lyssna på musik än att räkna :)
Då jag redan bygd försteget och endast vill modifiera det så tar jag nog inte bort någon av kondensatorerna kring oampen om det inte är stor risk att den förstör.
Om den endast är "onödig" så får den gärna sitta kvar.
Men som sagt uppskattar dessa för och motargument då jag kommer bygga fler försteg i framtiden.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Lägger upp nytt schema, har jag tolkat detta rätt? Funderar mest kring värdena på kondensatorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu

Inlägg av ghu »

>Psynoise
Vi kanske ska starta en ny tråd som handlar om jordning och störningar?
Precis som du tycker jag att detta är ett mycket svårt ämne som kanske i slutändan lämpar sig bäst för mätningar.
Orsaken till att jag skrev mitt första inlägg är att jag i tillverkarnas datablad aldrig har sett att man använder 1 avkopplingskondensator då man har dubbel matningsspänning.
För att visa att det är en viss skillnad bifogar jag en LTSPICE simulering av stegsvaret för en OP-koppling där det enda som skiljer är om man har 1 eller 2 avkopplingskondensatorer. Induktanserna som simulerar matningsledningarna är mycket större än i verkligheten men har valts så för att tydligt provocera fram skillnaderna i kopplingarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast det är en modell som bekräftar dina påstående. Jag skulle kunna rita upp en modell som visar något helt annat. Sedan vilken modell som ger det resultatet vi vill ha i verkligheten kan bara mätningar visa. Att påpeka handlar elektronikkonstruktion som så mycket annat om att kompromissa, vill man främja vissa egenskaper blir andra lidande osv.
ghu skrev:Vi kanske ska starta en ny tråd som handlar om jordning och störningar?
Dock har jag inte mycket mer att tillägga. En fortsättning för min del hade varit att göra mätningar, precis som jag skrev innan tror jag inte något resonerade kommer leda någon större värt. Men annars tycker jag det var bra att du tog upp problemet. Precis som i andra trådar där du har hjälpt mig är jag mycket tacksam för nya synvinklar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Följer med intresse :)
Skriv svar