Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markus123
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 maj 2011, 20:07:38

Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av markus123 »

Som rubriken lyder, nån som har en ide om programvara för att enkelt kunna tanka över mätdata ifrån en spektrumanalysator till datorn via GPIB interface.
Hittar inga färdiga drivrutiner till Labview och orkar inte göra nått eget.Matlab är inte heller något bra alternativ för mig. Jag vet att det finns ett väldigt enkelt program som jag använt tidigare men har tyvärr glömt bort vad det heter.
Några ideer?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av rehnmaak »

Du får nog tala om vilken spektrumanalysator det handlar om...
markus123
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 maj 2011, 20:07:38

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av markus123 »

Hmm, jag kommer inte ihåg vad analysatorn heter (kommer inte åt att kolla nu). Det borde inte heller spela någon roll vilken modell det är eftersom programmet endast ska kunna upprätta en kommunikation via GPIB, skicka en textsträng och sedan spara datat som kommer tillbaka i en textfil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av TomasL »

Alla instrument har väl olika kommunikationsprotokoll, så det behövs nog en unik driver till det.
ghu
Inlägg: 607
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av ghu »

Följande länk behandlar bl a GPIB i LABVIEW:

http://fy.chalmers.se/~f7xlh/elmatB/Lab ... endium.pdf
markus123
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 maj 2011, 20:07:38

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av markus123 »

Det behövs ingen unik driver, går alldeles utmärkt att titta i manualen vilken textsträng som ska skickas för att få instrumentet att göra det man vill. Agilent IO Libraries Suite 15.1 är ett sådant program. Problemet är bara att detta program inte sparar mätdatat i någon fil.
Tänkte slippa ladda hem matlab eller Labview och lägga onödig tid på att uppfinna hjulet igen. Så om någon vet något enkelt program för att skicka lite textsträngar via GPIB samt spara det returnerade mätdatat till en fil vore jag glad.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14240
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av swesysmgr »

Det låter som om du vill skicka SCPI kommandon direkt till instrumentet?

Det kan du göra med NI MAX (Measurement and automation explorer) som är gratis och lättanvänd men då måste det finnas drivrutiner till det för ditt GPIB kort.

Finns inte det så borde liknande enkla utilities gå att hitta hos korttillverkaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34043
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av Glenn »

Kör man nån *iX finns det ju nåt som heter i stil med "GPIB tools", det verkade bra, tyvärr har jag fortfarande inte orkat plocka ur mitt GPIB-interface ur windowsdatan och satt det i linuxdatan så jag har inte testat :)

(Anledningen att det sitter i windowsmaskinen är att jag trodde att jag skulle använda tillverkarens egen mjukvara, som bara finns för windows, men den vill inte fungera så..)
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Programvara för att hämta mätdata via GPIB interface

Inlägg av MiaM »

Problemet är väl att det inte finns nån "GPIB interface"-standard i många operativsystem, iaf var det så i Windows förr...

Har du kollat om det finns nåt enkelt program som följer med i paket med drivrutiner å sånt till det GPIB-kort du har.
Skriv svar