PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag hittade detta i "PDP-8/L Maintenance manual volume I"

Bild

Med andra ord, det jag har mätt och funderat runt ska vara så. Pulsgeneratorn ger en fördröjning på 50ns. Punkt slut.

Men det förklarar inte hur de har tänkt att "STROBE 0" ska kunna komma 350ns efter "MEM START" som tidigast! Det är omöjligt om man tittar i schemat (jag måste ha missat nåt).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jaha, idag så är det precis ett år sedan jag startade den här tråden. Det har ju faktiskt gått framåt en del sedan dess!

* Maskinen är rengjord och chassiet är om förzinkat
* Nätdelen och spänningsregleringen är lagad och fungerar
* Frontpanelen är lagad och fungerar även om någon switch är lite trög och skulle behöva bytas.
* Registren och funktioner för att gör minnes access/start och stop fungerar
* Mycket av minnet är felsökt
* Jag har fått tag på en Teletype!

Jag har lagt ganska många timmar och en icke obetydlig men okänd summa pengar på detta roliga projekt. En bra hobby med andra ord!

Nu ska jag bara få igång kärnminnet, sen får vi se om maskinen kan exekvera sina första instruktionen på säkert 25år!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Blev lite sugen på att färdigställa ett projekt som jag tror jag har skrivit om tidigare i tråden. Detta är mitt RS232-strömslingeomvandlare. När jag började med detta projektet så hade jag ingen ASR-33:a och planen var att jag skulle köra med denna mellan PC:n och PDP-8:an.

Nu har jag testat den genom koppla ihop RX och TX med en av strömgeneratorerna och visst går det att skicka seriell data! Den röda lysdioden sitter i strömslingan så att man ska se att det flyter en ström. Tycke att det var lagom men en röd lysdiod då det ska gå 20mA i slinga. Har bara testat den mycket korta ledningen med 1200bit/s. Den ska ju bara gå med 110bit/s mot PDP:n (eller teletypen för den delen).

Nu ska det bara till en låda och en vettigare sladd för nätspänningen in...

Bild
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Finns det inte nån bra standard för kontakter för 20mA, eller är det kontakter som man inte monterar på kretskort som gäller?

En nätsäkring är kanske en billig försäkring på den där, fast trafona kanske är av sån typ som är så klena att de tål kontinuerlig kortslutning?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag tror inte det finns en standard för 20mA, det var väl mer fasta installationer på den tiden...

I PDP:n så är det ett kort med lödanslutning där man ansluter kabeln, i Teletypen är det skruvplint om jag minns rätt.

Transformatorerna ska var kortslutningssäkra men planen är att montera kortet i en plastlåda med nätintag och säkringshållare!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Då har jag kollat lite till på PDP:n

Jag har bockat av några punkter till på felsökningslistan men tyvärr ännu inte fått fart på minnet.

Bild

Tidigare har jag bockat av A-F i bilden vad de gäller de digitala signalerna utom på E och F som jag har testat helt innan.

I punktform:
C. Core stack.
Jag har mätt (Ohm:at) Sense-lindningarna och Inhibit-lindningarna

D. Inhibit drivers.
Ska skicka en ström genom en lindning i kärnan för att magnetisera den i skrivcykeln. Detta för att man ska kunna avgöra om det är en 1:a eller 0:a som sparas. Jag har nu mätt strömmen i skrivcykeln för alla 12 bitarna och det fungerar.

G. Address decoding and R/W selection switches.
Adressavkodningen har jag kollat sedan innan. Nu har jag mätt strömmen genom X-Y lindningarna som man väljer kärna med, detta blev intressant. Den kärna som är aktiv är den som har en X och en Y lindning aktiv. Detta gör att man kan mäta alla kombinationer av X för sig och alla kombinationer av Y för sig. Man har då bara 64 olika kombinationer att gå igenom för X och 64 för Y. Detta har jag nu gjort. För en adress på Y fann jag följande:
Bild
Men det ska se ut så här:
Bild
Den första pulsen är strömmen under läscykeln och den andra är under skrivcykeln. Jag flyttade om R/W selection switch korten utan att felet flyttade sig, enligt boken är felet då en trasig diod på diodkorten i detta fall 1 i bilden. Detta betyder att 64 adresser är trasiga.

3. Motstånd.
Dessa fungerar, de har rätt resistans.

4. Sense Amplifier inputs
Här har jag mätt men tyckte inte att jag fick någon signal... Jag inser också att jag har några frågetecken runt mätningen så jag ska göra om den.

Slutsats: Det som är bra är att kärnminnespacken inte verkar vara helt kass, mindre bra är att jag inte hittat orsaken till att jag inte kan läsa/skriva från minnet.

Bild
Core memory amplifier, en ytterst sällsynt komponent som gått ur produktion för länge sedan. Länge leve EBay, jag köpte 6st nya. Jag hoppas att fler inte är trasiga, det går tolv i maskinen. De var inte billiga...

Bild
Mätning av half select currents (den strömmen som väljer kärna i X-Y led). Det finns ett motstånd i kopplingen som man kan mäta över. Bra om man inte äger en strömtång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har funderat på en sak, vad kan fukt göra med ferriter?

De i minnet är små och många, mina mätningar har ju hittills visar att de elektriska i kärnminnespacken är hela. Men tänk om inte kärnorna är det?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

huu, jag vill helst inte tänka på det. Men det är ju en metall och metaller rostar. Jag tror inte dom åtnjuter något direkt skydd mot omvärlden heller.

Det verkar ju rätt svårt att ta isär core-stacken för en 8/l också. Annars kunde du ju öppna och se efter. Skulle du göra det, ha då i åtanke att _inte_ nudda själva kärnorna, dom är bräckliga också.

Jag har hört att digital hade en rad tanter med små fingrar som reparerade core-stackar som inte passerade kvalitetskontrollen.
Halvorsen
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 juli 2009, 12:09:50
Ort: Ludvika

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Halvorsen »

Jag har fått är lära mig att så gott som alla Kärnminnen handträdda/vävda
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det finns en del intressant att läsa om kärnminne, jag har inte förklarat allt speciellt bra.
Länk till Wikipedia! och mera här!

Det stämmer att det var kvinnor som virade dessa för hand...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Har inte gjort så mycket med PDP:n på ett tag, ideerna tog slut. I måndags natt kom jag på en sak. Har dock konstaterat följande:

- Man kan inte mäta någon vettig signal från sense lindningarna. Det man ser verkar inte innehålla någon vettig signal.
- Det verkar som rätt ström går igenom minnespacken, men att kärnorna ändå inte magnetiseras (då kommer ingen signal i senslindningarna). Dessa magnetiseras åt olika håll beroende på om det är läs/skriv cykel. När man ändrar magnetiseringen på kärnan (dvs skriver en nolla om det står en etta) så ska en liten spänning gå att mäta på sense lindningen.

Eftersom strömmen till stor del begränsas av två 20ohm serie resistorer så kommer strömmen alltid se rätt ut även om en X/Y-lindning är totalt kortsluten eller om flera X eller flera Y är aktiva samtidigt. X/Y-lindningarna är på 3,5ohm jämfört med 40ohm. I första fallet är det uppenbart att inget kommer att fungera och i andra fallet så kommer strömmen i den enskilda lindningen inte räcka för att ändra magnetiseringen hos en enskild kärna. Det mest troliga är andra fallet, annars skulle alla X eller alla Y vara kortslutna eftersom man väljer olika beroende på adress. Detta blir nästa steg att försöka reda ut efter julhelgen.

Tills dess:
Bild
Användarvisningsbild
Digi_tal
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 december 2011, 20:43:27

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Digi_tal »

Jag tycker nog du varit väldigt aktiv med PDP8 L så du kan ta det lungt över Jul helgen!
Har hittat ett teletype-inteface i mina skrotgömmor om du är intresserad?
Tack för julkortet! Rulle
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo tack, det går framåt med detta.

Varsågod!

Klart jag är intresserad av teletype-interfacet. Allt är av intresse!

Har också börjat fundera på ersättare till NPN-transistorerna som sitter på G221-korten. De heter MM1008 eller DEC1008

Kod: Markera allt

Name: MM1008
Material of transistor: Si
Polarity: npn
Maximum collector power dissipation (Pc): 1W
Maximum collector-base voltage (Ucb): 80V
Maximum collector-emitter voltage (Uce): 50V
Maximum emitter-base voltage (Ueb): 5V
Maximum collector current (Ic max): 1A
Maximum junction temperature (Tj): 175°C
Transition frequency (ft): 100MHz
Collector capacitance (Cc), Pf: 12
Forward current transfer ratio (hFE), min/max: 20/80
Manufacturer of MM1008 transistor: MOTOROLA
Package of MM1008 transistor: TO5
Application of MM1008 transistor: VHF, Medium Power, Switching
2N3444 verkar vara en rimlig ersättare, men var köper man dom? Inte Ebay för $6 st
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av MiaM »

Om man tittar i schemat över där transistorerna används så kan man få ledtrådar ifall det finns ersättare som inte har helt jämförbara data men ändå fungerar bra. Om transistorn t.ex. endast körs som on/off-drivare utan någon "analog" funktion så går det oftast bra med högre strömförstärkning (hfe) än orginaltransistorn, o.s.v...

Edit: ersättare för transistorn kan kanske vara värt att starta en separat tråd om? Jag gissar att det finns folk som är så konstiga att de inte är intresserade av en PDP8-renovering men ändå kan en del om transistorer. Jag hoppas iofs att jag gissar fel, alla är väl intresserade av en PDP-renovering? :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av X-IL »

Angående transistorer, kolla gärna om jag har något lämpligt: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=55211

2N3444 har jag inte, men en herrans massa andra. Någon bör väl klara dina krav? 2N3439, 3440,3441, 3442 har jag i alla fall.
Skriv svar