"Nödvändiga" projektidéer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

"Nödvändiga" projektidéer

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänkte dela med mig av två idéer som aldrig blivit verklighet. Kanske kan ge inspiration till någon...

1. Automatiska persienner. Kunde kanske dras upp när väckarklockan ringer för 9834e gången och man fortfarande inte vaknat. (Med den solen som finns här så skulle iallafall jag vakna. :shock: )

2. Elektronisk toapapper-påfyllare! Bara för att det går. :) Skulle kunna läsa av hur mycket papper som finns kvar. När rullen är slut kommer en ny på plats. Skulle kunna ha en funktion som berättar hur många rullar det är kvar och som varnar besökaren att sista rullen snart är slut.

Skillnaden mellan geni och dårskap är minimal, jag vet.... :lol:
pheer
EF Sponsor
Inlägg: 1283
Blev medlem: 16 januari 2005, 18:05:21

Inlägg av pheer »

Nr 1 har jag också fundera på ett tag nu. Det skulle vara perfekt för oss morgontrötta. Det svåraste är att hitta en lämplig motor+ ev. växel
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Här är några som gjort just automatiska persienner.
Hit me
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Krawk
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 maj 2005, 12:43:09

Inlägg av Krawk »

pheer skrev:Nr 1 har jag också fundera på ett tag nu. Det skulle vara perfekt för oss morgontrötta. Det svåraste är att hitta en lämplig motor+ ev. växel
Stegmotorn + växeln som sitter i en skrivare borde klara av att dra en persienn (eller rullgardin som jag har funderat på ett tag...)
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Skulle ju egentligen kunna funka med en elektromagnet. Man behöver ju bara två lägen, öppen eller stängd. Men det kanske bli krångligare nu när jag tänker efter... =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var visst fler än jag som tänkt på det. :)
Men det vore ännu kuligare om persiennerna även kunde hissas upp och ner automagiskt.

Man skulle kunna sätta en vikt i ena änden av persiennsnöret. Då utjämnar man vikt-förhållandena så att inte persiennen rasar ner (och snöret åker uppåt.) I mitten på snöret så lindar man det på en axel till en växel och motor. Om man byggde in hela paketet i fönsterkarmen så skulle det nog se riktigt bra ut.

Vad lätt det är att bygga i tanken.... :roll:
Skriv svar