Då har jag kollat lite till på PDP:n
Jag har bockat av några punkter till på felsökningslistan men tyvärr ännu inte fått fart på minnet.
Tidigare har jag bockat av A-F i bilden vad de gäller de digitala signalerna utom på E och F som jag har testat helt innan.
I punktform:
C. Core stack.
Jag har mätt (Ohm:at) Sense-lindningarna och Inhibit-lindningarna
D. Inhibit drivers.
Ska skicka en ström genom en lindning i kärnan för att magnetisera den i skrivcykeln. Detta för att man ska kunna avgöra om det är en 1:a eller 0:a som sparas. Jag har nu mätt strömmen i skrivcykeln för alla 12 bitarna och det fungerar.
G. Address decoding and R/W selection switches.
Adressavkodningen har jag kollat sedan innan. Nu har jag mätt strömmen genom X-Y lindningarna som man väljer kärna med, detta blev intressant. Den kärna som är aktiv är den som har en X och en Y lindning aktiv. Detta gör att man kan mäta alla kombinationer av X för sig och alla kombinationer av Y för sig. Man har då bara 64 olika kombinationer att gå igenom för X och 64 för Y. Detta har jag nu gjort. För en adress på Y fann jag följande:

Men det ska se ut så här:

Den första pulsen är strömmen under läscykeln och den andra är under skrivcykeln. Jag flyttade om R/W selection switch korten utan att felet flyttade sig, enligt boken är felet då en trasig diod på diodkorten i detta fall 1 i bilden. Detta betyder att 64 adresser är trasiga.
3. Motstånd.
Dessa fungerar, de har rätt resistans.
4. Sense Amplifier inputs
Här har jag mätt men tyckte inte att jag fick någon signal... Jag inser också att jag har några frågetecken runt mätningen så jag ska göra om den.
Slutsats: Det som är bra är att kärnminnespacken inte verkar vara helt kass, mindre bra är att jag inte hittat orsaken till att jag inte kan läsa/skriva från minnet.

Core memory amplifier, en ytterst sällsynt komponent som gått ur produktion för länge sedan. Länge leve EBay, jag köpte 6st nya. Jag hoppas att fler inte är trasiga, det går tolv i maskinen. De var inte billiga...

Mätning av half select currents (den strömmen som väljer kärna i X-Y led). Det finns ett motstånd i kopplingen som man kan mäta över. Bra om man inte äger en strömtång.