Parallellkoppla batterieliminatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jajnas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2010, 18:58:17

Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av jajnas »

Hej

Håller på att fixa strömförsörjningen till en motor som enl. uppgift ska dra 5A vid sina peaks. Jag har två batterieliminatorer liggandes (dessa 44255 från Kjell) och undrar om jag kan parallellkoppla dem för att ha möjlighet att få ut 6 A?

De är alltså exakt lika och har specar enl nedan:
UT: 5 V DC, 3 A
IN: 100-230 V

Finns det någon risk med att göra detta?

MVH Jajnas
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av psynoise »

Problemet är att batterieliminatorer inte kommer leverera lika mycket ström. Detta för att utspänning då båda är kopplade från varandra kommer vara olika. Kopplar man sedan ihop utgångarna kommer en ström gå direkt från ena batterieliminatorer in i den andra begränsad av deras utresistans. Hur stor denna ström blir borde man först ta reda på, tyvärr vet jag inte direkt hur man ska gå tillväga för att få någon klarhet i problemet.

EDIT:

Chansa och mäta strömmen går ju alltid!

EDIT:

Tankevurpa av mig, hoppa gärna över ovanstående text!
Senast redigerad av psynoise 5 november 2011, 15:42:18, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av rehnmaak »

Nja... det där får du nog fundera lite till på.

Är det en likriktad eller reglerad batterieliminator så blir det snarare så att en obalans i spänning i de båda kommer att göra att den ena belastas mer än den andra beroende på hur stor spänningsskillnaden är samt hur stor utgångsresistans det är.

En liten resistans i serie med utgången kan vara bra om man vill balansera och dessa kan även användas för att mäta belastningen på respsektive utgång.
jajnas
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mars 2010, 18:58:17

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av jajnas »

Ok, lutar nog åt att jag försöker hitta en som klarar lasten själv :)

Tack ändå!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av psynoise »

Prova annars att koppla en stor resistans mellan båda utgångarna samt kortslut jorden till varandra. Mät sedan spänningen över resistansen. En resistor med resistans i storleksordningen kΩ borde duga. Är spänningen sedan liten och då strömmen I = U/R kan du prova en mindre resistans. Tillsist om det tillåts kan du kortsluta utgångarna och mäta strömmen mellan. Är sedan denna ström mycket mindre än 1 A borde det fungera bra som du tänkt från början.

EDIT:

Tankevurpa av mig, hoppa gärna över ovanstående text!
Senast redigerad av psynoise 5 november 2011, 15:42:33, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av rehnmaak »

psynoise>>> Nu får du sluta med ditt trams. Det kommer inte att gå någon ström mellan de två aggen då de är obelastade. Likriktaren kommer att förhindra att något sådant kommer att inträffa.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av psynoise »

Du får vara mer specifik, förstår tyvärr inte vad du menar. Ingen last ingen ström, det förstår väl alla. Dessutom förstår jag inte heller hur likriktaren stoppar någon ström på utgången. Många nätaggregat kan både sänka och ge ström!

EDIT:

Tankevurpa av mig, hoppa gärna över ovanstående text!
Senast redigerad av psynoise 5 november 2011, 15:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av psynoise »

rehnmaak:

Är med på vad du säger nu, fick helt enkelt hjärnsläpp och tänkte lite för generellt!
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av rehnmaak »

Det kommer inte att gå någon ström mellan aggen varken belastat eller obelastat. Det som kan hända är att de kan komma att belastas olika.

Alla agg som är likriktade och/eller på något sätt reglerade har antingen en diod eller en transistor på utgången. Dessa förhindrar effektivt att en negativ ström skulle kunna gå.

När det gäller agg som både sänker och ger ström skulle jag vilja påstå att de är sällsynta. 100% av batterieleminatorer jobbar bara i 1:a kvadranten och jag kan säga att när det gäller labbagg så jobbar den överväldigande delen också bara i 1:a kvadranten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av psynoise »

Nu är jag inte insatt i hur integrerade spänningsregulatorer brukar vara konstruerade. Använder man sig av någon typ av serieregulator kommer även mitt förra påstående skita sig. De enda nätaggregat som skulle klara sänka ström är de med något utgångssteg likt klass A eller B som även kan jobba i 4:e kvadranten. Dock håller jag med om att sådana nätaggregat knappt existerar i verkligheten.

Tack för ytterligare förklaringen, hade det varit tyst kunde jag spårat ur ännu mer kanske.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Parallellkoppla batterieliminatorer

Inlägg av kimmen »

Även om "kraftkretsen" i sig inte utgör något problem kan det finnas ett annat. En del nätaggregat/adaptrar får för stor ström genom återkopplingsoptokopplaren om man lägger på en spänning utifrån som är bara lite högre än den spänning den försöker reglera till.

Jag har även sett liknande problem på vissa icke helt genomtänkta labbaggregatskonstruktioner. Strömmen genom spänningsinställningspotentiometern blir för stor om man har en spänningskälla ansluten och vrider ner spänningsinställningen.
Skriv svar