T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av becker »

Hej!

Jag heter Fredrik och skulle vilja ha hjälp av någon som vill tjäna en lite slant, och som har tid och kunskap att sätta ihop ett "Power-Off Time Delay Relay".

Detta ska användas i min bil. På bilen har jag sedan tidigare två blixtljus och en saftblandare, som jag använder för att synas när jag är ute och bärgar bilar på div. motorevenemang, t.ex. banracing, och rally. Idag har jag en treläges strömbrytare för att slå på blixtljus och saftbaldare, brytaren har lägena: on off on. Och funktionen jag vill ha är att jag med den brytaren ska kunna välja om saftblandare och blixtljus ska vara, På, avstängda eller följa bilens varingsblinkers. Alltså om jag slår igång bilens varningsblinkers så ska även saftblandare och blixtljus tändas, (om treläges brytaren står i det läget).
Detta är ju inga konstigheter :wink: Men då varningsblinkersen på bilen är pulserande, och det enda stället på bilen där jag kan "plocka ut" en signal verkar vara instrumentpanelens varningslampa för att varningsblinkersen är på. Så behöver jag en lösning med ett relä som dras när lampan i instrument panelen tänds, och håller relät draget under tiden som lampan är släckt. Samtidigt vill jag ju inte att relät hålls draget en löjligt lång tid. Utan det vore ju trevligt om saftblandare och blixtljus slocknad 1-4 sekunder efter det att man har stängt av varningsblinkersen.


Här finns en länk till min tråd i idébanken:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 93#p749793

I den tråden gav Borre mig detta förslag, vilket verkar var ett enkelt och bra förslag:
http://www.bowdenshobbycircuits.info/page2.htm
Rulla ner till "Power-Off Time Delay Relay", schemat till höger i bilden där.



Intresserad?
Hör av Er till mig här i tråden, via PM eller mail.
Tackar på förhand!
Med bästa hälsningar!
// Fredrik
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av rehnmaak »

Klart!

Relät är draget så länge pulser finns på den gröna sladden. Orange är + och blå är -. Sedan har du en växlande kontakt du kan leka med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14915
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av mrfrenzy »

Enkel och smidig lösning - men:
Dead bug är ju snabbt och smidigt sätt att prototypa, men kanske inte helt pålitligt i en bilmiljö. Möjligen om man dränker saken i smältlim.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av PeterH »

Ett enkelt kopplingsschema kunde ju också vara på sin plats... :) (inte så lätt att se hur det är kopplat i ett "kråkbo")
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av newbadboy »

Du har PM.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av rehnmaak »

Hur gick det? Fick vi inte se resultatet? Blev det något eller rann det ut i sanden?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2437
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: Hjälp med att bygga ett "Power-Off Time Delay Relay"

Inlägg av newbadboy »

Jodå den blev byggd och levererad. finns bilder här -> http://www.sp-engineering.se/project.html
Skriv svar